dissabte, 5 de juny del 2021

Gúbies del Parrissal - Canal de l'Ase - Pas del Romeret - l'Arany - Roca Morera

AccésHeu d'anar fins a la població de Beseit, i d'allà anar fins a l'aparcament de la zona del Parrissal (Pagament de 10€ per cotxe). S'ha de reservar online.

Notes: Tot i que és una zona molt coneguda, pels indrets per on transcorre aquesta ruta no trobareu quasi bé ningú. Són camins poc freqüentats.

La Canal de l'Ase és una canal molt encaixonada, espectacular, i que està equipada amb cordes i grapes. No és una canal difícil ni creiem que s'hagi d'anar amb arnés per fer-la, però si mai s'ha fet alguna cosa semblant pot donar inseguretat.

El mateix pel Pas del Romeret i el Camí de l'Arany. Tot i està menys equipats i ser mes curts que la Canal de l'Ase, també hi ha algun que altre pas exposat, tot i que al nostre parer són passos fàcils.

Al tram entre la Canal de les Peònies i el Coll Farrera és fa pràcticament sense camí evident, trobant fites de tant en tant i amb terreny empinat. Imprescindible el GPS en aquest tram.

Recomanable portar casc per la Canal de l'Ase i el Pas del Romeret.

Sortiu de l'aparcament del Parrissal i aneu seguint el camí evident sense pèrdua. De seguida comenceu a passar passarel·les per sobre el riu, i trams excavats a la roca. La veritat és que inclús està excessivament equipat. Aneu remuntant el riu durant força estona fins que a la vostre dreta comenceu a veure parets molt altes coronades per imponents agulles. Aquí heu de parar atenció i quant veieu un corriol a la dreta que baixa cap al riu agafar-lo.

Heu de traspassar el riu (potser sec) per on pugueu i buscar una marca de pintura de color vermell. El inici de la Canal de l'Ase està una mica tapada, però és pot anar seguint. De seguida us endinseu a dins la canal que s'anirà tancant més i més. La veritat és que la sensació d'estar allà dins entre aquelles parets és espectacular. Desprès de remuntar tota la canal sortiu al bosc, on si aneu una metres cap a l'esquerra arribeu a un bonic mirador del Barranc del Matarranya.

Bé, tornant a la sortida de la canal, aneu a la dreta i seguiu un corriol senyalitzat amb marques vermelles. Aquest corriol us portarà fins a l'inici dels ràpels de la Canal de les Peònies, que es fa servir habitualment de baixada de la Canal de l'Ase. A partir d'aquest punt heu de començar  remuntar per dins el bosc amunt, buscant alguna que altre fita, tot i que són molt escasses. Anireu sense camí evident un tros de la pujada. Heu d'anar pujant amb tendència una mica cap a la dreta, fins que sortiu a una petita clariana.

A partir d'aquest punt heu d'anar cap a l'esquerra i seguir la carena, on aquí ja les fites estant més seguides i el camí és més fàcil d'anar seguint. Desprès d'una estona seguint la carena sortiu al Coll Farrera, on hi veieu una pista ample. Aquí però, vosaltres heu de seguir un corriol a mà esquerra que torna a baixar, directe fins baix el riu. Aquest corriol no té pèrdua i arribeu fins a baix al riu desprès de fer una bona baixada.

Un cop a baix i veieu marques blaves, que son les que haureu de seguir a partir d'ara. Aneu a l'esquerra i arribeu al riu. Aquí aneu seguint marques, que us aniran fent traspassar el riu varies vegades fins que desprès de fer un petit esglaó per superar el desnivell arribeu a un pas barrat, on el riu s'encaixona en no més de 2-3 metres d'amplada, espectacular.

Aquí i seguint les marques blaves, heu d'abandonar el riu i començar  pujar pel Pas del Romeret, un petit pas equipat a l'estil via ferrada, però sense cable de vida. És bastant fàcil, però això si, puja de valent. Un cop a dalt sortiu a un petit coll, on ara el camí comença a baixar. Aquí pareu atenció a trobar un corriol a mà dreta que s'enfila amunt, vosaltres cap aquí.

És el camí que puja directe fins a l'Arany. Un corriol molt costerut, equipat amb cordes en els trams mes drets i on li toca el Sol sense pràcticament cap ombra, un camí dels "durillos" vaja. Un cop a dalt de tot us trobeu el camí que recorre les Moletes de l'Arany. És un PR i us semblarà una autopista desprès del corriol que veníeu seguint fins ara. Aneu avall i en pocs metres passeu per la Roca Foradada. Ja més avall pareu atenció a trobar un corriol a l'esquerra, que us portarà fins al Cim de l'Arany.

Un cop vist continueu baixant avall fins que sortiu a una petita clariana. Aquí heu de buscar un corriol força difuminat a l'esquerra per anar fins a la punta de la Roca Morera, d'es d'on es tenen unes espectaculars vistes de la zona. Un cop vist, retorneu al PR i avall.

Més avall trobeu un pal indicador on a la dreta aneu cap al Parrissal, vosaltres cap aquí, sense pèrdua avall, fins que desprès de molta estona baixant arribeu un altre cop a baix al riu, i només us queda retornar fins on teniu al cotxe.