dimecres, 20 de novembre del 2019

Joanetes - Els Ganxos - Puigsacalm - Serra dels Llancers

Accés: Si veniu de Vic heu d'agafar el túnel de Bracons direcció Olot. Un cop arribeu al final, aneu direcció cap a Joanetes i aparqueu al costat de l'església.

Notes: Ruta molt ben marcada en quasi bé tot el recorregut.

S'ha de tenir en compte que es puja pels Ganxos, i és baixa pel camí dels Tossells, ambos equipats amb grapes i cadenes. S'ha de tenir en compte si es vol anar aquests camins

Panoràmica des del Puig dels Llops

Panoramica des del Puigsacalm

Sortiu de davant l'església i aneu carrer amunt. A mà dreta veureu un primer cartell, ni cas, continueu uns metres més i en veureu un altre que indica "Santa Magdalena pel Barret", vosaltres cap aquí. A partir d'aquí només heu d'anar seguint les marques grogues i començar a pujar de valent, per un alzinar ben bonic.

Ja més amunt i fora del bosc arribeu a un trencall on a una gran roca i posa "cap al Barret" a l'esquerra. Vosaltres aquí aneu a la dreta, anant a buscar el Camí Nou. De seguida trobeu els primers passamans i escales metàl·liques que us endinsen dins la Canal Fosca, molt encaixonada i amb unes parets altíssimes.

Un cop a dalt arribeu a un trencall de corriols, aquí aneu a la dreta i sortiu a una porta de fusta. Passeu-la i aneu a la dreta, de cara avall, cap a l'Ermita de Santa Magdalena, un lloc ideal per fer un most. Un cop vista torneu amunt, aquí veureu l'estrella de Nadal més gran del món, que ostenta el rècord Guiness. Pugeu ara al Turó del darrere de l'estrella, el Puig Cornelis, on hi ha un piolet metàl·lic.

***És una ermita documentada l'any 998. Antigament tingué el rang de priorat, amb canonges regulars de l'ordre de Sant Agustí. L'església es va modificar el segle XVIII, però conserva l'absis i la volta semicircular de la primitiva església romànica. Al costat de l'ermita, i aprofitant l'edifici d'una antiga masoveria s'ha habilitat el refugi de muntanya "Emili Triadú".***

Un cop vist, torneu avall, passeu per davant de la gegant estrella i continueu seguint el corriol. Desprès d'una estona arribeu a un trencall senyalitzat, aquí aneu a la dreta, cap el Puig dels Llops. Aneu pujant per un ombrívol bosc, una fageda magnífica. Desprès de pujar durant una estoneta arribeu a un coll, on només us queda pujar fins el Puig dels Llops, un magnífic mirador de la zona.

Ara torneu al coll i aneu a l'esquerra, seguint un planer corriol. Arribeu a una petita rampa, on a dalt de tot hi ha el cim més conegut de la zona, el Puigsacalm, de ben segur ple de gent. Ara baixeu pel camí més fressat, de cara avall. Aneu seguint senyalitzacions cap a Bracons. Més avall i passada una porta, heu de parar atenció i deixar el camí principal que baixa avall i agafar una pista que marxa a l'esquerra.

Aneu seguint la pista que va planejant i més endavant es converteix en corriol. Al cap de força estona el corriol passa pel costat d'un gran arbre i puja de valent, sortint a dalt del Tossell Gros. Un cop vist, continueu de cara avall, per un empinat corriol. Al cap de poca estona arribeu a una petita canal equipada en cadenes. A partir d'aquí anireu trobant successius trams equipats amb cadenes i escalons, per anar superant diferents estreps rocallosos.

Ja a dins del bosc, aneu baixant, us enganxeu al camí principal i al cap d'una estona sortiu al Coll de Bracons, ben ple de cotxes a costat i costat. Aneu a la pista del davant, on hi ha una tanca. Al cap de poca estona i enmig d'una corba a la dreta agafeu un corriol marcat amb pintura groga, de cara amunt.

A partir d'aquest punt heu de seguir aquest corriol durant molta estona, passant per bonics boscos, primer per la solana, desprès per la part ombrívola. Algun trencall us trobareu, però vosaltres no abandoneu les marques grogues i el corriol més fressat en cap cas. Molta estona més endavant el corriol es converteix en pista i acaba sortint del bosc, aquí aneu avall, sempre per la pista, fins arribar a una casa. Aneu a l'esquerra, cap a la casa i just al darrere ja i veureu les marques del GR-2.

Seguiu aquest corriol, direcció a Joanetes i amb poca estona arribeu a l'ermita de Sant Miquel de Castelló i Falgars, enclavada en un mirador privilegiat. Un cop vist torneu enrere i seguiu el GR de cara avall, direcció a Joanetes. Més avall arribeu a un trencall de camins, el GR-2 aquí va a la dreta, vosaltres abandoneu-lo i seguiu recte endavant, seguint marques grogues un altre cop. Baixeu a una riera, i passeu entre mig de varies cases (pareu atenció aquí a les marques).

***Aquesta esglesiola havia estat la capella del castell dels vescomtes de Bas però, malgrat que la fortalesa apareix esmentada documentalment d'ençà el segle XI, no es disposa encara de cap notícia que refereixi el passat històric de la seva església; de fet, una única menció ens la proporcionen els nomenclàtors diocesans de la darreria del segle xiv on figura la «Capella Sancti Michaelis de Castilione in parrochia sancti Stephani de Occulo»
Des del 1974 l'edifici està habilitat com a refugi de muntanya amb capacitat per a 20 persones, depenent del Grup Excursionista i Esportiu Gironí (GEIEG).***

Més endavant i seguint marques passeu pel costat d'uns camps, traspasseu la riera de Joanetes per damunt d'un pont i sortiu més amunt a la carretera. Ara només heu de seguir-la de cara amunt fins arribar al trencall per arribar a l'església.