dijous, 13 d’agost del 2020

Perdiguero i Cresta de Lliterola

Distància: 15,5km

AccésHeu d'anar fins a la població de Benasque. Un cop allà seguir direcció cap a Llanos de l'Hospital i estar atents al passar pel "Barranco de Lliterola", on hi ha l'aparcament just a la dreta.

Notes: Ruta llarga, per terreny molt pedregós a la part alta, tot i que està molt ben indicat mitjançant les fites.

Tot i que la ruta transita per una cresta, aquesta no es gaire complicada i a demés té un camí que l'esquiva per baix, així que si voleu menys exposició teniu l'opció de passar una mica més avall.

La baixada de l'Agulla de Lliterola fins a baix a l'Ibon Blanco, es fa una mica a la brava, buscant el millor camí, però es baixa força bé i sense massa complicacions.

Com sempre que sortim de nit intentaré posar fotos de la part de nit de ple dia.

VIDEOS

Sortiu de l'aparcament de la carretera amunt. Al cap de poca estona sortiu del bosc i continueu remuntant en tot moment. El camí és fàcil i constantment marcat amb marques verdes. Al cap de una mica més d'una hora arribeu a una petita cascada, on a dalt hi ha una piscina natural d'aigua cristal·lina.

Continueu pujant, ja amb el Perdiguero al fons de la vall. Desprès de passar per un pas de roca arribeu al Ibonet de Lliterola, justa a sota de la imponent paret del Perdiguero. Bé continueu ara seguint el curs de l'aigua i buscant marques vermelles.

Al cap de poc us comenceu a enfilar de valent, entre corriol i trams de roca. Quant les marques vermelles comencin a baixar heu d'estar atents a abandonar-les, girar 180º a l'esquerra i començar a seguir fites de cara amunt. Aneu pujant i ja veieu el caos de roques del que és l'inici del Perdiguero.

Aquí aneu seguint fites que comencen a girar lleugerament cap a la dreta i avançant ara entre grans blocs. Aneu pujant fins arribar a dalt de la carena, on al fons ja hi veieu el punt culminant amb el Perdiguero. Bé aneu avançant per la carena i passeu per una dels primer tres mils, el Hito Este de Perdiguero.

Bé, aneu pujant i arribeu al cim de Perdiguero, d'es d'on es tenen unes grans vistes els 360º. Bé, ara abandoneu el cim momentàniament i aneu cap oest, seguint la carena de acara avall per anar fins el Hito Oeste de Perdiguero, el segon tres mil. Torneu enrere fins el cim i comenceu a baixar per iniciar la Cresta de Lliterola.

Com ja eh comentat abans si voleu podeu baixar per un corriol que baixa lleugerament apartat de la cresta, per la banda esquerra, però si voleu poden anar progressant pel bell mig de la cresta, cosa que a part d'alguna zona amb una mica de patí, no hi ha cap pas tècnicament remarcable.

Un cop a baix arribeu al Collado superior de Lliterola. Pugeu amunt, seguint fites fins a la Tuca de Lliterola, quart tres mil del dia. Continueu ara fàcilment fins al Pico Royo, característic per seu color rogenc, cinquè tres mil.

Bé, continueu sense pèrdua cap a la Punta de Lliterola, sisè tres mil del dia. Ara queda un bonic tram de cresta on s'ha de desgrimpar una miqueta per arribar a la base de l'Agulla de Lliterola, on s'hi accedeix pel seu darrere. Setè i últim tres mil del dia i ja retornem fins a la base de l'agulla.

Des de la base s'ha de baixar pel dret de cara cap a l'Ibon Blanco de Lliterola. No hi ha un camí evident ni marcat, però s'ha d'anar buscant el millor pas fins arribar al llac. Un cop al ibon, l'heu de vorejar per la seva dreta, tot seguint les diferents fites que aneu trobant.

Un cop superat el llac, aneu seguint fites per anar descendint a la vall, fins que trobeu un altre cop les marques vermelles. Aquí si voleu podeu seguir les marques i retornar per on heu pujat de bon matí, o podeu agafar una petita drecera senyalitzada amb fites per baixar directe al Ibonet de Lliterola.

Bé, agafeu el camí que agafeu, un cop a l'estany petit, només us queda seguir el camí fet a l'anada i retornar fins on teniu el cotxe.