dijous, 7 de juny del 2018

Olla de Castellar de n'Hug

Distància: 19'5km

Accés: Heu d'anar fins a la turística població de Castellar de n'Hug i aparcar a l'ampli aparcament que hi ha al entrar a la població.

Notes: El més difícil de la ruta és seguir el camí de tornada del Pedra Picada a Castellar de n'Hug, on pràcticament es torna per on bonament es pugui, sense seguir un camí fàcil i evident.

Destacar que del Coll Roig fins al cim de La Covil, s'ha de salvar un desnivell força pronunciat de 500 metres en menys de 2 quilòmetres.

Panoràmica des del Costa Cubilla

Sortiu de l'aparcament i aneu cap al centre del poble, un cop situats davant de la Fonda PereMiquel, aneu a la dreta, pel carrer Orient. Més endavant seguiu avall, fins arribar a una corba a l'esquerra. Aquí heu d'agafar un petit corriol que em prou feines es veu, pel marge dreta d'un magatzem. Aquest tram de corriol transcorre per sobre d'uns plecs de roca, d'un color vermellós, que va pujant tot seguint alguna que altre fita fins a sortir a la carretera, aquí, i seguint marques del GR 3 aneu amunt.

Al cap de poca estona arribeu al trencall d'una pista, a la dreta, per on hi va el GR 3, seguiu per aquesta pista. En pocs metres arribeu al peu de l'Ermita de Sant Joan de Cornudell, construïda a dalt d'un petit turó. Un cop vista continueu per la pista, tot seguint el GR. Ara haureu de transcorre per aquesta pista força estona, seguint sempre marques de GR. Heu de seguir la pista fins al quilòmetres 6,5 aproximadament, just on hi ha una pista a l'esquerra, amb una cadena. Aquí abandoneu la pista i aneu amunt.

***El lloc de Cornudell és esmentat per primer cop el 938 quan l'abadessa Emma de St. Joan de les Abadesses comprà un aloudins del terme, prop del naixement del Lubrichatus, a l'indret anomenat vila cornutellas. De Cornudell prové una important família que trobem esmentada diverses ocasions en la documentació de la baronia dels Mataplana. El 1292 el senyor Mataplana concedí la carta Franquesa als habitants del lloc i surten els noms de Bni. de Cornudeles, baiuli i Bni. de Cornudeles com notarii publici de Mataplana i també durant el s. XIV, el lloc fou una batllia dels barons de Pinós i Mataplana.***

Aneu seguint per aquesta pista, que puja fent llaçades fins que sortiu a una zona de prats, aquí ara aneu amunt, pujant tot recte pel prat fins que torneu a trobar la pista, seguiu-la a la dreta i pareu atenció a trobar un corriol a mà dreta també, on hi ha un pal, fites i marques grogues. Aquí, abandoneu la pista i agafeu aquest corriol, que heu de seguir de cara avall, tot seguint marques. Pocs metres avall sortiu a una pista, seguiu-la a l'esquerra.

Més endavant les marques se'n van per un corriol a mà dreta, de cara avall, vosaltres seguiu per la pista a l'esquerra que marxa planejant. Més endavant sortiu a una pista més fressada, seguiu-la amunt. Ja a dalt de tot sortiu al Coll Roig. Aquí abandoneu la pista i seguiu un corriol que surt just al darrere d'un panell informatiu. El corriol està senyalitzat amb marques de color rosa i més endavant es bifurca, vosaltres amunt, cap a l'esquerra.

A partir d'aquest punt pujareu de valent fins dalt de tot de La Cubil, així que prengueu-vos-ho amb calma perquè es farà llarga i pesada. Al principi el corriol està ben fressat i es pot seguir bé, passeu per un tram equipat amb escales i passamans, fàcil de passar. Més endavant sortiu a un tram empinat i ple d'herbes baixes que tapen el camí, vosaltres seguiu amunt, amb tendència cap a l'esquerra. No feu cas de les marques de color rosa, que ara se'n van cap a la dreta, ara seguiu les fites.

Veureu una senyal que us indica que aneu bé. Aneu pujant per aquest corriol, passeu per una balma i més amunt sortiu a un altre coll. Emparreu-vos per les roques del davant i aneu seguint fites, de cara amunt. Més amunt potser trobeu algun corriol amb marques grogues, bé el trobeu o no, continueu pujant amb tendència cap a l'esquerra. Sortiu del bosc i arribeu a una zona extensa de prats, aquí heu d'anar pujant, en direcció cap a l'extrem esquerra de la paret de roques que teniu al davant.

Aneu pujant amunt, sense camí, tot recte fins arribar al cim de La Cubil. Les vistes sobre el Puigmal, Torreneules, Balandrau... són magnífiques. Des del cim, baixeu per la carena cap avall, en direcció cap al Costa Cubilla, imponent davant vostre. Baixeu fins el coll de la Coma Ermada, i d'aquí enfileu-vos fort amunt cap el cim del Costa Cubilla, el més alt dels que fareu avui (2109 metres).

Aquí continueu per la carena, passeu pel Roc dels Llamps i desprès de baixar per un tram una mica empinat arribeu a un antic refugi, de la famosa Línia Pirineus, construït per Franco. Continueu avall i arribeu al Coll de la Bona. Aquí passeu la tanca pel ramat i pugeu amunt, en direcció cap a la carena. Allà arribeu el cim de la Emperadora. Un cop aquí continueu per la carena, baixeu fins el Coll de Remolo, i d'aquí continueu amunt, tot seguint la carena, fins que arribeu al cim del Pedra Picada.

Ara i fins a Castellar de n'Hug bé el tram més perdedor. Situats al cim de Pedra Picada baixeu seguint la mateixa direcció que portaveu al pujar, anant a buscar unes roques i passant pel seu costat esquerra fins que trobeu un corriol, ara aneu a la dreta. Aquí heu d'anar a buscar un petit torrent, que heu de seguir pel seu marge esquerra de cara avall. Quant aquest torrent s'esmuny per un terreny més prnunciat, creueu-lo i tot tirant avall, anau a buscar un altre torrent, que també heu de seguir pel seu marge esquerra, fins que poc més avall sortiu a una pista, on hi ha un petit pont.

Ara seguiu la pista a l'esquerra i pareu atenció a trobar un corriol a la dreta, que amb poca estona us portarà a la carretera que baixa del Coll de la Creueta. Un cop aquí, traspasseu la carretera i seguiu per la pista. Quant la pista es bifurca, agafeu la de l'esquerra, fins que poc enllà la pista s'acaba. Un cop aquí és difícil descriure com baixar. A trams trobareu algun petit rastre de corriol, un a mica difuminat, però aquí crec que per no perdrès és indispensable el GPS. Tot i portar el GPS veureu que no és fàcil anar baixant, i haureu d'anar buscant el millor pas. Si heu pogut anar baixant, sortiu al mig d'un conjunt de masies. Un cop aquí seguiu carretera amunt i arribeu al poble en un tres i no res.