dimecres, 27 de maig del 2015

Santa Fe - Salt de Gualba - Gorg Negre - Salt de Corbera

Desnivell: 1000

Accés: S'ha d'arribar al pantà de Santa Fe, al bell mig del Montseny. Està situat el terme municipal de Fogars de Montclús, al quilòmetre 21 aproximadament. S'hi pot accedir fàcilment des de Viladrau o des de Campins.

Notes: Hi pot haver algun corriol una mica tapat o que simplement no surt al mapa Alpina, informeu-vos bé i escolliu la ruta més adient per no embolicar-se pels diferents camins i corriols

Aparqueu a l'aparcament que hi ha a peu de carretera just al costat del punt d'informació de Can Casades. Baixeu per la pista de la dreta, i passades les tanques del jardí de Can Casades seguiu el camí habilitat per minusvàlids amb direcció al Pantà de Santa Fe. Travesseu per un pont de fusta la riera i seguiu indicacions cap el pantà. Amb poca estona arribareu al Pantà de Santa Fe, de petites dimensions. Voregeu-lo per la seva esquerra i al arribar a la pressa travesseu-la pel damunt. Un cop a l'altre banda heu de deixar una pista que surt al recte vostre i que amb poca en estona arribaríeu a la carretera i agafar un camí cap a l'esquerra, avall, en direcció a Gualba i senyalitzat com a PR-C 211.

Pocs metres avall heu de trobar una bifurcació de camins, el de la dreta se'n va planer, el de l'esquerra continua baixant, agafeu aquest. Més avall sortiu a una pista, seguiu-la a l'esquerra. Aquesta pista l'heu de seguir durant molta estona fent llaçades, deixant trencalls i altres pistes més confuses a costat i costat fins que arribareu a la Central Nº 2. Des d'aquí arribaríeu ràpid als diversos salts d'aigua que hi han per la zona, però els deixem pel final. Ara gireu 180º graus a la dreta i seguiu un corriol que marxa planer.

Arribareu a un punt on hi han uns pal indicadors, aquí aneu a l'esquerra en direcció a Gualba per la riera. Poc més avall arribeu a un antic polvorí on el corriol s'esmuny avall cap a la dreta. Vosaltres ni cas, aneu tot recte per un corriol secundari i amb pocs metres arribeu a la Creu Gran, situada a la punta d'un estrep rocallós, d'es d'on es tenen unes magnífiques vistes de tot el barranc per on discorre la riera de Gualba. Un cop vist torneu enrere fins als pals indicadors a sota de la línia elèctrica i seguiu el corriol a l'esquerra.

Aquest corriol va baixant seguint una antiga canonada, ara molt deteriorada. Arribareu a un petit coll on hi ha unes cadenes, el Coll Sesfigueres, continueu seguint indicacions cap a Gualba. aquest corriol baixa fort, passant varies vegades per sota de la canonada d'aigua fins que ja molt avall sortiu a una pista, aneu a l'esquerra i arribeu a la central Nº3. Aneu cap a una zona amb canyes de bambú i trobareu un lloc on traspassar la riera, un cop a l'altre costat seguiu el corriol que puja fort amunt.

Més amunt arribeu a una tanca que barra el camí, passeu pel costat i seguiu el corriol. En uns 5 minuts arribeu a la base del Salt de Gualba, amb el Gorg de la Goja al seus peus, un salt molt alt que forma un llarg tobogan d'aigua. Un cop gaudit d'aquest salt torneu uns metres enrere i estigueu atents a trobar un corriol que puja a l'esquerra, per unes escales de pedra. Més amunt sortiu a dalt del mirador del Salt de Gualba.

Des d'aquí heu de seguir la pista fins a trobar un altre camí a l'esquerra que puja fort amunt, vosaltres aquí fins a sortir a una altre pista que heu de seguir de cara amunt. Heu de seguir aquesta pista que puja fort durant una estona, fins a trobar un trencall a mà esquerra per on transcorre el PR, abandoneu aquesta pista i agafeu aquest camí. Heu de seguir aquest camí que transcorre per boscos d'alzina surera durant força estona, sempre seguint marques. Molt més enllà agafeu un corriol a mà dreta i sortiu a una altre pista, aneu a l'esquerra, pel costat d'una canalització d'aigua.

Passeu pel costat de grans alzines, on la del Suro Gros és la més característica per la forma de les seves arrels envoltant a una gran roca. Més endavant la pista es transforma en corriol i arriba al Salt de la Resclosa. Aquí agafeu un corriol molt dret que surt al marge esquerra d'aquest salt que més amunt us deixa a la llera del riu, traspasseu-la i quant comenceu a remuntar per un tram rocós pareu atenció a trobar un petit corriol a la dreta, que us portarà a l'amagat Gorg Negre.

Un cop vist torneu a tram rocallós i aneu amunt, seguint marques blaves. Passeu pel costat de la Creu Petita (si mireu enrere veureu la Creu Grossa a dalt de la Cinglera) i aneu seguint el corriol que ara és una mica més brut i entra dins el bosc. Més endavant sortiu davant de la Central Nº2, amb la seva bassa. Ara aneu amunt, seguint un corriol senyalitzat amb marques roses. Pareu atenció ja que als pocs metres heu de agafar un altre corriol secundari a l'esquerra que baixa poc a poc per anar a veure el Salt de la Central.

Un cop vist retorneu al corriol i comenceu a pujar fort amunt, fent llaçades. Enmig d'una corba del corriol a mà dreta heu de parar atenció a trobar un corriol davant vostre senyalitzat amb fites, agafeu-lo. En uns 5 minuts arribeu a l'impressionant Salt de Corbera, per mi el millor de tots. Un cop vist torneu enrere, seguiu el corriol amunt i sortiu a una pista. Aquí aneu a l'esquerra i enfileu-vos pel corriol que continua per dins el bosc, a mà dreta.

Aneu seguint aquest corriol obviant-ne d'altres, sempre en la mateixa direcció, passeu per la runes del Mas de Corbera que deixeu a la vostre esquena i seguint el corriol arribeu un altre cop a la riera. Traspasseu-la i seguiu un marcat corriol amunt que amb poca estona surt a una pista, aquí aneu amunt. En pocs metres sortiu un altre cop a la pista que ve de Santa Fe, ara ja només us queda seguir aquesta pista amunt uns 45min - 1h desfent el camí fins arribar al pantà, on podeu retornar el cotxe pel seu marge esquerra, tot seguint senyalització de Can Casades.