dilluns, 9 de febrer de 2015

Gósol - El Verd - Serra del Gall

Distància: 21'5km

Accés: Agafar la carretera C-16 amb direcció Berga i abans d'arribar a Guardiola de Berguedà agafar el trencall de Gósol - Saldes. Arribats a la rotonda d'accés a Gósol agafeu el segon trencall, pocs metres enllà deixeu la pista d'accés al càmping i seguiu la pista de la dreta. Arribats a la deixalleria haureu de decidir, si podeu passar per la pista seguiu fins arribar al trencall on una pista a la dreta indica Tuixén, si no podeu passar haureu d'aparcar davant la deixalleria (com nosaltres).

Notes: Al tractar-se d'una excursió amb neu, informeu-vos de l'estat de la neu, de la meteorologia i aneu ben equipats.

Millor si es porta un mapa, ja que amb la neu no es veu cap camí, tot i que amb el rastre i si pregunteu a alguna persona no tindreu cap mena de problema per seguir el recorregut.

Es pot escurçar el recorregut pel Torrent Fosc (atenció allaus), per estalviar-se un bon desnivell i uns quants quilòmetres.

Sortiu del davant de la deixalleria per la pista, al cap de poca estona trobareu el pal indicador del GR-150 direcció Tuixén, agafeu-lo. Aquest GR no l'haureu de deixar fins arribar al Coll de Mola. Passeu per davant de l'Ermita de Sant Margarida, més endavant el corriol va fen drecera per dins el bosc sense tenir que fer totes les ziga-zagues que fa la pista. Si comencéssiu des del trencall de pistes també hauríeu de seguir aquest GR. Desprès de força estona pujant arribareu el Coll de Mola.

Aquí el GR-150 se'n va avall, direcció Tuixén, vosaltres aneu cap a l'esquerra del coll, deixant una pista a l'esquerra que trobareu uns metres més endavant. Desprès d'una estona sortireu a la pista que heu de seguir a la dreta. Anireu pujant suaument fins que arribareu a un petit mirador, és el Portell de l'Os, on veureu una barrera pels vehicles. Passeu la barrera i continueu per la pista que al cap de poca estona baixa fins al Clot de Prat Salvatge. Continueu recte seguint la pista fins que al final la pista fa un gir pronunciat a la dreta, aquí deixeu la pista i enfileu-vos per un caminet just davant vostre.

Als pocs metres d'agafar aquest camí veureu un tancat per ficar el bestiar, continueu per la pista que ara gira cap a l'esquerra i desprès de remuntar un petit desnivell sortireu al Pla de la Font, des d'on tindreu unes espectaculars vistes del Pedraforca i la serra del Cadí. Bé, un cop situats a aquest altiplà gireu cap a la dreta seguiu la carena fins a sortir a un replà. Aquí us heu de desviar lleugerament a l'esquerra i seguir pujant seguint la carena, el camí ara puja de valent.

Metres més amunt el pendent disminueix i sortiu en una gran extensió de terreny, aquí us heu d'anar desplaçant cap a la dreta i ja veureu el Cap del Verd al fons. Continueu pujant pel millor pas cap el cim del Cap del Verd (2282m), coronat per una caseta de fusta, des d'on es tenen unes magnífiques vistes del Port del Compte i bona part dels plans del Berguedà. Per baixar dirigiu-vos cap a la collada que teniu cap l'est, és la collada dels Belitres, l'inici del Torrent Fosc.

Un cop al coll teniu 2 Opcions, baixar pel Torrent Fosc fins a sortir a la pista que seguint-la a l'esquerra arribaríeu a Gósol, o seguir cap el Cap d'Urdet i resseguir tota la Serra del Gall. Penseu-vos-ho bé, ja que resseguir tota la serra del Gall i baixar pel Serrat Rodò és una bona "machacada" a sumar a la que ja porteu a sobre. Si decidiu continuar dirigiu-vos cap el Cap d'Urdet, pujant per dins el bosc fins a sortir a una clariana, això és el cim. Continueu ara resseguint la carena que s'estreny una mica, buscant el millor pas entre blocs de pedra i arbres caiguts.

Passareu algun turó amb força pendent, que us acabarà d'esgotar les forces que tingueu, fins que desprès de força estona obrint-se pas per la carena i pujant i baixant turons arribareu al cim de la Serra del Gall, coronat per un vèrtex geodèsic. Aquí continueu carena avall i sortireu a una clariana bastant extensa, aquí heu d'endinsar-vos a dins el bosc, cap a l'esquerra i anar amb compte de no baixar per alguns dels barrancs molt empinats que hi han. Heu d'anar baixant, però sempre d'una manera suau i esglaonada, resseguint la carena del Serrat Rodó. Bastant més avall passareu per un petit turonet, el Serrat Rodó, que podeu vorejar per la seva esquerra. Continueu baixant fins que al final sortireu a la desitjada pista.

Aquí heu d'anar cap a l'esquerra seguint aquesta pista que puja des de Gósol. Fins a Gósol teniu uns 8 quilòmetres, o sigui que us espera una bona estona fins arribar a baix. Per baixar només heu d'anar seguint la pista, que és molt evident i ja cap el final d'aquesta, deixar-la i seguir les marques del GR-150 que heu fet servir per pujar.