dimarts, 7 de gener del 2020

Matagalls - Les Agudes per Castellets - Turó de l'Home

Accés: Si veniu de Santa Maria de Palautordera, agafeu la carretera que s'endinsa dins direcció al Montseny. Aneu pujant per carretera de muntanya fins arribar al poble de Montseny. Aquí continueu per la mateixa carretera uns 5-6 quilòmetres més fins arribar al trencall a mà dreta de l'Hotel Sant Bernat. Aparqueu el cotxe en una petita esplanada just al costat de la carretera.

Notes: La ruta està força ben senyalitzada en tot el camí, i generalment els corriols estant ben fressats i són fàcils de seguir tret d'alguna excepció.

La pujada a Les Agulles es fa per un tram força costerut, amb alguns passos exposats i on la gent que pateixi vertigen o pot passar malament. Sobre tot l'últim tram (senyalitzat amb pintura groga) és el més dret i exposat. Si s'està habituat a aquests tipus de recorreguts es converteix en una manera diferent i divertida de pujar al concorregut cim de Les Agudes.

Si no és vol pujar per aquest últim tram més dret, es pot seguir pel corriol fins enllaçar amb el GR 5.2, i acabar pujant a Les Agudes pel Coll de les Agudes.

Panoràmica des del Matagalls

Panoràmica des de les Agudes

Sortiu enmig de la corba i aneu pista amunt, asfaltada. Més endavant us trobeu una pista que puja a l'esquerra, aneu cap aquí. Arribeu a l'aparcament de l'Hotel Sant Bernat, seguiu el camí d'accés, passeu per davant dels grans jardins de l'hotel i dirigiu-vos cap al davant de l'Ermita de Sant Bernat, de pedra i amb unes boniques columnes.

Aquí aneu a buscar el corriol que surt darrere l'ermita i aneu-lo seguint, seguint fites i indicacions cap al Matagalls. Heu de seguir aquest corriol durant força estona, intercalant-lo amb alguna que altre pista a mode de drecera. Hi han bastantes fites, cosa que la ruta es segueix força fàcil. Més amunt arribeu al Pla Safagella, una zona desforestada, sense bosc. El camí segueix amunt i es va enfilant, passant pel costat d’impressionants exemplars de faig.

Aneu tirant amunt, al davant ja veieu el Puig Sacreu, on us heu de dirigir. Potser trobeu algunes fites que us fan agafar el corriol que va a Font Pregon i al Coll Pregon. Si veieu que comenceu a descendir oblideu aquest corriol i busqueu les fites que s'enfilen amunt. Un cop a dalt i ja amb terreny més planer sortiu en poca estona al GR 5.2, que seguint-lo a l'esquerra arribeu fàcil al Matagalls, uns dels cims més visitats del Montseny.

Un cop vist retorneu enrere i seguiu el GR de cara avall, en direcció cap al Coll de Sant Marçal. No té pèrdua, sempre de cara avall i perdent molta alçada ràpidament entre boniques fagedes. Al cap de força estona arribeu al coll, aquí continueu seguint indicacions pel GR, per una pista a mà dreta, en direcció a Les Agudes. Passeu pel costat de l'ermita que dona nom al coll, l'Ermita de Sant Marçal.

Més endavant trobeu un corriol a l'esquerra, senyalitzat com a sender local, direcció a Arbúcies, vosaltres cap aquí. Més amunt sortiu a una pista, continueu seguint marques cap a la dreta. Al final sortiu a la carretera, aquí seguiu carretera amunt ben arrambats a l'esquerra. Pocs metres més amunt passeu per un aparcament, aquí veureu un corriol que s'enfila marge amunt, amb marques de pintura groga. Abandoneu la carretera i enfileu-vos pel corriol.

A partir d'aquest punt heu d'anar seguint les marques grogues, que pugen fort amunt. També anireu trobant marques vermelles intercalades. Més amunt ja predominen les marques vermelles i el camí es comença a enfilar. Comenceu a grimpar i a fer servir algunes mans, amb camí una mica aeri, però sense dificultats.

A mesura que aneu pujant heu de parar atenció a trobar unes fites a l'esquerra, que senyalitzen l'inici de la grimpada a la Cresta de Castellets, vosaltres cap aquí. (Si voleu pujar més còmodament pel coll, seguiu marques vermelles fins enllaçar amb el GR 5.2 i seguir amunt). La última grimpada és força entretinguda, amb algun tram força dret i algun pas una mica exposat. Alguna que altre marca groga i fita us ajudaran a progressar. Desprès d'una estona de divertides grimpades arribeu a dalt la carena, on en un tres i no res ja sereu al cim de Les Agudes, un dels altres cims mítics del Montseny.

Un cop vist, aneu avall, seguint indicacions cap al Turó de l'Home, visible no gaire lluny. Desprès d'una estona arribeu al Coll Sesbasses, on ja només us queda pujar per la pista per arribar al cim del Turó de l'Home, el més alt del Montseny. Un cop vist, retorneu enrere cap al coll i aneu avall, tot seguint el GR, en direcció a la Plana del Coll.

Aneu baixant pel corriol molt marcat, sense pèrdua. Més avall entreu a una fageda, on heu de parar atenció a trobar unes fites a la dreta, que senyalitzen un amagat corriol, agafeu-lo. Potser sembla perdedor, però hi han fites que ajuden a seguir-lo, fins que no gaires metres més enllà sortiu a una pista. Seguiu-la de cara avall.

Haureu de seguir aquesta pista durant força estona, fent varies ziga-zagues. Bastant més avall sortiu a una altre pista, on hi veieu un pal indicador que posa Les Agulles. Aneu a la dreta, per camí planer. No gaire més endavant veieu unes fites a mà esquerra que indiquen un corriol que s'esmuny avall, deixeu la pista i agafeu aquest corriol.

Aneu tirant sempre avall, on el corriol es transforma en una petita pista. Sempre tirant avall arribeu al davant de l’enrunada Fàbriqueta d'en Tolín. Aquí seguiu la pista a l'esquerra. Passeu per davant de l'entrada del càmping Les Illes i la Font de les Nàiades. Ja més avall i desprès de salvar els últims metres de desnivell arribeu al trencall de la Formatgeria Can Gorgs.

Passeu per davant la masia, i continueu recte per la seva dreta. Passeu pel costat d'uns grans exemplars de castanyer i continueu tot recte en direcció a Sant Bernat. En poca estona arribeu a la pista d'accés a Sant Bernat, i pocs metres més avall torneu a estar un altre cop a on teniu el cotxe.