dimecres, 4 de febrer del 2015

Olesa de Bonesvalls - Puig de la Mola - Santa Susanna

Desnivell: 950

Accés: A Olesa de Bonesvalls s'hi arriba per la BV-2411 tant si veniu d'Avinyó Nou o de Begues. L'excursió comença al Carrer de l'Hospital

Notes: El corriol d'ascens al Puig de la Mola està molt tapat, si es segueix el track amb GPS cap problema, si no es segueix el track el millor és seguir per la pista per anar a trobar el GR-5 i pujar al Puig de la Mola pel corriol que i puja pel seu darrere

Sortiu del carrer de l'Hospital, seguint les marques del GR-5. Passeu per davant de l'antic Hospital de Cervelló del segle XIII. Continueu seguint les marques del GR-5 que passa pel marge esquerra de la riera de Begues. Pocs metres endavant trobareu una pista que talla el GR-5, seguiu-la a l'esquerra. La pista va baixant i pujant sense massa desnivells. Arribareu al les ruïnes del Corral del Jaume, seguiu la pista que ara baixa fins que arribareu a baix de tot d'un torrent, seguiu a l'esquerra i quant la pista fa un gir de quasi 180º a la dreta heu de trobar un corriol marcat amb fites per dins del Torrent de l'Astor. Si aneu amb GPS podeu seguir el track per dins del bosc, sinó continueu per la pista, seguiu el GR-5 a l'esquerra i busqueu el corriol que puja per l'esquena del Puig de la Mola.

***Antic hospital per a l’acolliment de vianants i pelegrins, del municipi d’Olesa de Bonesvalls (Alt Penedès), està situat en una intersecció de l’antic camí de Barcelona a Vilafranca del Penedès per Sant Boi així com per Gavà i Begues.

Fou fundat el 1262 per Guillem (II) de Cervelló, que li cedí el lloc d’Olesa i altres dotacions (en depengueren les quadres d’Ordal i de Vallirana). Fou administrat pel prior de Sant Pau del Camp de Barcelona; el 1328, però, ja ho era pel Bisbat de Barcelona. El 1381 l’hospital adquirí la plena jurisdicció del terme.

Al segle XVIII, arran de la construcció del nou camí real i futura carretera N-340 pel coll d’Ordal motivaren la fi de la seva funció a mitjans del s. XIX.

L’edifici, al fons d'una vall, dins un recinte fortificat amb torre de l’homenatge, és una obra de transició del romànic al gòtic, molt reformada als s. XVI i XVII. Un dels elements de l’hospital més interessants és la gran carassa de pedra que hi ha sobre el portal d’entrada de l’exterior. La forma dels ulls i el pèl fan pensar que es tracta de la imatge d’una Medusa.

Durant els s. XVI i XVII, l’Hospital va ser reformat. A l'interior hi hala capella de Santa Maria de l’Anunciació, obra del s. XIV amb notables pintures murals, que fou destruïda el 1936; actualment ha estat restaurada.

Als voltants es va crear el nucli de població de l’Hospital de Cervelló.***

Bé, seguint el track per dins el bosc sortireu a una pista, seguiu-la a la dreta i desprès de salvar uns quants metres de desnivell arribareu al Puig de la Mola, cim del Garraf amb 535m, coronat per una torre de vigilància forestal. Un cop gaudides les amplies vistes que es tenen d'aquest petit cim, baixeu pel corriol senyalitzat com a GR-92.3 en direcció a Santa Susanna. Desprès de baixar forces metres sortireu a una pista, aquí aneu a l'esquerra i poc més endavant enmig d'una corba obvieu les marques del GR-92.3 que se'n va a Santa Susanna i per on retornareu més tard, vosaltres seguiu la pista del GR-5 cap a l'esquerra.

Desprès de caminar una estoneta per la pista trobareu una altre pista a la dreta amb una barrera, senyalitzada com a PR-C 37, seguiu-la en direcció a Cal Muntaner. Aquesta pista l'heu de seguir durant força estona, fent una petita pujada al principi i baixant fort cap al final. Veureu un pal indicador on indica la Barraca del Borregaire, just a l'esquerra de la pista, una bona mostra de les barraques que hi havien per la zona abans que s'abandonessin els camps. Continueu pista avall i ara seguiu indicacions cap al Castell Vell, que teniu davant vostra a dalt d'un turó.

Abans d'arribar al castell passareu per la Font del Rector que amb una mica de sort rajarà. Continueu pel camí obvi i sempre seguint marques fins a dalt del turó, on hi han les restes de l'ermita de Sant Pere i el Castell Vell d'Olivella, des d'on les vistes cap a mar son amplíssimes. Retornem uns metres enrere i ara seguim el corriol que em fet servir per pujar castell cap a l'esquerra, tot passant per la masia abandonada de Mas Vendrell. Sortireu a una pista amb una barrera, continueu recte per aquesta mateixa pista durant força estona fins que sortiu als plans de Santa Susanna, un conjunt d'edificacions abandonades dalt d'un turó i envoltades de vinyes, que domina tota la plana.

***De l'antic castell d'Olivella, documentat des de l'any 992, es conserven només algunes restes dels murs, probablement del segle XI, que sembla que dibuixen una planta trapezoïdal. Les parets són de pedra poc treballada i morter d'escassa qualitat. Al bell mig hi ha un molí del segle XVIII construït amb les runes del castell. El seu domini senyorial va pertànyer al bisbat de Barcelona.***

***Molt a prop del castell d'Olivella hi ha les restes de l'antiga capella romànica de Sant Pere. És un edifici d'una nau de la qual només en resta l'absis, amb una finestra d'esqueixada simple, i part dels murs, obrats segurament durant el segle XII. Va ser l'església parroquial d'Olivella fins el segle XVI. Prop d'ella hi ha les ruïnes de la Masia del Rector.***

Sortiu a una altre pista i aneu a la dreta, en direcció a les cases tot passant pel costat d'un profund pou d'aigua. Ara haureu de pujar durant aproximadament 3km per un corriol tot seguint les marques del GR-92.3 en direcció Begues. Sortireu un altre cop a la pista que va cap a Olesa de Montserrat, seguiu-la avall. A partir d'aquest punt només heu d'anar seguint les marques del GR-5 en direcció cap a Olesa de Bonesvalls. Pareu atenció a veure l'impressionant forat de l'Avenc de l'Esquerrà, uns dels més importants i profunds de tot Catalunya que us quedarà a l'esquerra del camí. També pareu atenció a seguir correctament les marques del GR-5, que va alternant trossos de pista i corriol fins arribar al mateix lloc d'inici.

Ja Hi Sou

1. Molt Bones!!!

Es una ruta bastant completa pel sector del Puig de la Mola, però sobretot s'ha de vigilar amb el corriol que va per dins el bosc, si portes GPS cap problema, si portes mapa millor buscar ruta alternativa pel GR-5.

Gracies per visitar el blog!!!