dimecres, 28 de desembre del 2011

Sant Miquel d'Olèrdola - Castell d'Olèrdola - Balmes d'en Ximet

Temps aproximat: 3 h
Distància: 10,5 km

Accés: Sant Miquel d'Olèrdola es troba just al costat de Vilafranca del Penedès, per la C-15 en direcció Vilanova i la Geltrú. L'excursió comença davant l'església.

Notes: Si voleu entrar al recinte històric del Castell de Sant Miquel, haureu de pagar una mòdica entrada (2-3 euros).

Al baixar cap a les Balmes d'en Ximet ho fareu per un pas equipat amb cadenes.

Preneu el carrer de la Moreneta, de cara amunt, al primer trencall gireu a la dreta pel carrer Josep Tarradellas, aneu tot recte fins al final del carrer. Un cop al final gireu a l'esquerra i baixeu fort per un carrer. L'asfalt s'acaba, travesseu la riera que teniu a l'esquerra seguiu un camí que va vorejant la riera fins que trobeu un trencall, aquí agafeu el camí de la dreta, una mica més amunt deixeu el camí que seguíeu i agafeu el que puja a l'esquerra. Poc més enllà trobareu a mà dreta la Font de Fontanilles.

Un cop vista, continueu el camí per on veníeu i anireu a sortir a una pista, seguiu-la a la dreta. Més amunt trobareu un corriol a l'esquerra (l'agafareu més tard), deixeu-lo i continueu recte de cara un grup de plataners, baixeu cap a ells per un corriol i trobareu la Font de l'Alba.

Torneu enrere fins a trobar el corriol, que ara el trobareu a la dreta, agafeu-lo i pugeu per dins d'un bosc obac i frondós. El corriol surt a la carretera del castell, seguiu-la a la dreta i arribeu a l'entrada del conjunt històric del Castell d'Olèrdola. És molt interessant donar-hi una volta, no us portarà més de 20 minuts.

***Antiga ciutat ibèrica i romana amb més de 2.800 anys d'història, que va arribar a ser capital del Penedès. La primera referència data de l'any 911.
L'esglèsia de Sant Miquel va ser consagrada l'any 992 i va ser construït d'amunt d'un antic temple derruït per la invasió àrab. El primer document que en parla és de l'any 917. A la banda sud hi ha una petita necròpolis amb tombes antropomorfes, del segle X.
A dalt del turó trobareu les restes de l'antic Castell d'Olèrdola, construït al segle X i destruït pels sarraïns el 1108.***

Un cop vist, sortiu del recinte cap a la dreta, per una pista que planeja. Al mig d'una corba trobareu un trencall, agafeu el de l'esquerra, i arribeu al Pla dels Albats. Aquí trobareu una de les necròpolis de tombes antropomorfes més importants de Catalunya i les restes de la Capella de Santa Maria. Torneu enrere i recupereu la pista a l'esquerra, que recorre la part inferior dels cingles on s'aixeca el castell.

***Al Pla dels Abats hi ha una de les restes més importants necròpolis de tombes antropomorfes de Catalunya, dels segles X i XI. Se n'han contat més d'una cinquantena.***

La pista va pujant suaument, just on la pista fa un revolt a l'esquerra veureu un corriol que surt recte, hi ha un pal indicador que posa Forns de Calç, aneu recte i seguiu el corriol. Metres més enllà sortireu a una altre pista, aquí aneu a la dreta, cap amunt. Al cap de poca estona el camí es converteix amb corriol i desprès de una forta baixada arribareu als Forns de Calç. Continueu per la pista i sortiu a una carretera, aquí aneu a la dreta pujant fortament, i enmig d'una corba molt pronunciada abandoneu la carretera i seguiu recte pel camí, on i veureu una cadena que barra el pas als vehicles.

Arribeu a un trencall de camins, gireu a la dreta, el camí passa per sota d'una pineda. ATENCIÓ, aquí heu d'estar atens a trobar el pas equipat que baixa a les balmes, a mà dreta. Està marcat amb fites i no us costarà gaire trobar-lo. Baixeu amb compte.Un cop a baix aneu a l'esquerra, veureu la Balma, escales, parets, i nombroses restes d'un antic poblat ìber.

Torneu enrere i pugeu per les cadenes, un cop a dalt torneu a agafar el camí a la dreta. Una mica més enllà trobeu un trencall a la dreta, agafeu-lo, en pocs minuts sortireu del bosc.

El camí es va acostant a la cinglera. Trobareu un corriol que baixa pel precipici, vosaltres no l'agafeu. Més endavant trobareu un altre corriol, aneu a l'esquerra seguint aquest corriol que més endavant surt a una esplanada rocallosa, sense vegetació, aquí heu d'anar cap al precipici i buscar un corriol que s'esmuny cinglera avall, seguiu-lo fins que arribeu a la Font de l'Ametlló, situada dins d'una cova. Per baixar seguiu el corriol que s'esmuny cap el fondo, fins a trobar la pista.

Arribeu a la pista i seguiu-la a l'esquerra, deixeu un camí que puja a la dreta i seguiu la pista principal fins que arribeu al trencall per anar a Sant Miquel (que ja coneixeu). A partir d'aquest punt només heu de tornar pel camí per on heu vingut.