divendres, 25 d’agost del 2023

Grand Tournalin (Punta Sud) i Petit Tournalin

AccésHeu d'anar fins a la població de Valtournenche, i d'allà anar fins a la població de Cheneil. Heu d'aparcar just a sota el poble, ja que al poble està restringida l'entrada de cotxes. Per salvar el desnivell fins el poble hi ha un petit ascensor, tot i que pujar tampoc és cap gran esforç (100m de desnivell)

Notes: Ruta Molt ben senyalitzada en tot el recorregut (marques grogues)

La última part s'ha de grimpar una mica, però és força fàcil. En els trams més delicats hi han instal·lades cordes fixes.

So voleu accedir a la punta nord del Grand Tournalin millor portar corda. S'ha de col·locar fixa, i fer-la servir per baixar amb ràpel. Al tornar, heu de remuntar-la com si fos una corda fixa.

Nosaltres no vam portar corda, ja que anàvem amb la intenció de no pujar-hi, però a simple vista ens va semblar que amb compte. es podria des-grimpar. Com que el dia estava tapat, ja no ens vam aventurar a avariguar-ho.

Sortiu de l'aparcament i pugeu amunt, cap a Cheneil. Passeu per aquest petit nucli enclavat en un lloc meravellós i pocs metres enllà agafeu un corriol a l'esquerra, seguint ja indicacions cap al Grand Tournalin. Ara no heu d'abandonar aquest corriol fins a dalt del cim (itinerari 30). Si us gireu, veureu les vistes al Cervino, espectacular. Bé, aneu pujant suau, endinsant-vos cada cop més cap dins a la vall, les vistes són impressionants.

Força estona més enllà ja estareu situats just a peu de vall, on ja només us queda la última part. Aquí ja pugeu fort i amb terrent cada cop més pedregós. Atenció aquest últim tram a les possibles congestes de neu que puguin quedar. Ja ben al fons, arribeu al petit coll que separa als 2 tournalin's, el Grand i el Petit.

Aquí aneu a l'esquerra, tot grimpant i pujant de valent. Anireu trobant cordes fixes per passar algun que altre pas més delicat, però arribareu bé al cim de Grand Tournalin. (llàstima en cas nostre de les vistes).

Un cop vist, retorneu al coll i ara seguiu la carena i les marques cap al Petit Tournalin. Aquí també haureu de grimpar força, tot i que està més a prop. A dalt bones vistes també.

Ara, seguiu la direcció que portaveu deixant el Petit Tournalin a la vostre esquena i aneu a buscar el corriol que baixa molt fort. Us costarà trobar més les marques en aquest corriol, tot i que entre fites i marques acabareu baixant bé. Ja a baix, arribeu al mític coll de Nannaz, per on passen milers de sendesristes fent la coneguda Alta Via. Les vistes en aquest coll al Montse Rosa, Castor, Pollux...són impressionants.

Situats al coll seguiu-lo a la dreta, per anar a buscar un altre coll, Col des Fontaines. Aquí ja veieu el poble al fons de la vall, on ja només us queda baixar pel llarg i costerut corriol fins arribar un altre cop al poble.