dijous, 18 de març del 2021

Tevertet - Salt del Molí - Morro de l'Abella - Puig de la Força

AccésHeu d'anar fins a la població de Tavertet i aparcar a l'aparcament que hi ha a l'entrada del poble. És de pagament (2€)

Notes: Ruta que transcorre per bastants corriols, alguns d'ells poc transitat i que s'ha de parar atenció per no equivocar-se.

La pujada per la Canal del Puig de la Força no és fàcil. El camí per arribar a peu de canal és bastant perdedor, i la canal pròpiament dit està equipada amb cordes i cadenes a l'estil montserratí

És pot pujar per un camí que puja per l'altre costat de la canal.

Si teniu GPS, és recomanable portar-lo.

La pujada per la Canal dels Dentets està equipada amb una corretja de goma en molt mal estat. Es pot trencar en qualsevol moment i si es puja, s'ha de pujar amb cura de no fer cap estrebada.

Sortiu de l'aparcament i aneu cap al poble, al primer carrer gireu a la dreta i al següent trencall torneu a girar un altre cop a la dreta, seguint indicacions cap al Salt del Molí Bernat. Aneu baixant per aquest camí, ben senyalitzat fins que arribeu a un bonic pont de pedra. Traspasseu el pont i seguiu el corriol cap a l'esquerra. Al cap de poca estona el corriol començar a endinsar-se cap baix al barranc.

Arribeu a l'antic molí, on hi raja l'aigua de valent. Aquí heu d'anar baixant avall per on baixa l'aigua, es fa difícil no mullar-se els peus. Quant arribeu a un immens tronc caigut, passeu per sota i aneu fins al costat del Salt del Molí Bernat, que cau per damunt d'una gran balma. Un cop vist, retorneu enrere fins al tronc, baixeu uns metres i de seguida veieu un corriol a la dreta, agafeu-lo.

Aneu seguint el corriol, que comença a enfilar-se tot fent ziga-zagues. Pareu atenció a anar seguint les fites i el corriol més fressat, ja que és fàcil acabar seguint un corriol que no és el correcte. Resseguiu les imponents parets del Cingle de la Perededa. Arribeu a un tram on hi han 2 escales per salvar una mica de desnivell, sense dificultats. Passeu per un petit mirador i més endavant arribeu a la imponent boca de la Cova de les Pixarelles. S'hi pot pujar, però està tancada ja que s'hi fan excavacions.

Baixeu i continueu pel camí, que ara ja comença a pujar un altre cop amunt, per arribar a la part de dalt del famós Morro de l'Abella. Seguiu a l'esquerra i de seguida estareu al fantàstic mirador. Des d'aquí també és veu el Salt del Tirabous, avui lamentablement sec. Un cop vist, baixeu avall pel mateix corriol que heu pujat. Un cop a baix, pareu atenció a veure un corriol que baixa avall, a la dreta. Aquest corriol va baixant per un bonic bosc fins arribar a baix de tot de la Riera de Balà, just a l'inici del Pantà de Sau.

Traspasseu la riera i seguiu pel corriol. Si veieu algun trencall, aneu sempre amunt. Pocs metres enllà, sortiu a una pista, aquí seguiu-la a la dreta. Heu de seguir aquesta pista dura força estona, tot passant per sota l'imponent Puig de la Força, pròxim objectiu de la ruta. Desprès d'una bona estona per la pista arribeu a un trencall, aquí aneu amunt, en direcció a l'Àrea d'esplai del pantà de Sau.

Poc més amunt trobeu un trencall a mà esquerra, vosaltres cap aquí. Pocs metres enllà la pista fa un gir de 180º a la dreta i just en aquest punt heu d'abandonar la pista i seguir recte amunt pel bosc, buscant el millor pas. En pocs metres sortiu a una altre pista, ara cap a l'esquerra, tot passant per un tancat pel bestiar. Ara heu de parar atenció just quant aquesta pista comença a girar a l'esquerra ja que heu d'abandonar-la i enfilar-se bosc amunt, cap a la dreta. No hi ha un camí clar, i el bosc està brut. Aneu buscant fites perquè un cop les trobeu us serà molt més fàcil seguir la direcció correcte.

Bé, tot seguint fites arribeu a l'inici de la Canal del Puig de la Força. Trobeu ja els primers passos equipats, amb cordes. Ja més amunt i a on el terreny es posa més vertical, us comenceu a trobar cadenes. No és una canal difícil, està molt ben equipada, però si que si mai s'ha fet cap canal d'aquest tipus és millor agafar un altre camí. Bé, desprès de una bona grimpada arribeu a dalt d'un petit coll. Aquí aneu cap a l'esquerra.

Agafeu un corriol que s'enfila amunt, cap al Puig de la Força. Un copa dalt, seguiu el corriol i baixeu una mica, traspasseu una gran escletxa i arribeu a la punta del puig, un magnífic mirador. Un cop vist, torneu enrere fins el coll i aquí busqueu un corriol a mà dreta que marxa tot planer. Aquest camí és el que dona el tomb a tot el Puig de la Força, amb algun que altre pas delicat inclòs. Si es té vertigen, millor deixar-ho estar.

Un cop retornats al coll aneu amunt, i sortiu a un petit replà. Aquí podeu agafar una drecera que teniu a la roca del davant, enmig d'una escletxa. És la Canal dels Dentets. Està equipada amb una corretja de goma en molt males condicions. Si s'opta per pujar per aquí, s'ha de ser delicat i mirar de tocar el mínim la corretja. Com a alternativa hi ha un camí a la dreta que és el camí normal d'accés.

Bé, un cop a dalt seguiu el corriol a mà dreta i sortiu a una pista ample. Ara aneu seguint aquesta pista durant força estona, fins que desprès de passar pel costat d'un restaurant trobeu un trencall, vosaltres cap a la dreta. Més endavant enmig d'una corba veieu un corriol a mà dreta senyalitzat amb fites, agafeu-lo. Seguiu aquest corriol que continua ben arran de cinglera. Desprès de força estona sortiu un altre cop a la pista principal, on ja només us queda seguir-la fins arribar al poble i tot seguit a l'aparcament.

1. Molt bona excursió. Jo la vaig fer fa uns anys, exactament la mateixa excepte el canal dels Dentets.
    Quan vaig fer la Canal del Puig de la Forca hi havia alguna corda una mica deteriorada. Ara com estan?

1. Bones.

Perdona respondre ara, fins a dia d'avui no havia entrat a comentaris i he vist el teu. Doncs com bé dius, és una ruta molt maca i molt completa per fer els racons més bonics de la zona. La Canal del Puig de la Força està molt ben equipada actualment... Cordes en bon estat i moltes cadenes a l'estil montsarratí... Molt recomanable si t'agrada l'aventura.