dimecres, 31 de juliol del 2019

Els 7x3000 Orientals d'Ordesa

Accés: Heu de sortir del Refugi de Góriz, on s'hi arriba per la seva ruta normal a través de la Pradera de Ordesa. Aquí us deixo el track per arribar-hi a través de la Senda de los Cazadores.

Pradera de Ordesa - Refugi de Góriz (per la Senda de los Cazadores)

Notes: La ruta és bastant trenca-cames i per terreny bastant dolent, a vegades perdedor, on portar un GPS no estaria malament per fer-lo servir en cas de dubte.

Els corriols acostumen a poder seguir-se força bé, però ens alguns trams són una mica confusos degut a lo pedregós que és el terreny.

La pujada fins al Cuello de Monte Perdido acostuma haver-hi neu tot l'any, així que el piolet i grampons jo els portaria, tot i que amb neu tova es podria fer sense, la inclinació del terreny aconsella el seu ús.

La primera des-grimpada del Monte Perdido a la Punta de las Escaleras pot ser una mica delicada. Hi ha una corda que ajuda, però si us trobeu la roca mullada us podeu fotre una bona patacada. També pot ser difícil de trobar en cas de boira, així que si el temps no està massa fi, millor baixar per l'escupidera.

VIDEOS

Panoràmica des del Pic Baudrimont SE

Panoràmica des del Pic Baudrimont NW

Panoràmica des del Monte Perdido

Sortiu del Refugi de Góriz i aneu a buscar el GR 11, que surt al recte del refugi. Aneu avançant per aquest corriol força planer, fins que desprès d'una pujada arribeu al Collado de Góriz, aquí heu de parar atenció a agafar la variant del GR 11 que se'n va amunt cap a l'esquerra, i no pas cap avall. Seguint aquest corriol anireu avançant per sota les parets del Pico de Añisclo i posteriorment el Pico de las Olas.

Un cop situats sota el Pico de las Olas heu de parar atenció quant el corriol comença a girar a l'esquerra i va canviant de vessant. Aquí heu d'abandonar el corriol per pujar pel dret, entre mig del rocallam, per anar a buscar la paret que teniu al vostre davant. Aquí, heu de buscar una petita fissura fàcil de reconèixer des de baix. Hi veureu una corda fixa, tot i que si poseu bé mans i cames a penes l'haureu de tocar.

Un cop superada aquesta paret ja només us queda remuntar per una llarga tartera i superar un petit grau per arribar al cim de la Punta de las Olas. Des d'aquí aneu avançant fàcilment seguint fites en direcció cap el Baudrimont SE, a la vostra dreta. Un cop a la seva base, seguiu el corriol que puja fàcilment per la seva cara sur i arribeu el segon 3000, el Baudrimont SE.

Baixeu per on heu vingut i ara tot seguint fites aneu pujant amunt, pel costat d'un petit torrent. Un cop a dalt, heu de buscar un corriol que puja a l'esquerra, per una llarga tartera, i terreny força empinat. Un cop a dalt de la cresta, seguiu-la cap a l'esquerra fins arribar al cim del Pico Añisclo, on les vistes cap al Monte Perdido són espectaculars.

Baixeu per on heu vingut fins a baix el pla, aquí ara tot seguint fites busqueu el camí per baixar un fort desnivell tot aprofitant diferents terrasses que ofereix la roca. Un cop superat aquest petit tram de paret us heu de dirigir cap a la base del Baudrimont NW. Aquí podria ser que ja us trobéssiu neu. Aquesta pujada no és tant fàcil com la del seu germà, el corriol és més costerut i més aeri, amb algun pas on s'ha de parar compte, però a poc a poc es puja força bé.

Un cop gaudit de les vistes, baixeu i aneu en direcció amb tendència a la dreta, anant a flanquejar la paret nord del Monte Perdido. Aquí podria ser que també hi trobeu neu, però amb un terreny més empinat i perillós. Aneu avançant amunt, anant a buscar una canal molt desfeta i pedregosa i que cal parar atenció tant al pujar com al baixar, ja que la caiguda de pedres és constant. Un cop a dalt arribeu a la Espalda de Esparrets, amb grans vistes cap a al Glaciar del Monte Perdido i la Vall de Pineta.

Un cop gaudit, baixeu amb compte per la canal i torneu enrere fins a superar un altre cop el flanqueig de la paret de Monte Perdido. Aquí heu de començar a remuntar la canal que puja cap el Cuello del Monte Perdido, que de ben segur que tindrà neu, així que aneu amb compte al pujar per aquí. Un cop a dalt del coll, heu de seguir les fites a la dreta, que pugen cap a dalt la carena, on seguint-la a l'esquerra i amb poca estona arribeu de seguida al cim del Monte Perdido, el tercer pic més alt dels Pirineus, per sota del Posets i l'Aneto.

Un cop gaudit de les espectaculars vistes que us ofereix aquest cim, busqueu un corriol que marxa avall per la cara sud. Aquí aneu seguint fites, fixant-se bé de no perdre la traça i en poca estona arribeu a la primera des-grimpada i la més delicada. Està equipada amb una corda fixa per ajudar una mica. Un cop superat aquest pas, continueu seguint fites avall.

No gaire més avall trobeu la segona des-grimpada, una mica més fàcil que la primera, tot i que mullada pot ser una mica delicada. Un cop superada aneu baixant seguint fites, en direcció al cim que teniu al davant, la Punta de las Escaleras. Heu d'anar a buscar un petit coll, on a la dreta i hi ha una pronunciada canal i des del coll, pujar amunt per la paret, buscant el millor pas fins arribar a dalt de la carena, aquí, aneu a la dreta fins arribar a l'últim 3000 del dia, la Punta de les Escaleras.

Un cop vist,  retorneu enrere i baixeu carena avall, obviant per on heu baixat i seguint per la carena. Pareu atenció a trobar unes fites a mà dreta, que desprès de fer una petita des-grimpada segueix un corriol que ara marxa planer. A partir d'aquí us espera una llarga i feixuga baixada, superant petites des-grimpades i graus, seguint fites en tot moment.

Sempre heu de anar de cara avall, obviant algun que altre trencall que us pot despistar. Ja quasi bé a baix de tot arribeu a una pronunciada canal, aneu a buscar el coll d'aquesta i des d'aquí, comenceu a baixar ben fort a la dreta per aquesta inclinada canal, fins a trobar el camí principal d'ascensió al Monte Perdido.

A partir d'aquest punt només heu d'anar seguint el clar i evident corriol que baixa fins el Refugi de Góriz.