dimarts, 6 de juliol del 2021

Cresta del Tristaina

AccésHeu d'anar fins a l'estació d'esquí d'Ordino Arcalís i aparcar a l'últim aparcament que hi ha habilitat. La ruta comença al darrere de l'edifici del restaurant.

Notes: És una ruta fàcil, amb grimpades de II o II+ i potser algun pas una mica aeri en algun punt.

S'ha de parar atenció a anar seguint les fites, ja que bona part de la grimpada no és veu camí evident i les úniques referències que trobareu seran les fites.

Sortiu de l'aparcament i aneu cap al darrere del restaurant. Allà ja hi veieu els primer cartells, vosaltres cap al Pic de Tristaina. Desprès de passar per un petit tram equipat amb cadenes arribeu al primer dels estanys, l'Estany del Mig. Més endavant veieu a la vostre dreta l'Estany Primer, que no vol dir pas que és el que es veu primer. Resseguiu l'Estany del Mig per la seva dreta i poc més amunt arribeu a l'Estany de Més Amunt (els noms molt ben buscats).

Un cop a l'últim estany ja us heu de començar a desviar cap a la dreta i anar a buscar el camí que puja cap al Port de l'Arbella. Un cop esteu al camí, seguiu de cara amunt, cap a l'empinada tartera. Pot ser que us trobeu neu a principis d'estiu, tingueu-ho en compte. Desprès de fer una bona pujada arribeu al coll, aquí ja heu d'abandonar el camí i començar a resseguir el que seria l'inici de la Cresta del Tristaina, cap a l'esquerra.

Heu d'anar buscant fites (a vagades costen de trobar) i seguir per la carena. Després d'una fàcil però entretinguda pujada arribeu al cim del Pic de Tristaina. Un cop gaudit de les bones vistes seguiu per la carena, ara amb marques grogues, fins que desprès d'una des-grimpada arribeu a un coll. A partir d'aquí abandoneu les marques grogues que marxen avall i seguiu per la carena.

En aquest primer tram hi han els passos més complicats de la cresta, tot que no deixen de ser passos fàcils amb una mica de patí. Bé, tot fent la cresta arribeu al Pic de Costa Rodona. A partir d'aquí la cresta ja és converteix en una caminada, tot i que alguna petita grimpada encara haureu de fer.

Tot carenejant arribeu fins la Punta de Peiraguils, on alguna sorpresa estant construint. Continueu i arribeu al Port de Creussants, on hi ha una placa en record de Mossèn Cinto Verdaguer. Continueu i arribeu al Pic de Creussants, i ja més enllà i desprès d'una forta pujada arribeu al Pic de Cabanyó. Des d'aquí hi han bones vistes cap a la Pica d'Estats al nord, i al Comapedrosa al sud.

Un cop vist, baixeu i mireu d'anar en tendència cap a la dreta, per una petita baixada herbosa, en direcció cap al telecadira que teniu al fons. Al cap d'una estona ja trobeu camí més definit i aquí heu d'anar seguint de cara avall sense pèrdua. Més avall passeu per l'Estany de Creussants i quant sortiu a la pista que passa per sota, seguiu indicacions cap a la Coma del Forat i ja només us queda retornar fins on teniu l'aparcament.