dilluns, 6 d’agost del 2018

Cresta Integral (Gra de Fajol Petit i Gra de Fajol)

Accés: Heu d'anar fins a la població de Setcases, al Ripollès. Un cop en aquesta població seguiu carretera amunt direcció a l'estació d'esquí de Vallter 2000. Quant arribeu a la primera corba tancada a mà dreta, heu d'aparcar al cotxe aquí.

Notes: El primer tram de la ruta és una mica complicat. Primer s'ha de pujar per dins el bosc sense camí aparent, per desrpès continuar a grimpar seguint marques vermelles, tot i que estant molt desdibuixades. Ja a dalt la cresta en algun punt s'ha de pujar per corriols força tapats.

Tot i que no és necessari portar corda, si que s'ha d'estar acostumat a les grimpades verticals i a crestejar per trams una mica aeris.

Si es pot portar GPS pel tram fins el Gra de Fajol Petit, seria de gran ajuda.

VIDEOS

Panoràmica des del Gra de Fajol Petit

Panoràmica des del Gra de Fajol

Sortiu de la carretera i agafeu la pista amunt, enmig de la corba. Ja a dalt, i passada una torre elèctrica, abandoneu aquest camí que puja fins a Vallter i aneu a l'esquerra, cap a la Coma de l'Orri. Uns metres més endavant traspasseu el riu per sobre un pont de fusta i ja a l'altre costat pareu atenció. En aquest punt heu d'abandonar el corriol que se'n va cap a l'esquerra i pujar tot recte per dins el bosc, sense camí aparent.

Heu d'anar pujant amb tendència cap a la dreta, però pujant ben fort amunt. Heu de mirar d'anar enfilant-vos en la que seria la carena del Gra de Fajol petit, encara molt amunt de on sou. Un cop comenceu a enfilar-vos per la roca ja hauríeu de trobar-vos alguna que altre fita i marques vermelles. Si les trobeu perfecte, aneu seguint-les, i si no, doncs pugeu més amunt que segur que les trobeu.

El primer tram de la grimpada es fa per un tram força dret, alguna que altre canal herbosa i algun que altre tram de bosc força dret. Més amunt ja sortiu a un tram més aeri, amb una cresta molt aèria pel cantó de la Coma de l'Orri. En aquest punt el camí transcorre pel cantó dret de la cresta, on en algun punt es perd una mica la traça, però es pot anar seguint amb una mica de sentit de l'orientació.

Més endavant ja us enfileu a la que seria pròpiament dita la Cresta del Gra de Fajol Petit, o més que cresta, jo diria carena. Just en aquest punt hi hauria d'haver la Creu d'en Barniquel, creu que nosaltres no vàrem trobar. Bé, seguint amunt i apurant les últimes rampes arribeu al cim del Gra de Fajol Petit, més transitat a l'hivern degut a les seves múltiples canals que a l'estiu. Continueu seguint per la carena, en direcció al Gra de Fajol, i al Coll dels Isards.

Un cop al Coll dels Isards (que és el coll que separa el Gra de Fajol Petit i el Gra de Fajol) seguiu carena amunt, per un camí evident i sense pèrdua, on desprès d'una estona de pujada força pronunciada arribeu al cim del Gra de Fajol, un dels cims més coneguts de la zona de Vallter. Un cop gaudit d'aquest cim continueu per la carena, per mi molt evident. Quant aquest camí comença a baixar amb llaçades, fort de cara avall, vosaltres abandoneu-lo i mireu d'anar seguint per la carena, amb tendència cap a l'esquerra i en direcció cap al Coll de la Marrana.

Un cop al coll, comenceu a descendir per la Coma del Orri, una depressió de gran bellesa, on contemplareu les impressionants parets del Gra de Fajol Petit ( per on heu passat fa una estona ). Baixeu sense pèrdua, tot seguint fites o camí ben fressat, amb el torrent sempre ben a prop. Haureu de traspassar el torrent un parell de vegades, i ja a baix de tot torneu a sortir al pont que heu traspassat de bon matí, i ja podeu tornar cap a on teniu el cotxe.