dimarts, 10 de setembre del 2019

Camí de les Centrals - Canal del Freser

Distància: 12'5km

Accés: Arribats a Ripoll, seguiu indicacions cap a Ribes de Freser i d'aquí cap a Queralbs. Just abans d'arribar a Queralbs i enmig d'una corba molt tancada a mà esquerra veureu un trencall senyalitzat cap a Funtanyà i el Serrat, gireu cap aquí. Passat el pont agafeu la pista cimentada que surt tot recte, pel costat esquerra d'una central elèctrica. Aneu fins al final de la pista i aparqueu.

Notes: Aquesta és una ruta una mica rara. Per un cantó tenim la pujada pel Camí de les Centrals, on avanceu pel costat del riu Núria, amb l'ajuda de cables, grapes, taulons de fusta, ponts etc... No és difícil si ja s'ha fet algun que altre camí equipat, però no és un camí de roses, sobre tot si està mullat.

Per un altre cantó tindríem la Canal del Freser, una canal d'abastiment d'aigua a la Central de Daió (on heu aparcat). No és un camí pensat per a fer senderisme , però el seu manteniment fa que es pugui recórrer amb certa seguretat, i dic certa perquè aquesta canal no té baranes, a trams no està massa neta de vegetació, inclús alguna fusta se us pot trencar tranquil·lament.

És a dir, podeu prendre mal fàcilment si no pareu atenció o si us trobeu el terreny mullat, per exemple.

També comentar que des de Turisme de la Vall de Ribes, s'avisa de les possibles conseqüències de transitar per aquesta canal, i de que no es fan responsables dels possibles accidents que puguin passar, ja que aquesta canal no està pensada per a un ús lúdic.

Canal del Freser (Part 1)

Canal del Freser (Part 2)

Canal del Freser (Part 3)

Sortiu de l'aparcament de davant de la central i traspasseu pel pont que dona accés a la central (no pas el de vianants). Un cap davant de la central aneu cap a la seva esquerra, passant pel costat d'una petita tanca. Seguiu per aquesta pista amunt, fins que enmig d'un revolt veieu una senyalització recte cap al Camí de les Centrals, vosaltres cap aquí.

Pocs metres enllà traspasseu el Riu Núria per un passarel·la metàl·lica i seguiu pel corriol sense pèrdua. Més amunt arribeu a un trencall, aquí abandoneu el camí més fressat que gira fort cap a l'esquerra o vosaltres continueu recte, seguint el curs del riu.

A partir d'aquí comença ja el tram més delicat, el camí es va endinsant dins el riu i comenceu a trobar els primers equipaments. Un tauló de fusta, uns passamans, unes grapes metàl·liques... A vegades el camí sembla que es perdi o que costi més de seguir, però si busqueu bé sempre hi veureu fites o alguna marca de color vermell.

Passeu ben a prop del Gorg de les Olles, on també hi ha algun tipus d'equipament, però no se pas com si arriba. Bé, aneu seguint el camí, que al cap d'una bona estona ben arran de riu, comença a pujar per anar a buscar el GR 11, que puja fins a Núria.

Un cop al GR seguiu-lo amunt, sense pèrdua. Passeu pel bonic Pont del Cremal i seguiu amunt, tot passant per una petita balma que serveix d'aixopluc en cas de necessitat, anomenat també refugi de Sant Rafael. Poc més amunt ja us trobeu la Canal del Freser, justa  la vostra dreta. És el moment d'abandonar camí segur i començar l'aventura.

La canal comença fàcil, sense massa patí i de bon caminar. Poc més endavant el patí va guanyant alçada, i us trobeu les primeres passarel·les per anar avençant. Comenceu a trobar també els primer passamans, per salvar els trams més delicats. Heu de parar atenció a trobar el camí per enllaçar amb l'altre tram de canal, ara agafeu aquest corriol senyalitzat amb una fletxa vermella i aneu avall.

El camí és una mica precari i empinat, però es pot anar seguint bé. Amb molt de compte amb depen quin tram, ja que hi ha alguna caiguda mortal de ben segur. Torneu a trobar la canal, on veieu el forat que traspassa la muntanya i permet que l'aigua avanci, espectacular.

Ara comença el pitjor tram pel que fa a manteniment. Fustes molt seques, molt de patí, molt brut etc... Aneu avançant amb compte fins arribar a uns dels trams més espectaculars de la canal. Un Tub en forma de "L" que salva un gran torrent, on vosaltres heu de passar just pel seu costat amb un tram de tramex.

Un cop a l'altre costat, pugeu fort amunt, ajudats per uns passamans i trobeu una escala metàl·lica molt empinada. Baixeu avall (atenció a les ortigues). Aneu pujant i baixant en tot moment, buscant el millor camí fins que sortiu un altre cop a la canal, on hi ha una caseta. Aquí haureu de tornar a abandonar la canal per més tard sortir-ne un altre cop.

Avenceu per la canal, ara més oberta i no tant intimidadora. Més enllà torneu a abandonar-la, i retrobeu-la desprès de fer una puja i baixa. Ara entreu al tram més espectacular de la canal. Sostre baix, caiguda mortal a la dreta i sensació d'estar encaixonats, impressionant.

Un cop al final, abandoneu la canal per últim cop per retrobar-la no massa enllà. A partir d'aquí la canal s'obre encara més, amb alguna que altre passarel·la i pas exposat però sense dificultat. Ja casi al final de la canal passeu per una caseta, continueu uns metres més i arribeu a la resclosa, on hi veureu l'entrada de l'aigua a la canal.

Un cop vist, busqueu un camí a l'esquerra, entre mig de 2 comportes per evacuar l'aigua de la canal. Traspasseu el Riu Freser, segurament sec, i aneu seguint fites fins a sortir al camí que puja fins a Coma de Vaca. Un cop al camí, només us queda seguir de cara avall sense pèrdua fins arribar al cap de força estona a on teniu el cotxe.