dilluns, 17 de juny del 2019

Costa Cabirolera - Comabona

Distància: 27'5km

Accés: Agafar la carretera C-16 amb direcció Berga i abans d'arribar a Guardiola de Berguedà agafar el trencall de Gósol - Saldes. Al arribar a Saldes s'ha de seguir les indicacions cap al Refugi Lluís Estasen. L'excursió comença a l'aparcament del Mirador de Gresolet.

Notes: Ruta llarga i amb molt de desnivell, però que transcorre per camins principalment fàcils. Només el pas cap els Cortils i  la pujada final al Costa Cabirolera pel Pas del Cabirol presenta alguna dificultat a causa del pedregam i la inclinació, però es passa fàcilment.

Si es vol es pot pujar amb cotxe fins el Coll de les Bassotes, per la pista apte per tots els cotxes que transcorre per sota la cara nord del Pedraforca. Si pugeu amb cotxe fins aquí us estalviareu 11km i uns 300 metres de desnivell.

Panoràmica des del Costa Cabirolera

Panoràmica des del Comabona

Sortiu del Mirador de Gresolet i aneu pista amunt, resseguint la imponent cara nord del Pedraforca. Heu de seguir aquesta pista uns 5km fins arribar al Coll de les Bassotes. Aquí hi veureu un pal indicador, abandoneu la pista i aneu amunt, seguint un marcat corriol a l'esquerra.

Aquest corriol no és més que una drecera que puja tot recte i força dret amunt, fins que arribeu a dalt de tot, al Prat Llong, on el camí ja no puja tant decididament. Heu d'estar atents a aquí a trobar marques vermelles i fites a l'esquerra. Un cop localitzades seguiu les marques i arribeu al pas per accedir als Cortils, una petita vall bastant solitària al vell mig de la serra del cadí.

Baixeu per un tram força dret i rocallós fins arribar al fons de la vall, aquí heu de trobar les marques del GR 150.1, que se'n fila fort amunt, a l'esquerra, en direcció al Costa Cabirolera, imponent al vostre davant. Aneu avançant direcció a la paret est del Costa Cabirolera, que sembla infranquejable.

Un cop a sota aneu seguint marques de GR i pugeu molt fort amunt, per terreny molt inestable i pedregós. A finals de primavera encara hi podeu trobar congestes que poden dificultar els últims metres, però la neu es pot esquivar fàcilment per sobre les roques. Un cop a dalt de tot aneu uns metres a la dreta i arribeu a dalt del cim de la Costa Cabirolera, el cim més alt del Berguedà.

Un cop vist heu de tornar enrere, fins al final de la vall dels Cortils. Un cop a baix aneu seguint marques, passeu per la Barraca dels Cortils i seguiu barranc amunt. A punt d'arribar al final d'aquest petit barranc el GR fa un gir a la dreta. Ja a dalt heu de parar atenció i abandonar el corriol que seguiu, per seguir les marques del GR que s'enfilen carena amunt, sense un camí massa marcat, aquí només us podreu anar guiant per la fites fins a sortir al conegut Pas dels Gosolans.

Situats en aquest conegut pas heu d'anar seguint les marques del GR, que ara continua carena amunt, pel bell mig dels prats. No us preocupeu massa si no veieu cap camí o marca, al final de tot heu d'anar direcció l'est, anant pujant cap el Comabona.

Si seguiu pel GR arribareu a un petit torrent on el GR fa un gir a la dreta, en aquest punt abandoneu el GR i seguiu recte amunt, en direcció cap a l'est però pel bell mig del prat. En poca estona arribeu al cim del Comabona, una dels cims amb millors vistes del Cadí i un dels cims més coneguts de la zona.

Un cop gaudides les vistes baixeu fins al GR i torneu enrere. Heu de parar atenció a trobar unes fites a l'esquerra que abandonen el GR i marxen de cara avall, vosaltres cap aquí. Aquesta drecera us deixarà al PR C-124, que ve de la Serra Pedregosa i que seguíeu al principi de la ruta. Ara seguiu aquest corriol que va pujant lleugerament fins arribar a un petit pas per canviar de vessant de la Serra Pedregosa.

Un cop a l'altre vessant de la Serra Pedregosa heu d'anar baixant tot seguint el corriol, sense pèrdua, fins arribar un altre cop al camí que heu fet servir per pujar. A partir d'aquest punt només heu d'anar seguint el camí de baixada un parell d'hores fins arribar a on teniu el cotxe.