dimarts, 5 de juny del 2012

Sant Quinti - Valldellós - Bolet - Clivelleres

Distància: 18,5km

Accés: Heu d'agafar la C-15 i sortir a la sortida de Sant Quinti de Mediona, al entrar al poble gireu a l'esquerra, en direcció a Les Deus, l'excursió comença en una esplanada, just on hi han els antics rentadors.

Notes: El Pas de Lladre requereix d'una petita grimpada però sense cap problema.

Sortiu l'esplanada pel carrer on heu arribat amb el cotxe i al carrer Ramon i Cajal gireu a la dreta, arribareu a un camí transversal que recorre alguns horts, seguiu-lo a l'esquerra. Obvieu qualsevol trencall, al cap d'una estona el camí baixa, seguiu a la dreta, travesseu la Riera de Mediona per un pont metàl·lic. Passeu pel mig d'un antic carreró d'origen medieval i sortiu a una esplanada coronada per un gran plataner. A la vostra esquerra teniu la bassa d'un antic molí paperer.

Continueu pel mateix camí arran de bassa, entre vinyes. Deixeu un camí a l'esquerra i continueu recte, més enllà agafeu el camí de la dreta, que us portarà a Cal Fasol. Continueu camí amunt, deixeu un camí a la dreta. Més amunt hi ha un trencall de camins, deixeu el de la dreta. Obvieu camins i seguiu el principal, heu arribat a una gran esplanada amb una masia, trobareu una pista transversal, seguiu-la a la dreta. Més endavant agafeu el camí de la dreta.

Trobareu una carretera, seguiu-la recte, arran d'una finca vallada. Quant la carretera fa una corba a mà esquerra, vosaltres heu de deixar la carretera i agafar el camí de la dreta, de cara a la muntanya. Més endavant agafeu el camí de la dreta. Quant el camí es bifurca, agafeu també el de la dreta, més endavant us trobareu una pista, seguiu-la a l'esquerra, travesseu un bosc, obvieu qualsevol trencall i us trobareu una altre pista transversal, seguiu-la a la dreta, de cara a la muntanya.

Pareu atenció a trobar un corriol a mà esquerra, agafeu-lo, sortireu a un altre camí, seguiu-lo a l'esquerra, de cara amunt. Passada una línia d'alta tensió heu de trobar un altre corriol a la vostra esquerra, agafeu-lo. Esteu arribant a la masia de Pareres, travesseu-la pel mig, seguint la pista, passareu entre vinyes i arribareu a un trencall, aneu a la dreta, de cara al congost de Valldellós, que teniu davant vostra. Quant el camí que seguiu gira a la dreta i continua baixant, vosaltres l'heu de deixar, agafeu el que s'endinsa cap al congost, de cara amunt i amb una forta pujada.

Arribats a dalt de tot heu d'agafar el camí de l'esquerra, que amb pocs metres es converteix amb un corriol. Amb pocs minuts estareu als peus de l'agulla de Valldellós. L'indret és solitari i ombrívol. Teniu la paret la serra de Bolet davant vostre, busqueu una escletxa que va de dalt a baix. Sembla que estigui tapada per la vegetació, però si us i acosteu veureu que hi ha una bonica canal, el Pas de Lladre. Un cop a dalt la vista sobre el congost és magnífica.

Continueu pel corriol que marxa al darrera vostre, al cap d'uns 5 minuts tindreu la casa nova de Bolet davant vostre, seguiu pel camí de la dreta, obviant qualsevol trencall fins que sortiu a la pista principal de Bolet. Passeu pel costat de Bolet, a la vostre dreta. Poc més enllà, quant la pista fa un retomb a la dreta, deixeu la pista i agafeu el camí de més a la dreta, més estret i de baixada, que us portarà a la Font de Conilles. Un cop vista heu d'agafar un corriol que surt del darrere de la font.

Torneu a estar a la pista d'on veníeu, al següent trencall agafeu el de la dreta, i amb pocs minuts arribareu a una clariana, heu de buscar un corriol que surt de cara al torrent, marcat amb una fletxa amb un arbre, a baix teniu la famosa Cova de Bolet. Un cop vista torneu enrere i aneu a la dreta, seguint la pista, obvieu un trencall a la dreta i un altre a l'esquerra, continueu amunt, trobareu una barraca de pedra seca. Trobareu un camí a la dreta, deixeu-lo, més amunt en trobeu un altre, també deixeu-lo i aneu a l'esquerra, en direcció a la casa de Clivelleres.

***La Cova del Bolet és una de les més populars del Penedès. S'ha arribat als 80m de fondària, i amb una branca lateral als 50m, però diuen que el final encara està per descobrir. S'hi han trobat restes des del 8000ac, fins a l'època medieval.***

Arribats a aquest punt continueu amunt, seguint el camí de l'esquerra, a uns 50 metres trobareu la Font de Clivelleres, una font de clot, a la vostra dreta. Torneu enrere i agafeu el camí de l'esquerra, de cara amunt. Al següent trencall agafeu també el de l'esquerra. Un cop arribeu a dalt de la carena de Clivelleres agafeu el trencall de la dreta, amb pocs metres heu de trobar un corriol que surt a la vostra dreta, us portarà fins el Turó de Clivelleres, una perfecta miranda de la Plana del Penedès.

Torneu enrere i aneu a la dreta, el camí amb pocs metres comença a baixar de valent. Al fons veureu Sant Joan de Mediona. Sortiu a una pista, seguiu-la a la dreta, la pista va baixant suaument. Quant la pista fa un revolt a l'esquerra i davant vostre teniu un tancat fet de troncs, gireu a la dreta, de pujada, més amunt deixeu un trencall a la dreta i continueu per la pista. Sortireu a un revolt tancat, aneu a l'esquerra, de cara a una urbanització. Desprès gireu a l'esquerra, continueu per la carretera fins que desprès d'un parell de revolts veureu el Castell de Mediona a la vostra dreta, agafeu el camí d'accés.

Arribareu al Castell de Mediona, molt ben conservat. Continueu, travesseu la plaçeta i agafeu un camí que baixa, per sota de la plaça i es dirigeix cap a la riera de Mediona. Arribats a la riera heu d'anar seguint el camí que passa just pel costat, haureu d'anar travessant la riera i amb alguns casos pràcticament anar per la seva llera. Més endavant us trobareu una masia a la vostra esquerra, aneu seguint el camí que fa un tomb a l'esquerra i surt a la carretera, al costat d'una fàbrica de pre-fabricats de formigó.

***El topònim Mediona apareix documentat l'any 954 i el castell, l'any 1011 en una donació a Sant Cugat del Vallès d'uns alous i un molí situats prop del riu de Bitlles. El castell està molt lligat al llinatge dels Mediona quins membres ja trobem a principis del segle XI com ara Guifred, o Guillem de Mediona, fill de Sisemund d’Oló i nét del vescomte de Girona Guiniguís Mascaró. Era levita i el bisbe Borrell de Vic li encomanà l'any 1015 el repoblament i defensa dels territoris més extrems del bisbat. Morí en lluita contra els sarraïns l’any 1032. El 1057, Ramon de Mediona fill de Guillem era senyor del castell i Bernat de Mediona, germà, n'era el castlà. Ramon de Mediona lluità al costat de Mir Geribert contra el comte de Barcelona, Ramon Berenguer I.
Durant el segle XII la senyoria eminent del castell passà als Cabrera; els Mediona van conservar la castlania. El 1194 Ponç de Cabrera oferí el castell com a penyora al rei Alfons el Cast. El 1226 el vescomte Guerau IV de Cabrera cedí el domini superior del castell a l'orde del Temple.
El 1242 el castell de Mediona passà als Cardona. El 1281, el vescomte de Cardona tenia en feu del comte de Barcelona els castells de Mediona, Montbui i Castellolí. La casa ducal de Cardona tingué l'alta jurisdicció del territori fins a l'abolició del règim senyorial al segle XIX. La castlani, el 1266 va ser cedida a Bernat de Barberà i descendència que la retingué fins l'any 1616 quan Enric de Barberà, clergue, la vengué a Joan Ferrer, mercader. Els Ferrer foren castlans fins al segle XIX.***

Aneu a la dreta, travesseu el carrer i continueu per un camí a l'altre banda, quant esteu a uns 300 metres abans d'entrar el poble de Sant Quinti, heu de trobar un camí pedregós a la vostra dreta, agafeu-lo, amb pocs minuts arribareu a les Deus, un congost de pèlags i grutes on hi ha 23 brocs d'aigua que aboquen l'aigua a la riera de Mediona. Travesseu el pont de fusta, dirigiu-vos cap a sota d'uns plataners i continueu pel camí, just pel costat esquerra de la riera i per sobre d'una canal d'aigua.

Més endavant obvieu una pista a l'esquerra i continueu per la llera del riu, travesseu-lo i aneu avançant ara ja pel marge dret. Passareu pel pèlag de les Bruixes, conegut per tots els quintinencs. Més endavant sortireu a una pista, on just al davant hi ha un altre salt d'aigua amb una petita bassa. Aneu per la pista cap a l'esquerra, desprès cap a la dreta i passejant pel canal que dona aigua als rentadors arribeu a on teniu el cotxe.

***Les fonts de les Deus són brolladors d’aigua que provenen de la riera de Mediona o del riu de Bitlles. Principalment n’hi ha un de destacat, distribuït en 23 brocs que aboquen l’aigua al riu Mediona. A partir d’aquests brolladors hi ha una petita ruta per fer un recorregut ben senyalitzat. Una petita passejada pel paratge proper als brocs ens condueix de les Deus a la cova de les Deus, amb importants estalactites i estalagmites, a més de corrents d’aigua subterranis. Més endavant, caminant un parell de minuts, es poden trobar el pèlag de les Deus i el pèlag del degotalls. Aquest últim amb la seva cova, anomenada també dels degotalls.***