divendres, 2 d’agost del 2019

Cilindro de Marboré i Piton SW des de Góriz

Accés: Heu de sortir del Refugi de Góriz, on s'hi arriba per la seva ruta normal a través de la Pradera de Ordesa. Aquí us deixo el track per arribar-hi a través de la Senda de los Cazadores.

Pradera de Ordesa - Refugi de Góriz (per la Senda de los Cazadores)

Notes: La ruta fins a Lago Helado és la mateixa que per pujar al Monte Perdido, és a dir, camí molt transitat, ben marcat i molt difícil d'equivocar-se.

La pujada al Cilindro de Marboré té un parell de ressalts on s'ha de parar compte, ja que amb roca mullada és imprescindible l'ús de la corda.

Igualment aconsellable portar corda si es va amb algú no habituat a les grimpades, així a la baixada es pot fer ràpel i fer-ho més fàcil.

VIDEO

Panoràmica des del Cilindro de Marboré

Sortiu del Refugi de Góriz i aneu a buscar la ruta normal al Monte Perdido, que surt en direcció nord, molt ben fressat i senyalitzat. Aneu pujant per varies terrasses on haureu de grimpar en algun lloc, però res a destacar.

Ja més amunt el corriol s'empina de valent i arribeu a una grimpada on heu de pujar sobre un llom de roca que hi ha la dreta. d'Aquí en endavant el camí ja és mes pedregós, i l'ajuda d'algunes fites us facilitarà anar buscant el millor pas.

Desprès del caos de roques arribeu a un punt on hi han unes cadenes equipades a mode de passamà, ja que la roca rellisca bastant degut a la cascada que baixa pel mig de la paret. Un cop superar aquest pas amb poca estona arribeu a una altre paret, aquí vosaltres heu de trobar un corriol una mica difuminat a la vostre esquerra, seguint les fites us portarà en pocs metres al Lago Helado.

Aquí ja abandoneu la multitud i us heu d'enfilar per la tartera que teniu a la vostre esquerra. La pujada és molt dreta, i el terreny molt dolent. Nosaltres al pujar vam fer servir la canal central, on hi ha menys pedres però a dalt de tot ens vam escorar massa a la dreta i ens va costar sortir de l'últim tram. El millor és anar a buscar la carena de l'esquerra i seguir-la fins a dalt de tot, on hi el Piton SW del Cilindro.

Un cop a dalt, baixeu fàcilment fins al mig de l'enforcadura i localitzeu dos canals, la de la dreta és més complicada de pujar, i de baixar sense corda ho veig molt arriscat. La millor és la de l'esquerra, tant per baixar com per pujar, hi han bones presses i és puja força bé. Un cop a dalt de la carena aneu seguint fites, que van trampejant alguna que altre roca fins que arribeu al segon ressalt.

Aquí hi ha una fissura evident a l'esquerra, per on es puja força bé, però la grimpada és molt aérea i te una caiguda fatal. El millor és encarar el ressalt pel mig, aprofitant una altre fissura no tant delicada. Un cop superat aquest últim obstacle ja només us queda remuntar uns quants metres fins al cim del Cilindro, on hi han les millors vistes de la famosa escupidera i del Monte Perdido.

Per baixar, feu-ho pel mateix lloc per on heu vingut, extremant precaucions a baixar pels ressalts i la tartera.