divendres, 23 de juny del 2023

Valliberna i Culebres per Llauset

Accés: Heu d'anar fins al poble d'Aneto i agafar una pista asfaltada direcció l'estany de Llauset. La pista està en bastant mal estat, i també hi ha trossos de pista sense asfaltar, però es pot pujar amb un cotxe normal sense problemes. Just abans d'accedir a la presa de l'estany heu de passar amb el cotxe per dins un túnel bastant precari i bastant llarg.

Notes: Ruta força ben senyalitzada en quasi bé tot el seu recorregut, moltes fites i bastant trepitjat.

Tot i ser potser els 3000 més fàcils de fer, no obvieu que és un recorregut d'alta muntanya amb totes les coses a tenir en compte que això implica.

Sortiu de l'aparcament i aneu a buscar el GR que creua un túnel excavat a la roca. De seguida comença a resseguir el pantà per la seva dreta. Ja al final trobeu un trencall, vosaltres fort amunt, direcció al refugi.

Aneu seguint marques de GR fins a situar-vos quasi bé a sota del Refugi de Llauset. Aquí podeu pujar amunt per després tornar a baixar o bé, traspassar el riu i seguir un corriol difuminat que passa per baix, senyalitzat amb fites. Com vulgueu.

Si passeu per baix, una mica enllà torneu a agafar el GR, que torna a pujar fort amunt. Arribeu a un altre trencall, aquí abandoneu el GR i aneu a l'esquerra, seguint fites. De seguida arribeu a un petit estany, seguiu fites i aneu per un corriol que el voreja per la seva dreta. Poc més amunt torneu a trobar un altre estany, aquest més gran, és l'Estany Xelat.

Seguiu fites, que tornen a pujar mica en mica. Ja teniu el Valliberna just al davant. Aneu pujant, salvant alguna que altre congesta de neu. Ja al final, la rampa i el desnivell són molt forts, s'ha d'apretar de valent aquí. Salvat aquest desnivell, només us queda carenejar per arribar al cim del Valliberna, des d'on es tenen unes vistes espectaculars de tot el massís de l'Aneto, Maladeta, Tempestades etc...

Un cop vist seguiu per la carena per fer una desgrimpada força dreta. Ja a baix, arribeu al famós "paso de caballo" que no cal patir, perquè és pasa molt bé, hi han molts bons peus i bones mans, re, 4-5 metres i esteu a l'altre costat. De seguida arribeu al cim del Culebres, un d'aquells 3000 que fas de baixada i no saps del cert si estàs a dalt o no la veritat.

Bé, ara busqueu unes fites a l'esquerra que baixen fort avall. Atenció que hi ha una bona des-grimpada aquí. Arribeu a baix, on heu de continuar seguint les fites, per una petita pujada. De seguida el camí torna a baixar fort, de cara cap a una zona de roques de color negre. Abans d'arribar a baix al coll que veieu, heu de trobar un corriol que marxa a l'esquerra, una mica difuminat, però que es pot anar seguint.

Baixeu en diagonal, entre mig d'una gran tartera de roques. Arribeu al Coll de Llauset i aquí ja veieu l'estany de Llauset al fons de la vall. Ara, baixeu fort per aquí, per una altre tartera. ja a baix de tot, traspasseu un petit torrent i continueu seguint fites fins que sortiu un altre cop al GR-11 que heu fet servir per pujar a l'inici. En aquest punt, ja només us queda seguir el camí de retorn al voltant de l'estany per tornar fins a on teniu el cotxe.