divendres, 1 de juny del 2018

Gorgs de Sant Jaume de Frontanyà

Accés: Heu d'anar fins a Borredà, i d'allà agafar la carretera que dona accés a Sant Jaume de Frontanyà. També es pot accedir pel cantó de la Pobla de Lillet per una pista asfaltada.

Notes: Ruta força fàcil tant per quilòmetres i per desnivell.

La ruta es complica una mica més pel tema del recorregut. Alguns gorgs estant força amagats i per arribar-hi s'han de seguir corriols tapats i perdedors. Millor fer aquesta ruta amb GPS

Gorg del Pont de la Moreta

Gorg Superior del Pont de la Moreta

Gorg de la Cara de Boc

Gorg del Molí del Puig

Gorg Negre

Gorg de la Riba

Gorg de Caselles

Gorg del Prat

Situats davant del Monestir de Sant Jaume de Frontanyà, agafeu el camí que surt a la seva esquerra i baixeu fins a la carretera, traspasseu-la i agafeu una pista en direcció cap a Casablanca, una masia situada a la vostre dreta. Continueu baixant per aquesta pista fins que arribeu al davant del Molí de Sant Quirze, aquí abandoneu la pista i agafeu un corriol senyalitzat com a "Els Gorgs". No és més que un corriol que metres més endavant surt un altre cop a la pista, evitant passar per davant del molí, de propietat privada.

Metres més endavant, seguint la pista trobeu unes fites a mà dreta, seguiu-les i sortiu al primer dels varis gorgs, el Gorg de Comafosca. Un cop vist, continueu per la pista fins a trobar un altre cop fites a la dreta, baixeu i arribeu al Gorg de les Feixes. Retorneu a la pista i seguiu la pista fins a trobar un corriol a mà dreta senyalitzat com a GR. Agafeu aquest corriol i aneu a parar al Gorg de l'Esquerda. Un cop vist retorneu a la pista i seguiu pista avall.

Pista avall passeu pel costat d'una font a mà dreta, i deixeu una pista a la vostre esquerra (que agafareu més tard). Uns metres passada aquesta pista, heu de parar molta atenció a trobar una corriol bastant tapat a mà esquerra, que s'esmuny fort de cara avall. Un cop a baix de tot, seguiu pel marge esquerra del riu fins que sortiu al Gorg del Pont de la Moreta. Si us fixeu, al costat esquerra surt un petit corriol que ressegueix aquest gorg, i desprès d'una petita grimpada us porta a un altre gorg, com que no se el nom, li diré Gorg Superior del Pont de la Moreta.

Ara retorneu enrere fins a la pista i seguiu-la pocs metres més endavant. Pareu atenció a trobar un altre corriol senyalitzat amb fites però bastant perdedor per baixar. Aneu baixant fins arribar a un corriol més trepitjat ja quasi bé arran de riu. Seguiu aquest corriol a l’esquerra i arribeu al Gorg de la Cara de Boc, uns dels més impressionants que veureu avui. Un cop vist retorneu a la pista i seguiu-la per on heu vingut, fins a trobar el trencall de la pista a mà dreta, agafeu i baixeu fins el riu, que heu de traspassar.

A l'esquerra veieu lluny un gorg, vosaltres aneu pista amunt, cap a la dreta. Al cap de poca estona pareu atenció a trobar unes altre fites a mà dreta, baixeu-hi. Aquest corriol és dels mes perduts de tots, i costa bastant de seguir. Com a referència heu de tenir seguir el riu aigües amunt, fins a trobar el Gorg del Molí del Puig, un antiga resclosa que subministrava aigua a un antic molí. Un cop vist retorneu a la pista i seguiu-la amunt.

Haureu de tornar a traspassar el riu, on potser acabareu amb els peus dins l'aigua. Un metres més i sortiu a una pista cimentada, seguiu-la per sobre el pont, a l'esquerra. Aquí pareu a atenció a trobar varis corriols a mà dreta que us porten a veure diferents gorgs, els més espectaculars el Gorg Negre, i el Gorg de la Riba. Continueu pista amunt, passeu pel costat de Sant Esteve de la Riba, i agafeu la pista de més a l'esquerra, que baixa avall.

Més endavant abandoneu una pista a mà esquerra, que baixa cap el riu, vosaltres seguiu per aquesta pista que més endavant traspassa el riu i passa pel costat del Molí de la Riba. Uns metres pista amunt trobeu un corriol a mà esquerra, que us porta fins a la resclosa d'un petit pantà, que subministrava aigua al Molí de la Riba. Un cop vist retorneu a la pista i seguiu amunt. Pareu atenció a trobar un altre corriol a mà esquerra, aquí arribeu al Gorg de Caselles, saltant l'aigua per sobre un petita balma.

Un cop vist seguiu pista munt, deixeu-ne una a la dreta i desprès de traspassar un pont, seguiu a la dreta. Pareu atenció a trobar un altre corriol senyalitzat a l'esquerra, El Gorg del Prat, bastant semblant a l'anterior. Un cop vist seguiu pista amunt, fent alguna que altre llaçada, passeu per un gran prat amb una masia al fons, i ja més amunt sortiu a una pista ben fressada, aquí seguiu-la a la dreta. Passeu per davant del mas de Cal Cintet, fins que sortiu a la carretera. Ara només us queda seguir aquesta carretera uns 2 quilòmetres i ja torneu a estar a on teniu el cotxe.