dimecres, 28 d’agost del 2019

Bescaran - Pic Negre de Claror - Munturull

Distància: 22'5km

Accés: Heu d'anar fins al bonic poble de Bescaran, a l'Alt Urgell. S'hi arriba des de la N-260, entre la Seu d'Urgell i Puigcerdà. Està més a prop de la Seu d'Urgell, on a pocs minuts de la població el cartell indicador. Un cop agafat el trencall, heu de recórrer 10 quilòmetres fins arribar a Bescaran. Podeu aparcar al costat d'una pista que surt a la dreta, just al costat d'un hotel.

Notes: La ruta majoritàriament està senyalitzada, tot i que hi ha un petit tram abans d'arribar al Coll de Cintó que és una mica perdedor.

També baixant del Turó Punço no hi ha camí definit i es baixa pel dret, però el bosc és molt net i l'orientació és molt bona.

Veureu que en algun punt el track es desvia incomprensiblement d'un camí molt evident, és a causa de tingué que esquivar diferents ramats de vaques i cavalls per no prendre mal.

Panoràmica des del Pic Negre de Claror

Panoràmica des del Munturull

Panoràmica des del Turó Punçó

Sortiu de Bescaran carrer amunt, fins al final, aquí i surt un corriol, seguiu indicacions cap el Coll de Pimes. Poc més endavant deixeu un corriol senyalitzat a la dreta, per aquí baixareu més tard. Continueu planers per aquest corriol, traspasseu una riera per un pont i comenceu a enfilar-vos muntanya amunt.

El camí puja fort, fent llaçades. Més endavant trobeu un bifurcació, aquí abandoneu el camí que va recte cap el Coll de Pimes i seguiu el corriol de la dreta, senyalitzat amb fites. Tot seguint fites arribeu a un fil elèctric pel ramat, on hi han un ossos de vaca. A partir d'aquí el camí es perd un mica i costa de seguir. Com a referència teniu una barraca de pedra, per on heu de passar per la seva esquerra, no massa lluny d'ella.

Intenteu anar seguint algun que altre corriol difuminat fins que just abans d'entrar de ple al bosc en trobeu ja un corriol més clar i fressat. Seguiu-lo amunt, bosc endins. Aneu avançant sense masses problemes, tot remuntant un petit torrent que us queda a l'esquerra. Ja a dalt de tot "sorpresa", 2 cotxes abandonats al bell mig del bosc, maco maco.

Bé, si veieu els cotxes, és que aneu bé, i si per sort els han tret, aneu fins a la pista del davant. Un cop a la pista aneu a la dreta, per pocs metres més enllà agafar una altre pista a l'esquerra.  Aneu pujant, sense un camí massa clar, però tenint com a referència seguir sempre amunt, anant a buscar el Coll de les Tines, on hi ha un gran bassa d'aigua.

Un cop al coll, obvieu altre camins i pistes i aneu recte, tot remuntant pel bell mig d'una empinada rampa. Un cop superada aquesta rampa, sortiu a d'alt d'una plana, el Camp Ramonet, on hi han 2 antics búnquers de la Guerra Civil construïts pel "Paquito" com a defensa en cas d'invasió aliada.

Un cop vist el búnquer, aneu a buscar un marcat camí que veieu al fons, és el GRP Andorrà. Ja no heu d'abandonar aquest camí fins al cim del Pic Negre de Claror, amb grans vistes sobre la Vall de Claror. Un cop vist, aneu fins a un marcat coll a la dreta i seguiu un sender marcat com a GR, tot i que al mapa alpina no hi surt pas. Bé, seguint el camí anireu a petar al cim del Munturull, amb grans vistes sobre el Pic de Perafita i els Estanys de la Pera.

Ara, heu d'anar a buscar un corriol senyalitzat amb fites que marxa al darrere del Munturull, amb una forta baixada. Aquí comença un llarg camí, que entre fites i corriols heu d'anar resseguint la carena de la Serra Airosa. No té massa pèrdua, ja que només heu de resseguir la carena i anar baixant. Carena avall veureu un turó molt pedregós, busqueu el millor pas o enfileu-vos-hi, és el Turó Punço, final de la carena.

Per baixar heu de baixar en direcció sud, cap a una pista que es veu al fons, ben visible. No hi ha camí senyalitzat ni evident, però el bosc és ben net, i heu d'anar baixant mantenint la direcció cap a la pista, on hi arribeu sense problemes. Un cop a la pista, seguiu-la a la dreta.

Desprès de una bona estona per la pista arribeu a una gran casa de pedra amb una gran plana al davant. Ara, tenint com a referència la casa, aneu a buscar el cantó oposat del camp, al costat dret. Allà i heu de trobar un corriol, senyalitzat amb pals de fusta. Agafeu-lo.

El corriol no té pèrdua, sempre avall i seguint els pals que us anireu trobant. Ja força avall sortiu a una pista, seguiu-la tot recte, fins a passar per una porta metàl·lica i sortir a una altre pista. Aquí esteu atents a passar una altre porta metàl·lica, a la dreta i seguir un corriol, ben marcat i senyalitzat com a Camí del Poll.

Aneu baixant per aquest corriol, ben fressat, sempre de cara avall. Desprès de força estona baixant torneu a sortir al trencall que heu passat al començar la ruta, ara només us queda seguir el corriol a l'esquerra i torneu a estar a Bescaran.