dilluns, 4 de març del 2019

Canal del Ticó Oriental - Canal de Cristall

Accés: Heu d'anar fins a la Cerdanya, un cap allà anar fins a la població de Martinet i aquí agafar la carretera direcció a Montellà. Ja en aquesta carretera secundària heu d'anar seguint indicacions cap a Estana. Un cop a Estana podeu deixar el cotxe a la mateixa població o continuar uns 800 metres per pista forestal fins al Coll de Pallers, on hi ha un aparcament habilitat.

Notes: La canal oriental del Ticó és de les més fàcils que es poden fer per la zona, els primers 200 metres encaixonada, desprès s'obre i baixa la pendent. Segurament cornisa al sortir de la canal.

El pitjor de la canal és l'aproximació. Nosaltres la vam fer pel camí habitual, o almenys pel que surt al mapa alpina, i és una "machacada". Per dins el bosc, amb molta neu, sense camí aparent tret de 4 fites i molt pendent. La millor opció és accedir-hi seguint el tram d'accés a la canal de l'Ordiguer i desviar-se cap a la dreta per resseguir la base de les canals fins a localitzar la del Ticó.

Canal del Ticó

Panoràmica des del Puig de la Canal de Cristall

Sortiu del Coll de Pallers, o d'Estana, depenent d'on hagueu deixat el cotxe i aneu seguint el PR-C121 direcció Prat de Cadí. Transitant per aquest camí passeu pel Collet Roig, coronat per un petit monòlit, on es pot agafar una drecera per anar fins a les canals del Ticó, però val la pena acostar-se fins a Prat de Cadí tot i fer més volta. Desprès de seguir sense pèrdua aquest corriol i passat 1 hora aproximadament arribeu a Prat de Cadí, d'es d'on es tenen unes vistes impressionants de la Cara Nord del Cadí i totes les seves canals.

Des de Prat de Cadí seguiu la traça principal que traspassa aquest magnífic prat en direcció cap a la Canal de l'Ordiguer. Quant estigueu a l'altre extrem del prat, pareu atenció a trobar un camí o alguna traça que se'n vagi cap a la dreta, de cara amunt per dins el bosc. Heu d'acabar trobant un camí ben marcat que puja fins a una clariana. Aquesta clariana és on surt la drecera que ve del Collet Roig. Des d'aquest punt heu d'anar cap a l'esquerra i començar a pujar per dins el bosc. Hi han algunes fites que ajuden anar seguint la traçada, però depenent de la neu algunes no les veureu i la pujada és fa pràcticament per on es pot, anar avançant amunt pel mig del bosc fins a sortir a dalt de tot, a la base de les canals.

Un cop sortiu a dalt teniu les canal del Ticó just al davant dels morros, l'oriental al davant, la occidental una mica més cap a la dreta. Bé, remunteu els últims metres i endinseu-vos a la canal. La canal els primers 200 metres és força estètica i encaixonada i té una bona pendent. Els altres 200 metres ja desapareix aquella sensació d'estar encaixonats i la pendent disminueix.

Ja a la part final heu de sortir per una obertura a la cinglera, on de ben segur hi trobareu una bona cornisa. Un cop a dalt aneu cap a l'esquerra, anant a buscar el corriol, el GR 150.1. Passeu per la sortida de la Canal de l'Ordiguer i continueu per anar a buscar la sortida de la Canal de Cristall, on hi ha un pal indicador.

Depenent de com estigui la neu o la possible cornisa a la Canal de Cristall la baixada serà més delicada o no. Hi ha la possibilitat de fer un ràpel aprofitant el pal indicador per salvar els primers metres, si no doncs s'ha de baixar  amb compte. La canal es força dreta tot i que no està gens encaixonada. A la part de baix i si hi ha poca neu us podeu trobar algun tram mixt, però segur que es pot passar sense massa complicacions.

Ja a baix abandoneu la canal per la seva esquerra, per un petit collet i baixeu avall traspassant el bosc fins a sortir al camí d'accés a la Canal de l'Ordiguer, aquí aneu avall i amb poca estona torneu a ser un altre cop a Prat de Cadí. Ara només us queda retornar pel camí que heu fet servir a l'anada.