divendres, 16 d’octubre del 2020

Sant Serni - Cova de les Esglesietes - Santuari del Lord

AccésHeu d'anar fins a la població de Sant Llorenç de Morunys. Un cop allà traspasseu la població i seguiu carretera en direcció a Port del Compte. Just al sortir de la població i enmig d'una corba tancada a mà dreta, agafeu el trencall en direcció al Santuari del Lord. Més endavant passeu pel costat de l'ermita de Sant Serni del Grau, aparqueu just al davant de l'ermita.

Notes: Ruta on s'ha de parar atenció als diferents corriols que es van agafant i la ruta que es segueix. Algun corriol pot costar una mica de trobar, tot i que en general sempre hi acaba havent-hi alguna fita.

Si es pot seguir la ruta amb GPS millor que millor, us estalviareu algun tomb extra per trobar el camí.

Sortiu de l'ermita de Sant Serni del Grau i aneu carretera amunt. En poca estona trobeu el trencall per anar cap a la Roca Forada, vosaltres amunt cap aquí. Al cap de no masses metres arribeu al pas de la Roca Forada, una gran escletxa que separa una roca i el camí transcorre pel mig. Bé, continueu seguint el GR, ara durant força estona, fins que arribeu a trobar-vos davant dels morros una marca de "X" de direcció de GR errònia. En aquest punt abandoneu el GR que gira a la dreta i seguiu recte.

***La primera notícia documentada és del 13 d'octubre del 1064, quan és cedida per Ermengol III, Comte d'Urgell al cenobi de Sant Llorenç. El 16 de setembre de 1088, Ermengol IV la cedí a Santa Maria de Solsona. El 23 d'agost de 1203, l'abat de Sant Serni de Tavèrnoles restituí als monjos de Sant Llorenç i al seu prior Arnau Ramon l'església de Sant Serni del Grau o de Vilamentells.

El 1297 va esdevenir la parròquia de Vilamantells i que ho va ser fins a l'any 1593 quan, amb la supressió del monestir de Sant Llorenç, va passar a formar part, juntament amb la de Santa Creu d'Ollers, de la parròquia de Guixers.***

Sortiu a una pista, que transcorre per la Serra de Sòbol. Aneu seguint la pista fins que arribeu a una esplanada. Aquí pareu atenció a trobar unes fites que marxen avall, a l'esquerra. Seguiu les fites fins a baix de tot, un cop a baix busqueu un corriol a mà dreta, que s'endinsa per una petita canal. Veureu algunes marques ja desdibuixades però que us ajudaran a arribar en poca estona a la Balma del Fornó.

Un cop vista torneu enrere fins l'esplanada. Un cop a dalt seguiu la pista a l'esquerra i arribeu a les ruïnes de Sòbol, enmig d'un gran prat. Aquí pareu atenció a trobar fites que senyalitzen el camí per anar a trobar el corriol. Un cop trobeu el corriol aneu-lo seguint durant força estona, tot baixant decididament per un camí una mica confús en algun tram. Ja a peu de cingles, arribeu al Mal Pas, un petit tram on hi ha una bona timba a la vostre dreta i que està equipat amb una corda a mode de passamà.

Un cop passat aquest petit tram, el corriol fa un gir a la dreta i comença a baixar. Just aquí trobeu un trencall de corriols, ara deixeu el de l'esquerra i seguiu recte. Pareu atenció a trobar les fites ja que algunes costen una mica de trobar. Tot resseguint les parets arribeu a la petita i amagada Cova de les Esglesietes, ben fornida de formacions calcàries.

Un cop vista torneu enrere fins el trencall i ara, aneu a la dreta. Aquest corriol l'haureu de seguir força estona, però sense problema, està ben fitat en tot moment. Al cap de força estona arribeu a les ruïnes del mas de Torroella. Deixeu el mas a la vostre dreta i pareu atenció quant arribeu a una gran esplanada. Aquí heu de trobar unes fites a la vostre esquerra, que ressegueixen un petit corriol per un bosc molt ombrívol, i que al cap d'una estona us deix a una pista.

Traspasseu el torrent i seguiu la pista mentre us aneu acostant al Pantà de la Llossa de Cavall. Aquí trobeu un trencall de pistes, vosaltres agafeu la de l'esquerra, de cara amunt. Quant la pista arriba a una gran clariana, aneu a la dreta a buscar unes petites roques, esteu al Mirador de la Trona, d'es d'on es tenen unes grans vistes del pantà.

Ara continueu pista amunt, passant pel preciós Mas de Sallord. Desprès de fer un parell de ziga-zagues arribeu a un trencall. Aquí aneu amunt pel corriol, en direcció cap al santuari. Poc abans d'un mirador arribeu a un altre trencall, vosaltres recte, cap al mirador i seguint indicacions de "Santuari 20 min". Arribeu al mirador i continueu pel corriol tot passant per les Balmes del Verger, just a sota de les imponents parets.

Continueu una estona resseguint les parets per corriol ben definit però heu de parar atenció a trobar un corriol que puja fort amunt per una canal una mica tapada. Hi ha alguna fletxa groga però és testimonial. El corriol s'ha de buscar una mica però es pot anar avançant sense problemes. Un cop a dalt del cingles seguiu recte, buscant un tímid corriol i amb pocs metres sortiu a un camí principal. A la dreta aniríeu a la petita Ermita de Sant Jaume, vosaltres amunt. Ja veieu el Santuari del Lord a dalt del turó, i desprès de passar un parell de portes metàl·liques arribeu davant del santuari.

És força gran, molt ben cuidat i té unes vistes privilegiades. Un cop gaudit d'aquest indret, sortiu per una tanca de ferro a l'esquerra del santuari, per un camí ben empedrat. Més amunt, pugeu a la dreta, en direcció a una creu que hi ha dalt d'un estrep rocallós. Des de dalt és tenen unes vistes fabuloses.

Ara torneu enrere i baixeu pel camí empedrat que baixa cap a l'aparcament, amb forta pendent. Un cop a baix seguiu la carretera i en poca estona trobeu un pal indicador a la dreta, agafeu-lo. Aquí aneu pujant direcció cap el Tossal del Santuari, seguint marques de color groc. El corriol va pujant fort, fins arribar a dalt del tossal. Les vistes les tapen una mica els arbres, però si us moveu les veureu.

Un cop vist, baixeu avall fort per un corriol. Més avall el corriol es decanta cap a la dreta i acaba sortint a una pista. Aquí aneu avall i sortiu a la carretera d'accés al santuari. Aquí només us queda seguir la carretera de cara avall, passar pel túnel i en no massa estona arribeu un altre cop on teniu el cotxe.