dissabte, 29 de febrer del 2020

Canal Sàbat - Canal de Cristall

Accés: Heu d'anar fins a la Cerdanya, un cap allà anar fins a la població de Martinet i aquí agafar la carretera direcció a Montellà. Ja en aquesta carretera secundària heu d'anar seguint indicacions cap a Estana. Un cop a Estana podeu deixar el cotxe a la mateixa població o continuar uns 700 metres per pista forestal fins al Coll de Pallers, on hi ha un aparcament habilitat.

Notes: Canal fàcil si està en condicions. Remarcar el possible primer ressalt de IV a l'inici de la canal i el flanqueig una mica exposat quasi bé a la sortida. Sortida amb possible cornisa.

La entrada a la Canal de Cristall des de dalt acostuma a tenir una bona cornisa que pot dificultar la baixada. Aconsellable portar corda per baixar en ràpel fent servir el pal indicador.

Canal Sàbat

Sortiu del Coll de Pallers, o d'Estana, depenent d'on hagueu deixat el cotxe i aneu seguint el PR-C121 direcció Prat de Cadí. Desprès de seguir sense pèrdua aquest corriol i passat 1 hora aproximadament arribeu a Prat de Cadí, d'es d'on es tenen unes vistes impressionants de la Cara Nord del Cadí i totes les seves canals.

Ara traspasseu aquest magnífic prat i dirigiu-vos cap a la de la cara nord.  A no ser que sigueu els primers a obrir traça a la neu (força difícil ja que és una zona molt concorreguda) haureu d'anar seguint les traçades cap a l'inici de la Canal de l'Ordiguer, que és la canal que queda molt encaixonada i estreta, a la dreta del Roc de l'Ordiguer, imponent davant vostre. Poc abans d'arribar a peu de canal, heu de desviar-vos a la dreta i anar a buscar una pala que puja en direcció a un coll (atenció zona propensa d'allaus).

Pugeu en direcció al coll i un cop superada una paret a la vostre esquerra, comenceu a girar quasi bé 180º i aneu a cap a les parets on hi han les canals. Just al davant vostre hi ha la Canal dels Troncs, una mica més a l'esquerra hi ha la Canal Sàbat. Abans d'arribar a la Sàbat heu de fer un flanqueig una mica exposat, ja que més avall hi ha una bona caiguda per una petita xemeneia.

Superat aquest primer tram ja arribeu a la que seria la pròpia canal. Aquí si teniu sort us trobareu el ressalt tapat, fàcilment esquivable per l'esquerra, si no, doncs us podeu arribar a trobar un ressalt de IVº. Superat aquest primer ressalt es puja molt fàcil per la canal, bastant llarga i molt estètica.

Passeu pel costat de sortida de la Canal Amagada, a la vostre esquerra. Un mica més amunt sortiu a un petit coll. Davant vostre teniu el petit flanqueig, fàcil però aeri, i la sortida de la canal, força empinada i amb possible cornisa.

Passeu pel flanqueig, fàcil de protegir. La rampa final té força inclinació però es fa força bé. Un cop a dalt aneu lleugerament a la dreta i ja esteu fora de la canal. Les vistes d'es d'aquí són espectaculars. Ara aneu a l'esquerra, anant a buscar el camí que passa per sota el Puig de Cristall. Poca estona enllà veieu l'entrada de la Canal de Cristall, on hi ha un pal indicador de fusta.

Ara aneu a l'esquerra, anant a buscar el camí que passa per sota el Puig de Cristall. Poca estona enllà veieu l'entrada de la Canal de Cristall, on hi ha un pal indicador de fusta. Aquí possiblement hi pot haver una bona cornisa, complicada de baixar amb seguretat. També i sol haver-hi una entrada pel lateral de l'esquerra per fer-ho més fàcil. Si teniu corda jo recomano fer ràpel i baixar els primer metres aprofitant la corda, és molt segur i es fan molt bé.

Un cop superat aquest últim obstacle, aneu baixant força estona per aquesta empinada canal, que és fa força feixuga. Ja quasi bé a baix de tot heu de parar atenció i abandonar la canal per un petit coll a mà esquerra. Desprès de baixar uns metres més, arribeu un altre cop al con d'accés a la Canal de l'Ordiguer, on ara ja només us queda desfer la ruta que heu fet servir per pujar.