dimecres, 27 de maig de 2015

Riera de Gualba

Desnivell: 1200

Accés: S'ha d'arribar al pantà de Santa Fe, al bell mig del Montseny. Està situat el terme municipal de Fogars de Montclús, al quilòmetre 21 aproximadament. S'hi pot accedir fàcilment des de Viladrau o des de Campins.

Notes: Hi pot haver algun corriol una mica tapat o que simplement no surt al mapa Alpina, informeu-vos bé i escolliu la ruta més adient per no embolicar-se pels diferents camins i corriols

Enllaç Wikiloc: Atenció, l'enllaç del wikiloc no té perquè ser igual que la ruta descrita més avall, en alguns casos sol variar.

Aparqueu a l'aparcament que hi ha a peu de carretera just al costat del punt d'informació de Can Casades. Baixeu per la pista de la dreta, i passades les tanques del jardí de Can Casades seguiu el camí habilitat per minusvàlids amb direcció al Pantà de Santa Fe. Travesseu per un pont de fusta la riera i seguiu indicacions cap el pantà. Amb poca estona arribareu al Pantà de Santa Fe, de petites dimensions. Voregeu-lo per la seva esquerra i al arribar a la pressa travesseu-la pel damunt. Un cop a l'altre banda heu de deixar una pista que surt al recte vostre i que amb poca estona arribaríeu a la carretera i agafar un camí cap a l'esquerra, avall.

Pocs metres avall heu de trobar una bifurcació de camins, el de la dreta se'n va planer, el de l'esquerra continua baixant, agafeu aquest. M´ws avall sortireu a una pista, seguiu-la a l'esquerra. Aquesta pista l'haureu de seguir durant molta estona fent llaçades, deixant trencalls i altres pistes m´ws confuses a costat i costat fins que arribareu a la Central Nº 2. Des d'aquí arribaríeu ràpid als diversos salts d'aigua que hi han per la zona, però els deixem pel final. Ara gireu 180º graus a la dreta i seguiu un corriol que marxa planer.

Arribareu a un punt on tindreu uns pals de línia elèctrica a la vostre esquerra, aquí heu d'estar atents a trobar un corriol marcat amb fites just al costat d'un pal, seguiu-lo de cara avall. Poc desprès de passar una edificació enrunada trobareu unes fites i un escrit on posa "Creu 5 minuts", seguiu per aquest corriol una mica confús i arribareu a la Creu Gran, situada a la punta d'un estrep rocallós, d'es d'on es tenen unes magnífiques vistes de tot el barranc per on discorre la riera de Gualba. Un cop vist torneu enrere fins als pals elèctrics i seguiu el corriol a l'esquerra.

Aquest corriol va baixant seguint una antiga canonada, ara molt deteriorada. Arribareu a un petit coll on hi ha unes cadenes, aquí agafeu un corriol a la dreta que s'esmuny de cara avall. Seguint fites i més endavant marques de color groc podreu anar seguint aquest corriol, travessant aquesta antiga canonada un parell de cops, fins arribar a una pista. Aneu a la dreta, més endavant deixeu una tanca a mà esquerra i pocs metres enllà d'aquesta tanca en trobareu una altre, Aquí heu de buscar un forat que hi ha a la tanca, passar-hi per sota, i seguir la pista.

La pista arriba a una antiga farga, engolida per la vegetació. Sense cap camí que seguir aneu a la dreta passant per davant de la farga i baixeu cap a una edificació amb una petita bassa adossada. Deixant aquesta bassa al darrere aneu cap a l'esquerra i més endavant amb camí més clar arribareu a la riera. Aquí trobareu un pal travesser que serveix de passamà per travessar la riera. Sortireu al davant de la Font del Senglar.

Ara, seguiu camí amunt, cap a l'esquerra, senyalitzat amb marques blaves. Passareu pel costat de la Central Nº 3 i desprès de pujar per un corriol una mica desfet arribareu a una tanca on es prohibeix el pas per "perill de despreniments". Vosaltres ni cas, és un camí sense cap mena de perill, seguint-lo arribareu a la base del Salt de Gualba, amb el Gorg de la Goja al seus peus. Un cop gaudit d'aquest salt torneu uns metres enrere i estigueu atents a trobar un corriol que puja a l'esquerra, i amb poca estona us portarà a dalt del mirador del Salt de Gualba.

Des d'aquí heu de seguir la pista que porta fins aquest mirador. Més endavant trobareu un corriol a mà esquerra que puja, agafeu-lo, sortireu a una altre pista. Seguiu-la de cara amunt. Haureu de seguir aquesta pista durant força estona i amb constant pujada, Ja a dalt arribareu al trencall d'accés a la Masia de Can Prat, deixeu-lo i continueu recte. Més endavant trobareu una pista a l'esquerra, agafeu-la i pocs metres enllà trobareu un corriol a la dreta que puja per un marge, agafeu-lo també.

Sortireu a una nova pista, seguiu-la a la dreta. Aquesta pista us portarà fins a una antiga granja abandonada, passada la granja trobareu unes caixes plenes d'abelles al costat de la pista. Passades les abelles continueu per la pista fins arribar a un trencall, vosaltres seguiu la pista més marcada, que segueix recte de cara amunt. Aquesta pista l'haureu de seguir durant força estona i amb constant ascens fins a sortir a dalt un coll, des d'aquí i pel mig del marge a la vostre dreta, podeu pujar al Castell de Can Prat, que no és més que una munió de pedres amb unes fabuloses vistes.

Ara seguiu la pista que ja deix de pujar. Haureu de seguir-la força estona també, fins a trobar un corriol a mà esquerra marcat amb un parell de fites i que s'esmuny dins el bosc. Baixeu pel corriol que poc més avall es bifurca, aneu a la dreta i seguint el corriol arribareu a un impressionant salt d'aigua de 20 metres d'alçada. Jo diria que per la situació on està, i donades les seves dimensions, crec que és el Salt de Corbera, l'únic que surt al mapa Alpina més o menys per aquest tram. Bé, vist aquest impressionant salt torneu enrere i quant arribeu a la bifurcació seguiu el corriol de cara avall.

Pocs metres abans d'arribar a la Central Nº2 (just a l'altre costat de la riera) veureu un altre corriol a mà dreta, seguiu-lo i amb pocs metres arribareu al Salt de la Central, un bonic salt d'aigua amb el seu gorg. Vist el salt torneu enrere, i ara si, baixeu fins baix. Pocs metres abans de travessar el petit pont de pedra que travessa la riera i permet arribar a la central Nº2, heu de trobar un corriol a l'esquerra, agafeu-lo.

El corriol està marcat amb alguns punts blaus i transcorre pel costat esquerra de la riera. Amb poca estona arribareu a la Creu Petita, on just sota teniu el Gorg Negre, si mireu endavant veureu la Creu Grossa just al davant vostre, on heu estat fa força estona. Baixeu seguint marques i mireu de trobar un petit corriolet a mà dreta que us portarà a l'encaixonat Gorg Negre, el més conegut de tots els salts que veureu avui.

Un cop vist el salt torneu uns metres enrere i busqueu un corriol que baixa i seguint fites us portarà a la llera del riu. Aquí heu d'anar seguint un corriol que ressegueix el marge esquerra de la riera, anireu veient algun que altre gorg i just quant la riera baixa amb més pendent, travesseu-la i seguiu un corriol ara ja pel marge dret de la riera. Heu de seguir aquest corriol fins a baix del Salt de la Resclosa, també amb el seu bonic gorg. Aquí trobareu un corriol ben definit que travessa la riera, aneu a la dreta de cara amunt.

Metres més amunt passareu pel mateix trencall d'accés per anar a la Creu Grossa, deixeu-lo,seguiu amunt i torneu a sortir al corriol dels pals elèctrics. Seguiu-lo a la dreta fins arribar quasi bé a la Central Nº2. En aquest punt ja només us queda pujar per tota la pista que heu fet de baixada durant força estona. Un cop a dalt del Pantà de Santa Fe podeu donar la volta per la seva esquerra i així veieu l'altre camí que voreja el pantà.