divendres, 29 de novembre del 2019

Torrent de Fumanya - Cingles de Vallcebre - Fígols

Accés: Agafeu la C-16 en direcció a Berga. Sortiu a la Rodonella, just a peu de carretera, i aparqueu al carrer Carbonís.

Notes: El corriol de pujada per la obaga de Fumanya és molt humit i una mica perdedor, amb arbres caiguts i en alguns trams força vegetació. Per sort està marcat amb marques vermelles que fan que es pugui anar seguint, però s'ha d'estar atents per no desviar-se del camí. Si per aquest tram es porta GPS anireu més tranquils.

La baixada pel GR 270 per sota la línia d'alta tensió és força costerut i de mal fer. S'ha de parar especial atenció si està enfangat.

Sortiu la de Rodonella pel carrer del Carbonís i aneu direcció nord, cap al bosc. Aquí veureu que hi han marques del GR 270, aneu-les seguint. Anireu pujant i guanyant alçada poc a poc, primer per pista i desprès per corriol. Les imponents xemeneies de l'antiga central de Cercs fan acte de presència.

Al cap d'una estona el corriol surt a una pista, seguiu-la a l'esquerra seguint el GR. Més endavant el GR abandona la pista i va tot recte. Pareu atenció ja que el GR més endavant descendeix per un corriol a mà dreta (per aquí tornareu), vosaltres seguiu recte, seguint sempre la mateixa pista fins arribar al final.

Aquí heu de buscar un corriol poc definit davant vostre i començar a seguir-lo. Aquest és el tram més delicat de tota la ruta, humit, poc definit, tapat en alguns trams i que fa pensar més d'un cop si anem bé o ens em equivocat. Per sort està ben senyalitzat amb marques vermelles i alguna fita.

Desprès d'un bon tram de pujada sortiu a dalt d'un petit replà, aquí a la dreta veureu una bobina de cable al terra, i cables que travessen un tronc, vestigi d'una antiga explotació forestal i don té els seus origens el camí que seguiu. Aquí pareu atenció a no agafar el corriol que baixa avall cap el riu, vosaltres agafeu un corriol poc definit que se'n va amunt, a l'esquerra.

Al cap d'una estona de transcorre per aquest corriol força definit trobeu unes fletxes vermelles als arbres que us indiquen que gireu cap a l'esquerra, molt fort amunt, vosaltres ni cas, continueu recte i aneu a buscar el riu. Al cap de poc arribeu al Riu de Fumanya, que heu de traspassar tot seguint fites que es veuen clares a l'altre costat.

Més amunt arribeu a un tram molt brut i tapat, és l'inici del Grau de l'Esquerd. Haureu d'intentar passar els primers metres com pugueu, apartant i saltant alguna que altre branca. Un cop superat aquest primer tram, pugeu pel grau, pujant per escalons picats a la roca. Un cop a dalt seguiu amunt, intentant seguir un corriol una mica difuminat.

Més amunt sortiu a una pista, seguiu-la a l'esquerra. Poc més endavant arribeu a un torrent, busqueu un corriol i continueu avançant, per al cap de pocs metres acabar sortint a una altre pista, que heu de seguir amunt, cap a l'esquerra. Seguiu aquesta pista, al següent trencall, a la dreta, i al següent una mica més endavant, també a la dreta. Una estona més endavant sortiu a la carretera que ve de Sant Corneli.

Seguiu-la amunt, feu una corba tacada a l'esquerra i pocs metres més endavant heu de trobar un corriol a mà dreta, agafeu-lo. Entreu dins un bonic bosc, on a dalt d'un replà hi ha un trencall de camins, vosaltres aneu pel de la dreta, cap al Grau dels Boits. Seguiu aquest corriol, senyalitzat com a PR, que va planejant per un camí amb molt bones vistes.

Aneu seguint aquest corriol, que més endavant baixa a una pista, aneu a la dreta i al cap de poca estona en un trencall senyalitzat torneu a anar a la dreta, per un corriol senyalitzat com a Grau dels Boits.

Aquí heu de baixar per un grau força costerut i empinat, però ben equipat amb cadenes i passamans per baixar amb més seguretat. Un cop a baix seguiu el corriol fins a sortir a una pista, aneu a la dreta fins a un trencall senyalitzat, aquí seguiu indicacions cap a Fígols fins que sortiu a la carretera. Seguiu-la amunt i aneu en direcció cap el nucli de Fígols.

Un cop a Fígols, passeu pel darrere de l'església i seguiu la pista asfaltada sense canviar de direcció. Més endavant en un trencall, aneu a l'esquerra de cara avall. Més avall sortiu a la Font de la Parera i allà gireu a la dreta, per una altre pista. Aquí i re-trobareu les marques del GR 270, que ja no heu d'abandonar fins arribar al cotxe.

Més endavant el GR abandona la pista i marxa avall cap a l'esquerra, just per sota d'una empinada línia d'alta tensió. Cal parar atenció en aquesta baixada, és un tram força malmès i si hi ha fang es converteix en un corriol bastant delicat, però a poc a poc és pot anar baixant. Un cop a baix de tot, traspasseu la riera i seguiu pel corriol, que amb poca estona enllaça amb la pista per on heu passat al principi. Ara ja només us queda tornar per on heu vingut i arribar un altre cop a on teniu el cotxe.