dimecres, 28 de desembre de 2011

Sant Miquel d'Olèrdola - Castell d'Olèrdola - Balmes d'en Ximet

Temps aproximat: 3 h
Distància: 10,5 km

Accés: Sant Miquel d'Olèrdola es troba just al costat de Vilafranca del Penedès, per la C-15 en direcció Vilanova i la Geltrú. L'excursió comença davant l'església.

Notes: Si voleu entrar al recinte històric del Castell de Sant Miquel, haureu de pagar una mòdica entrada (2-3 euros).

Al baixar cap a les Balmes d'en Ximet ho fareu per un pas equipat amb cadenes.

Enllaç Wikiloc: Atenció, l'enllaç del wikiloc no té perquè ser igual que la ruta descrita més avall, en alguns casos sol variar.

Preneu el carrer de la Moreneta, de cara amunt, al primer trencall gireu a la dreta pel carrer Josep Tarradellas, aneu tot recte fins al final del carrer. Un cop al final gireu a l'esquerra i baixeu fort per un carrer. L'asfalt s'acaba, travesseu la riera que teniu a l'esquerra seguiu un camí que va vorejant la riera fins que trobeu un trencall, aquí agafeu el camí de la dreta, una mica més amunt deixeu el camí que seguíeu i agafeu el que puja a l'esquerra. Poc més enllà trobareu a mà dreta la Font de Fontanilles.

Un cop vista, continueu el camí per on veníeu i anireu a sortir a una pista, seguiu-la a la dreta. Més amunt trobareu un corriol a l'esquerra (l'agafareu més tard), deixeu-lo i continueu recte de cara un grup de plataners, baixeu cap a ells per un corriol i trobareu la Font de l'Alba.

Torneu enrere fins a trobar el corriol, que ara el trobareu a la dreta, agafeu-lo i pugeu per dins d'un bosc obac i frondós. El corriol surt a la carretera del castell, seguiu-la a la dreta i arribeu a l'entrada del conjunt històric del Castell d'Olèrdola. És molt interessant donar-hi una volta, no us portarà més de 20 minuts.

***Antiga ciutat ibèrica i romana amb més de 2.800 anys d'història, que va arribar a ser capital del Penedès. La primera referència data de l'any 911.
L'esglèsia de Sant Miquel va ser consagrada l'any 992 i va ser construït d'amunt d'un antic temple derruït per la invasió àrab. El primer document que en parla és de l'any 917. A la banda sud hi ha una petita necròpolis amb tombes antropomorfes, del segle X.
A dalt del turó trobareu les restes de l'antic Castell d'Olèrdola, construït al segle X i destruït pels sarraïns el 1108.***

Un cop vist, sortiu del recinte cap a la dreta, per una pista que planeja. Al mig d'una corba trobareu un trencall, agafeu el de l'esquerra, i arribeu al Pla dels Albats. Aquí trobareu una de les necròpolis de tombes antropomorfes més importants de Catalunya i les restes de la Capella de Santa Maria. Torneu enrere i recupereu la pista a l'esquerra, que recorre la part inferior dels cingles on s'aixeca el castell.

***Al Pla dels Abats hi ha una de les restes més importants necròpolis de tombes antropomorfes de Catalunya, dels segles X i XI. Se n'han contat més d'una cinquantena.***

La pista va pujant suaument, just on la pista fa un revolt a l'esquerra veureu un corriol que surt recte, hi ha un pal indicador que posa Forns de Calç, aneu recte i seguiu el corriol. Metres més enllà sortireu a una altre pista, aquí aneu a la dreta, cap amunt. Al cap de poca estona el camí es converteix amb corriol i desprès de una forta baixada arribareu als Forns de Calç. Continueu per la pista i sortiu a una carretera, aquí aneu a la dreta pujant fortament, i enmig d'una corba molt pronunciada abandoneu la carretera i seguiu recte pel camí, on i veureu una cadena que barra el pas als vehicles.

Arribeu a un trencall de camins, gireu a la dreta, el camí passa per sota d'una pineda. ATENCIÓ, aquí heu d'estar atens a trobar el pas equipat que baixa a les balmes, a mà dreta. Està marcat amb fites i no us costarà gaire trobar-lo. Baixeu amb compte.Un cop a baix aneu a l'esquerra, veureu la Balma, escales, parets, i nombroses restes d'un antic poblat ìber.

Torneu enrere i pugeu per les cadenes, un cop a dalt torneu a agafar el camí a la dreta. Una mica més enllà trobeu un trencall a la dreta, agafeu-lo, en pocs minuts sortireu del bosc.

El camí es va acostant a la cinglera. Trobareu un corriol que baixa pel precipici, vosaltres no l'agafeu. Més endavant trobareu un altre corriol, aneu a l'esquerra seguint aquest corriol que més endavant surt a una esplanada rocallosa, sense vegetació, aquí heu d'anar cap al precipici i buscar un corriol que s'esmuny cinglera avall, seguiu-lo fins que arribeu a la Font de l'Ametlló, situada dins d'una cova. Per baixar seguiu el corriol que s'esmuny cap el fondo, fins a trobar la pista.

Arribeu a la pista i seguiu-la a l'esquerra, deixeu un camí que puja a la dreta i seguiu la pista principal fins que arribeu al trencall per anar a Sant Miquel (que ja coneixeu). A partir d'aquest punt només heu de tornar pel camí per on heu vingut.