diumenge, 19 de gener del 2020

Volta als 12 Estanys del Carlit

Accés: Heu d'anar fins a la població de Montlluís, a territori Francés, a uns 20 quilòmetres de Puigcerdà. Just abans d'entrar a la població, a la rotonda hi ha el trencall en direcció a Les Bullosses. Seguiu-lo fins a on pugueu, segurament a l'hivern només podreu pujar fins a l'aparcament dels Avellaners, a uns 5 quilòmetres de l'Estany de les Bulloses.

Notes: Ruta ideal per fer amb raquetes si no es puja al Carlit.

Si es vol pujar al Carlit s'ha de tenir en compte que si s'aparca a l'aparcament dels Avellaners són 23 quilòmetres de recorregut, poden ser 9-10 hores tranquil·lament.

Sortiu de l'Aparcament dels Avellaners, a 5 quilòmetres de l'Estany de les Bulloses, tot seguint carretera amunt. Desprès 1 horeta arribeu a peu de pressa, traspasseu-la per sobre i un cop a l'altre costat, seguiu un petit camí a la dreta. Aneu cap al davant del Hotel Les Bones Hores i deixeu-lo a la vostre dreta.

Aquí ja veieu un pal indicador, a partir d'aquest punt heu de seguir les marques de color groc. Aquí ja podríeu trobar força neu i gel, fent aquest tram per dins el bosc força entretingut per no caure de cul i prendre mal. Bé, desprès d'anar pujant de manera molt suau i per un bosc molt maco passeu pel costat de l'Estany del Viver, a la vostre dreta.

En aquest punt heu de desviar-vos a l'esquerra i abandonar l'estany, per aquí tornareu desprès. Pugeu lleugerament tot seguint fites i marques fins arribar a l'Estany Negre. Un cop vist seguiu el camí que marxa tot planer, veieu a baix a la dreta l'Estany Viver i poca estona més enllà arribeu a l'Estany de la Comassa, a la dreta. Pocs metres més avall ni ha un altre, l'Estany Sec. Tots aquests estanys gelats mostren uns reflexos i colors espectaculars.

Bé, continueu ara el camí, que ressegueix l'Estany Sec per la dreta. Un cop superat l'estany, heu de pujar lleugerament cap a l'esquerra, per arribar en un gran pla, sense bosc. El Carlit i les seves muntanyes veïnes es mostren espectaculars des d'aquest punt. Al fons, a l'esquerra i veieu l'Estany Llat, un dels més grans de la zona.

Aneu seguint camí, que aquí, si hi ha neu, no hi veureu cap marca ni fita, així que com a referència heu d'anar cap a l'altre estany que teniu a la dreta, l'Estany Llong. Voregeu-lo per la seva dreta i un cop al seu extrem aneu a buscar una petita canal una mica dreta que puja al vostre davant, just en direcció al Carlit. Un cop a dalt, supereu un altre petit desnivell a la dreta i ja sortiu a un petit coll.

Teniu el Carlit just al davant, sembla ben a prop, però encara hi ha un bon tros. Si es vol intentar cim des d'aquest punt, mireu bé l'hora perquè si no tornareu amb frontal. Bé, nosaltres vam abandonar l'objectiu del cim i girem a la dreta, avall, anant a buscar l'Estany Sobirà. Abans però, i vam veure una allau de placa molt ben definida.

Just al darrere d'aquest hi ha l'Estany de Trebens, i pocs metres enllà trobeu l'Estany de Castellar. Continueu avançant per camí evident, encara que no hi veieu marques, heu d'anar seguint el curs dels rierols que comuniquen diferents estanys. Més avall arribeu a l'Estany de les Dugues, que heu de passar ben arran per la seva dreta. Una mica més enllà trobeu un petit pont de fusta i arribeu a un pal indicador. Seguiu indicacions cap a Les Bulloses.

Aneu baixant mica en mica, fins que arribeu un altre cop a l'Estany del Viver, voregeu-lo per la dreta i ja torneu a sortir un altre cop per on heu passat al pujar. A partir d'aquest punt ja només heu de retornar pel llarg camí de tornada fins el cotxe tal i per on heu vingut.