dilluns, 7 de març del 2022

Canal Nord al Pic Occidental de l'Arbella

Distància: 7,5km

AccésHeu d'anar a l'estació d'Ordino Arcalís i seguir carretera amunt fins on està tallada degut a les pistes de l'estació. Aparqueu allà mateix.

Notes: Ruta força fàcil, inclús la propia canal. La canal no supera els 55º i no té cap obstacle a destacar.

Sortida ample on hi poden haver grans acumulacions de neu.

Nosaltres vam aprofitar per practicar reunions, posar ancoratges etc.... El temps total si pugueu "a pelo"  es pot reduir ben bé en 1-2h

La canal de baixada per retornar al circ pot tenir grans acumulacions de neu, en aquest cas, heu de fer un flanqueig per l'esquerra per esquivar-la.

Sortiu de l'aparcament de la carretera i aneu amunt, pujant per la carretera ara coberta de neu i per on transcorre la pista "Megaverda" d'Ordino Arcalís. Metres amunt passeu pel costat del gran monument en forma d'esfera i metres enllà heu d'estar atents a trobar el trencall del camí que puja a Tristaina.

Aneu seguint el camí que desprès de traspassar un petit rierol comença a pujar per un estrep rocallós. Ja a dalt comenceu a veure el Circ de Tristaina i el primer dels seus 3 estanys, l'Estany de Baix. Voregeu aquest estany per l'esquerra i després d'una petita pujada sortiu al següent estany, l'Estany del Mig.

Aquest voregeu-lo per la dreta comenceu a desviar-vos lleugerament a la dreta en direcció al Port de l'Arbella, la canal del fons de la vall. A l'esquerra al fons veieu l'Estany de més amunt. Després de pujar lleugerament arribeu a un replà, des d'on ja podeu veure el con de dejecció de la Canal Nord del Pic Occidental de l'Arbella.

Avanceu i situeu-vos just a sota de la canal, que ja es veu com s'estreny a mitja canal. A partir d'aquí ja dependrà com sempre de les condicions de la neu, l'experiència, el temps etc... Nosaltres vam optar per treure cordes i practicar posar "catxarros", reunions...

Vam fer un parell de llargs des d'on la canal s'estreny, i vam acabar sortint a la part final en "ensamble". Pugeu fins a dalt un petit coll, i d'aquí per terreny mixt acabeu pujant fins dalt del cim del Pic Occidental de l'Arbella. Vistes impressionants com no podia ser d'una altre manera.

Un cop vist, baixeu fins el coll i retorneu uns metres canal avall, buscant el millor pas per sortir-ne per la seva esquerra i anar a buscar un flanqueig tot seguint la carena i en direcció a un petit cim. Arribeu a davant d'uns tubs per on transcorre l'aire comprimit per provocar allaus, seguiu-los.

Arribeu a la petita instal·lació d'on surt l'aire i agafeu la canal molt ample que baixa cap al circ. Pareu atenció aquí, poden haver-hi grans acumulacions de neu, i a mig matí ja hi toca el Sol de valent. Nosaltres ens vam sortir una mica de la canal per la seva esquerra i vam esquivar el tram més delicat i dret. Ja quasi bé a baix de tot vam tornar a enllaçar-la i vam retornar al camí que vam fer servir al pujar

Des d'aquest punt ja només us queda seguir el camí que heu fet servir al pujar i retornar a on teniu el cotxe