dimarts, 17 d’octubre del 2023

Puigmal pel Collet de les Barraques

Accés: Heu d'anar fins a la població de Planoles, i allà, agafar la pista asfaltada que puja fins el Refugi Corral Blanc. Heu de continuar fins al final de la carretera, on hi ha una tanca. Allà mateix hi ha un aparcament habilitat.

Notes: Ruta força fàcil, per camins ben senyalitzats i sense cap dificultat tècnica

És una ruta alternativa a la massificada ruta que surt de Fontalba. Els paisatges són molt més extens i la ruta és molt solitària tret del tram de baixada del cim del Puigmal a Fontalba, que és una rambla.

Sortiu de l'aparcament i aneu carretera amunt. En poca estona deixeu la pista i agafeu un corriol a l'esquerra. Ja a dalt traspasseu una pista i aneu cap una tanca que teniu al davant. Ara, heu d'anar seguint aquesta tanca pel seu cantó esquerra, és a dir, per fora. El corriol que la ressegueix no està massa fressat, però la tanca us serveix de referència. Després d'una estona seguint la tanca, sortiu del bosc i arribeu on hi ha un tancat pel bestiar. Aquí veieu un pal indicador, seguiu indicacions cap el Puigmal.

Aneu pujant, per una pista força empinada, que més amunt es converteix en corriol. Aneu seguint ara sense problemes el corriol ben fressat de cara amunt, mentre ja veieu la silueta del Puigmal a la vostre dreta. Ja a dalt, sortiu al Pas dels Lladres. Ara, seguiu la pista uns metres fins on hi ha un pal. Aquí, abandoneu la pista i pugeu fort amunt, en direcció a la instal·lació de les pistes d'esquí. Un cop a dalt, baixeu avall pel que sembla una antiga pista d'esquí i retorneu un altre cop a la pista.

Ara, heu d'anar seguint aquesta pista, que acaba tornant-se en corriol i aneu tirant amunt poc a poc. Més enllà, el corriol comença a pujar de valent, molt fort. Aneu pujant tot seguint marques grogues i quant arribeu a un trencall, aneu a la dreta, que puja més suau que si aneu recte. Sense perdre el corriol, acabeu de pujar fort cap el cim del Puigmal, un dels cims més emblemàtics i trepitjats de Catalunya.

Per baixar, agafeu el camí que baixa cap el Coll de Fontalba, on us trobareu molta gent de pujada. Ja a baix de tot, poc abans d'arribar al coll, abandoneu el corriol i aneu a la dreta, anant a buscar la variant del GR-11 que ve de Núria. Heu de seguir aquest corriol durant molta estona, sense pèrdua, en direcció cap a la Font de l'Home Mort.

Un cop a la font de l'Home Mort, heu d'agafar el corriol, el GR-11, que puja en direcció a Planoles. Aneu pujant, sense grans desnivells fins arribar a una gran esplanada. Aquí seguiu indicacions cap a Planoles i després d'una estona per una pista, arribeu al Coll de les Bassotes. Aquí, ja només us queda baixar per la carretera fins a on teniu el cotxe.