dimecres, 29 de novembre del 2023

Coll de Jou - Port del Compte (5 cims)

Accés: Heu d'anar fins a Coll de Jou, intersecció de camins entre Solsona, Sant Llorenç de Morunys i la carretera que va a Canalda. Un cop allà, agafeu una pista asfaltada que puja amunt en direcció al Montnou. Aparqueu a la primera corba.

Notes: Aquesta ruta transcorre per terreny força obert, és a dir, en varies ocasions haureu d'avançar sense un camí molt evident, i algun cop inclús camp a través, però la falta de vegetació i les grans vistes, no dificulten en cap cas seguir la direcció correcte, això si, s'ha de tenir bona orientació.

La baixada per la tartera és espectacular i divertida, però "al loro" que és empinada i molt llarga i no hi ha camí alternatiu "ràpid" per retornar al cotxe.

Sortiu pista amunt, que heu de seguir uns 3,7km, fins arribar a un petit coll on retrobeu l'asfalt i unes ruïnes. Aquí, agafeu la pista en direcció als Prats de Bacies. Pocs metres enllà, just on s'acaba el bosc, agafeu un corriol poc fressat a mà dreta, per anar a buscar una altre pista abandonada, a mols pocs metres, seguiu-la amunt.

Aneu seguint aquesta antiga pista sense masses problemes fins que arribeu a un corriol a mà esquerra, molt desfet i pedregós. Seguiu alguna que altre fita amunt, per desprès seguir a l'esquerra i acabar sortint a la pista principal. Ara aneu a la dreta fins que arribeu a una petita bassa. Seguiu indicacions i aneu a la dreta per un corriol poc clar, fins al mirador d'Urdoll.

Un cop vist, retorneu a la bassa i continueu per la pista. Passeu pel costat de l'antic Refugi de la Bòfia, i arribeu a un pas canadenc, ara, abandoneu la pista i aneu a l'esquerra, seguint indicacions del Pedró dels Quatre Batlles. Aquesta pista de seguida agafa inclinació per anar pujant a dalt de la Serra del Port del Compte.

Esteu ja fora el bosc i es veu al fins el cim del Pedró dels Quatre Batlles. Aneu seguint algun que altre pal de fusta que i baixeu avall, per anar a buscar un corriol a mà esquerra que us ajuda a pujar suaument cap a dalt de la carena, on ja només us queda seguir uns metres a la dreta per arribar a dalt de tot, el Pedró dels Quatre Batlles.

Un cop vist, aneu cap el nord, a buscar el segon cim, la Tossa Pelada, on hi arribeu desprès de fer una petita pujada. Un cop vist, retorneu al camí i seguiu avall, cap als remuntadors. Passeu per sota d'un telecadira, i més endavant situats a un trencall aneu amunt a l'esquerra, per arribar fins al final de la carena, el Tossal de l'Estivella, fantàstiques vistes del Cadí i Pedraforca des d'aquest punt.

Retorneu enrere, fins passat el telecadira. Just en el punt que hi ha una senyal, abandoneu la pista i seguiu recte, pel que seria una carena secundària. Aneu seguint recte, i més endavant aneu baixant en diagonal, sense perdre massa alçada. Heu de buscar algunes fites, que us serviran per tornar a remuntar uns metres en direcció als Quatre Batlles, però que no heu d'acabar d'arribar-hi. Trobeu un corriol a mà esquerra i vosaltres avall, fins al fons de la petita vall.

Un cop a baix, seguiu tot recte, cap al sud, sense camí. Heu d'anar a buscar un petit contrafort, el Vulturó, poc més que 4 fites. Ara, gireu a la dreta i aneu a buscar els pals de fusta que heu seguit al pujar, però en aquest cas heu de seguir en sentit contrari. Aneu baixant avall per on abans heu pujat fins on s'acaba la baixada més forta, aquí abandoneu la pista que segueix a la dreta i vosaltres aneu recte, pel mig del prat. Traspasseu un torrent més avall i sortiu a la pista principal desprès de remuntar uns metres. (Precaució amb els filats elèctrics).

Un cop a la pista, torneu a saltar el filat elèctric i aneu traspassant pel mig del prat, en direcció al Puig de les Morreres, al fons, ben visible gràcies al gran panell que hi te al cim. Mes enllà trobeu el rastre d'una antiga pista, seguiu-la amunt, De seguida sou dalt, aneu avançant cap un petit coll on hi ha un senyal força malmesa, seguiu la mateixa direcció amunt, fins que desprès de baixar uns metres arribeu a un petit coll, el Portell de l'Os.

Aquí ja només us queda remuntar el camí fins dalt del cim, el Puig de les Morerres, una de les millors vistes de tota la serra. Un cop vist, seguiu per la carena, seguint un petit corriol. A mesura que aneu perdent alçada i el precipici de la dreta no sigui tant acusat, heu d'anar buscant algun lloc on des-grimpar avall, en trobareu de ben segur. Un cop a baix aneu a la dreta, cap a un petit coll, on heu de seguir el petit corriol que us endinsa cap a l'inici de la tartera.

Bé, lo bo de la tartera és que hi passa poca gent, i això vol dir que hi ha molta roca que ens frena i et fa gaudir de valent, sembla com si portessis esquis als peus. Heu d'anar a buscar la part dreta de la tartera i baixar per unes roques una mica més marrons, i no tant grises. Aneu baixant, amb compte, però disfrutant cada metre d'aquesta llarga i empinada tartera. La part de baix està més bruta i en algun tram segur que perdeu el camí, però no patiu, torneu uns metres enrere i seguiu avall.

Un cop sortiu a la pista, ja només us queda seguir-la sense problemes fins a on teniu el cotxe.