diumenge, 14 de novembre del 2021

La Nou de Berguedà - Sobrepuny - Castell de Roset

AccésHeu d'anar fins a la població de la Nou de Berguedà i aparcar al davant del Santuari de Lourdes

Notes: És una ruta ben senyalitzada en general. Potser la pujada fins al Sobrepuny és la part més confusa, amb corriols i poca senyalització.

Sortiu de davant del Santuari de Lourdes i aneu avall per la seva esquerra. De seguida abandoneu les escales que baixen a La Gruta i gireu a l'esquerra per baixar per unes altres escales que surten a la carretera. Un cop a la carretera gireu a l'esquerra i en pocs metres trobeu una pista a la dreta, vosaltres amunt. Poc més amunt i abans d'arribar a un prat, trobeu un camí que puja amunt cap a la dreta, aneu per aquí. Comenceu a pujar per un corriol, amb alguna marca vermella molt difuminada. Seguiu pel corriol fins que sortiu a un gran camp.

Un cop al camp aneu en direcció a un arbre solitari i de seguida trobeu una pista, seguiu-la tot recte. Sortiu a una altre pista molt més marcada, aquí baixeu uns metres i agafeu un corriol molt difuminat a l'esquerra, que puja enmig d'uns esbarzers. Aneu pujant per aquest corriol, ara per un tram una mica brut i tapadot. Més amunt torneu a sortir a una pista i just a la dreta trobeu les fites del corriol que heu de continuar seguint. Veieu a dalt de tot el Sobrepuny de Baix.

Ara heu de seguir aquest corriol que comença a pujar força i sortiu a dalt de la carena. El corriol de seguida entra en una bonica fageda, on de seguida trobeu un imponent faig. Continueu amunt i sortiu a una pista. Seguiu-la amunt i pocs metres enllà gireu a la dreta i comenceu a seguir les marques de PR. Tot seguint les marques i enmig de la fageda arribeu a un petit coll, aquí abandoneu per un moment les marques i aneu a la dreta per pujar al Sobrepuny de Baix, on les vistes són espectaculars. Es tenen millors vistes aquí que al Sobrepuny.

Ara retorneu al petit coll i seguiu recte, tot seguint marques de PR. Desprès d'una forta pujada arribeu al Sobrepuny (1655m), on es tenen grans vistes, sobre tot vers al Sud. Un cop vist, retorneu uns metres enrere i baixeu per un corriol que marxa a la dreta. Força dreta la baixada. En poca estona arribeu a un altre coll, el Collet del Faig. Aquí trobeu un pal indicador en direcció al Castell de Roset, vosaltres cap aquí, avall.

Baixeu força estona per un bonic corriol tot seguint marques, fins que sortiu a una pista. Pista avall i en pocs metres trobeu un corriol senyalitzat a l'esquerra. Aquí abandoneu la pista i aneu avall en direcció a Vilada. Ara heu d'anar seguint marques blanques. Aneu seguint el corriol sempre avall, sense canvis de direcció, fins que al cap de força estona sortiu a una pista. Seguiu-la tot recte fins que arribeu en pocs metres a un camp on hi ha una barraca de fusta, aquí abandoneu la pista i aneu en direcció a la barraca.

Aneu a buscar la part esquerra de la barraca i heu de trobar un corriol una mica amagat senyalitzat amb fites. Un cop vist continueu avall, seguint encara marques blanques. Veureu que hi han varis corriols, no passa res, les vaques aquí fan de les seves i tots porten al mateix lloc. Passeu per un petit arc metàl·lic i sortiu a una pista. Seguiu-la fins arribar a un altre trencall. Aquí i seguint senyalitzacions aneu a la dreta.

Passeu pel costat de la font del dipòsit. Desprès de passar per un curiós pas per dins la roca arribeu a la Font de l'Arç, que en aquest cas no rajava pas. Seguiu pel corriol sense pèrdua fins que arribeu a una esplanada. Aquí ja veieu el pal que us senyala el corriol per pujar fins al Castell de Roset, on encara i queda alguna paret dreta.

***L'any 839 és citada la parròquia de "Roseto" a l'acta de consagració de la catedral d'Urgell. El 945 es cita el lloc i el 1026 apareix el castell i el seu senyor, Seniofred, en un document.

El lloc és documentat ja al s. XI (podem llegir el topònim «Roseto» associat a «Villa-lata») però no és fins al 1026 que s'esmenta pròpiament el castell en un document on Sunifred, senyor del castell de Roset, encarregà al prevere Borrell que, després de la seva mort, la tasca de l'ordi, forment, sègol i vi fos feta al monestir de la Portella. L'any 1309 era una important possessió dels Berga. Sibil·la, comtessa de Pallars i senyora de Berga, en un document de venda-permuta signat amb el rei Jaume II, es desprèn de nombrosos castells del Berguedà però es reserva el «castro de Roseto». Aquest castell era el més proper a les possessions del seu marit, Hug de Mataplana, senyor de la baronia de Mataplana.

El castell passà a mans de Bernat Guillem de la Portella que en el seu testament l'any 1321 el deixà al rei. El 1336, el rei Pere vengué a Sibil·la de Fenollet, dama emparentada amb els Portella, diverses jurisdiccions, entre altres dels castells de Palmerola i Roset. El 1365-1370, el castell i la batllia de Roset comptaven amb 39 focs. El fogatjament de 1381 en sindica que ja només compta amb 25 focs i que el castell és possessió dels Pinós. El 1383, Bernat I Galceran de Pinós en prengué possessió. Del castell n'era feudatari el donzell Bernat de Roset. El castell tingué un paper important durant la guerra civil catalana (1462-1472). L'any 1545, Joanot de Roset era el senyor del castell però no hi vivia. Això sembla indicar que el castell ja era abandonat.***

Un cop vist retorneu a baix i agafeu la pista. En pocs metres us trobeu un trencall senyalitzat, aquí aneu a la dreta i agafeu el corriol. Seguiu sempre en la mateixa direcció i bastant planers. Passeu pel forat del vent, molt conegut per la gent de la contrada, i poc més enllà sortiu a una pista. Aquí aneu amunt, direcció a la Nou, però per dalt.

Seguiu per aquest corriol que va pujant i més amunt es converteix en pista. Sortiu al davant de l'entrada del Mas de Casadessús i aquí seguiu el camí cap a l'esquerra. Metres enllà sortiu a la carretera que va de La Nou a Vilada i seguiu-la a la dreta.

De seguida veureu les marques de GR que heu de seguir. Aneu baixant per pista fins que torneu a sortir a la carretera. Baixeu i enmig d'una corba abandoneu la carretera per agafar un petit corriol. Passeu per davant de l'antic Molí de l'Avellanosa i tot seguint aquest bonic corriol arribeu a baix La Gruta, on hi ha una petita cavitat que imita en petita escala la que hi ha a Lourdes (França). Ara ja només us queda pujar per les escales i ja torneu a ser davant del vestuari a on teniu el cotxe.