dimecres, 28 de desembre de 2011

Coves de Font-Rubí - Castell de Font-Rubí

Temps aproximat: 3,45 h

Accés: Sortiu de Vilafranca del Penedès per la BP-2121. Passat el poble de Sant Martí Sarroca gireu a la dreta, en direcció a La Llacuna. Passat el quilòmetre 15 gireu a la dreta i arribeu a Les Cases Noves de la Mata, des de allà pugeu per la pista, a l'esquerra, fins al poble antic de Font-Rubí.

Notes: Res en especial, recordeu portar lots per visitar les coves.

Enllaç Wikiloc: Atenció, l'enllaç del wikiloc no té perquè ser igual que la ruta descrita més avall, en alguns casos sol variar.

Sortiu de Font-Rubí per la carretera per on heu pujat amb el vehicle, de cara avall, quant arribeu al trencall enmig de la corba agafeu recte la pista forestal que us portarà a la masia de Mas Vallet. Deixeu la masia a mà esquerra i seguiu per la pista. Aquesta tomba a la dreta per travessar un fondo i puja una mica. ATENCIÓ, quant estigueu a dalt de tot de la pujada heu de deixar la pista i agafar un camí a mà dreta (fites), seguiu-lo fins a trobar una esplanada. Heu arribat a la Cova de l'Arena.

***La Cova de l'Arena va ser utilitzada entre els segles XVIII i XIX. La casa que heu passat pel costat fa una estona, Mas Vallet, sembla ser que es va construir amb materials d'aquí. Té uns 20m de fondària totalment visitables.***

Torneu pel camí fins a trobar un altre cop la pista i seguiu-la a la dreta. Continueu per la pista, trobareu una barraca de pedra seca a l'esquerra, i més endavant una altra barraca adossada al marge. Passeu per les ruïnes de les masies de Cal Cego i Cal Barraló. Més endavant sota d'uns pins i marcat amb pintura verda hi ha un camí que surt a la dreta, agafeu-lo i aneu seguint les fites per arribar a la Cova de l'Ametlla.

***A la Cova de l'Ametlla s'hi han trobat restes ibèriques. Durant la Guerra Civil va servir de refugi. També es feia servir pels pastors per guardar els ramats.***

Per sortir agafeu el corriol a l'esquerra de la cova, està una mica tapat. Aneu seguint fites fins arribar a un trencall quasi sota mateix de la Casa Nova de Bolet, aquí deixeu les marques i agafeu el camí de la dreta, obvieu tots els trencalls que trobeu, fins que arribeu a una pista ampla que s'ajunta per l'esquerra, seguiu-la recte. Més endavant trobareu la Masia de Bolet a mà dreta. Quant travesseu un fondal on hi han unes vinyes, agafeu un camí a mà dreta que baixa per dins el bosc i arribeu a la Font de Conilles.

Per sortir agafeu un sender que neix al d'amunt de la font i sortiu a una pista, seguiu-la a la dreta i al seguent trencall agafeu la pista que baixa, la de la dreta, i obvieu altres trencalls fins que arribeu a una clariana on hi han diversos camins. Heu d'agafar un corriol que baixa de cara al torrent, marcat amb una fletxa i arribeu a la Cova de Bolet. Si teniu temps és interessant endinsar-se.

***La Cova del Bolet és una de les més populars del Penedès. S'ha arribat als 80m de fondària, i amb una branca lateral als 50m, però diuen que el final encara està per descobrir. S'hi han trobat restes des del 8000ac, fins a l'època medieval.***

Torneu al trencall de camins i aneu per la pista de la dreta, més enllà deixeu un camí a la dreta i una mica més amunt un altre a l'esquerra, passeu per una barraca de pedra seca a la dreta i arribeu a un trencall. Aneu pel camí de l'esquerra i pocs metres enllà torneu a agafar el de l'esquerra, en direcció a la masia de més amunt. Arribareu a la Casa de Clivelleres, deixeu-la a mà esquerra i seguiu pel camí. Al següent trencall aneu pel camí de l'esquerra, a uns 50 metres trobareu la Font de Clivelleres, a la vostre dreta

Torneu enrere i gireu per un camí a l'esquerra. Seguiu-lo fins a assolir la Carena de Clivelleres, un fantàstic mirador. Agafeu el camí a la dreta i poc més enllà pareu atenció a trobar un corriol que us portarà al Turó de Clivelleres (744m). Torneu enrere fins la carena i agafeu el camí que baixa a la dreta. Més endavant deixeu un camí que s'ajunta a l'esquerra. Poc més endavant heu de deixar un camí a la dreta, el camí ara planeja.

Arribeu a un trencall de camins, agafeu el de l'esquerra i més endavant agafeu el de la dreta. Poc més enllà deixeu la pista ampla a mà dreta i agafeu un camí més estret que puja fins la Serra de Bolet. Trobareu un trencall de camins, aneu tot recte, pugeu, baixeu, torneu a pujar i deixeu un camí a l'esquerra. Sortiu del bosc i quant estigueu gairebé dalt de carena deixeu un camí a la dreta. Una mica més amunt gireu a l'esquerra fins arribar a un pal indicador. Gireu a la dreta per sota d'una línia d'alta tensió.

A sota d'una torre hi ha un trencall de camins, agafeu el de l'esquerra. Baixeu de la carena, i al següent trencall aneu a la dreta. Arribeu a una clariana amb diversos camins. Agafeu el del mig, una mica perdedor, fins que arribeu al camí del Castellot que seguireu a mà esquerra. El camí es converteix en un corriol fins que arribeu al Castell de Font-Rubí. Podeu pujar a la torre per observar la panoràmica de la plana del Penedès que teniu sota els vostres peus.

***El Castell de Font-Rubí està documentat des de l'any 983. Està bastant deteriorat, però encara es conserva la torre de guaita (s X), dos parets, del voltant del any 1000, i a l'extrem del recinte hi han les restes de la capella de Sant Miquel (sXI). Les tropes borbòniques el van destruir, com molts arreu de tot Catalunya,  desprès de la Guerra de Successió Espanyola (1714), per temor a que el poble català es re-armés.***

Preneu un sender que surt del costat esquerra de la paret de l'antiga capella, a l'extrem sud. El camí té un fort pendent i s'ha d'anar amb compte de no relliscar. Sortireu al costat del cementiri, baixeu pel carrer i arribeu al vehicle.