dilluns, 23 de febrer de 2015

Riudabella - Tossal de la Baltasana

Accés: Agafem l'autopista AP-2 direcció Lleida/Saragossa i agafem la sortida de Montblanc, ens dirigim cap a la població de l'Espluga de Francolí, un cop aquí heu de seguir indicacions cap el Monestir de Poblet. Quant arribeu al davant de l'entrada al Monestir heu d'agafar la carretera que va cap a Prades i anar seguint indicacions cap a Riudabella, buscant com a referència un espectacular castell.

Notes: Res d'especial, camins amb bona part senyalitzats i amb bon estat.

Enllaç Wikiloc: Atenció, l'enllaç del wikiloc no té perquè ser igual que la ruta descrita més avall, en alguns casos sol variar.

Sortiu de l'aparcament que teniu a Riudabella, on el seu tret principal és el castell del S.XIII. Aneu en direcció cap a la carretera, aquí seguiu-la a l'esquerra fins que passada una corba veureu una pista a mà dreta on hi ha un pal indicador que hi posa Vallclara - Vilanova de Prades, vosaltres aneu cap aquí. Aquesta pista puja durant força estona pel marge dret d'unes extensions immenses de vinya. Més amunt passareu per algunes restes d'antigues cabanes de pastor fins arribar al final de les vinyes on hi veureu un trencall. Aquí teniu una pista que baixa fort cap a la dreta, vosaltres aneu cap a l'esquerra seguint les indicacions cap a Vallclara.

No tardareu a passar pel costat de les restes del Mas de l'Anglès, i poc més amunt tornareu a trobar un altre trencall. Aquí heu de fer un gir de 180º i seguir la pista que puja amunt cap a l'esquerra i abandonar les indicacions que veníeu seguint. Aquesta pista es va endinsant dins el barranc de la Salanca, on el castanyer es converteix amb l'autèntic protagonista. Arribats a unes ruïnes (memòria de l'explotació d'antigues mines de plom) la pista es converteix amb corriol. Aquest corriol puja molt fort, salvant amb poca estona molt de desnivell.

Quasi bé a dalt de tot sortireu a un altre corriol, vosaltres aneu a la dreta i amb poca estona sortireu a una pista, seguiu-la a l'esquerra i arribareu al Coll de les Masies, per on passa la carretera que ve de Poblet, esteu al límit comarcal entre la Conca de Barberà i el Baix Camp. Aquí travesseu la carretera,  busqueu un petit corriol davant vostre i amb 3-4 metres sortireu a una altre pista. Seguiu-la de cara amunt durant força estona fins a sortir al Coll del Bosc, una esplanada amb molts encreuaments de camins i coronada per una bassa d'extinció d'incendis.

Aquí seguiu indicacions cap el Tossal de la Baltasana, al cap d'uns 20 metres heu de girar a la dreta i seguir una pista senyalitzada amb direcció a Prades. Pocs metres enllà i ja dins el bosc enllaçareu amb el GR-171, aquí i seguint indicacions cap el Tossal de la Baltasana us heu d'enfilar de valent per dins del bosc, seguint les marques de GR fins que desprès d'una ultima pujada força empinada arribareu al cim del Tossal de la Baltasana, cim de les Muntanyes de Prades i sostre comarcal del Baix Camp i de la Conca de Barberà. "Malauradament nosaltres no vam poder gaudir de les vistes que de ben segur hi han en aquest cim."

Deixem enrere el cim i la caseta meteorològica i baixem per una pista que més avall fa un parell de tombs i surt a un encreuament de camins. Aquí seguiu la pista recte amunt, cap a la Font del Mas d'en Pagès. L'haureu de seguir força estona, fins que arribareu a la citada font, situada al marge esquerra de la pista. Des de la Font del Mas d'en Pagès surt un corriol que s'endinsa dins del bosc. Més avall aquest corriol comença a baixar fent llaçades i passant per bonics trams de pedra fins a sortir a un altre pista. Aquí seguiu-la a l'esquerra cap a la Casa Forestal del Tillar.

Amb pocs metres arribeu a la Casa del Tillar, d'arquitectura modernista i antiga residencia familiar del Guarda del Parc. Des d'aquí heu d'anar al darrere de la casa i agafar el corriol senyalitzat en direcció a l'Àrea de Lleure de la Font de la Teula. Aquest camí baixa per un indret humit, ombrívol i molt bonic. Metres més avall podeu anar a veure una petita resclosa que hi ha a 100 metres del camí, però sense gaire encant. En aquest tram de riu hi han uns bassals on us podeu fer un bany si es dóna el cas.

Aneu baixant, travesseu la riera un parell de cops fins que sortiu al l'Àrea de Lleure de la Font de La Teula. Aquí us trobareu la carretera que ve de Poblet, seguiu-la avall i just abans de travessar un pont gireu a l'esquerra i agafeu un camí. Seguiu-lo fins arribar a les ruïnes d'un antic pont, aquí heu de buscar un camí a la dreta i baixar fins la llera de la riera. Un cop a baix seguiu el camí cap a l'esquerra, just pel costat de la riera. Arribareu a unes naus i amb pocs metres sortireu a la carretera, a l'altra banda de la carretera trobareu un camí que ressegueix el marge dret d'una vinya i amb poca estona i ja amb el Castell de Riudabella al davant, arribareu al cotxe.