dimarts, 2 de juliol del 2019

Queralbs - Comavaca - Núria

Accés: Arribats a Ripoll, seguiu indicacions cap a Ribes de Freser i d'aquí cap a Queralbs. Un cop arribats al poble aparqueu a la plaça de l'entrada, que de ben segur a primera hora hi teniu lloc de sobres.

Notes: La ruta és llarga i salvant molt de desnivell de bon principi, tot i que el Camí dels Enginyers ho val, és un dels millors camins que es poden fer per la zona.

Camins molt ben senyalitzats i transcorreguts, no tindreu problemes per anar seguint la ruta fàcilment

Salt Del Grill

Mirador del Coll dels Homes

Mirador de Núria

Salt del Sastre

Sortiu de l'aparcament i aneu carretera avall, passant per sota del pont del cremallera fins arribar a una corba molt tancada a mà dreta. Aquí abandoneu la carretera i seguiu indicacions cap Núria o Comavaca. Arribeu al final de la carretera on hi ha la central de Daió de Baix, aquí traspasseu el pont que salva el Riu Freser i seguiu indicacions cap al Refugi de Coma Vaca, cap a la dreta, un camí que va pujant lleugerament. Al cap de 20 minuts arribeu al trencall del Salt del Grill, on amb molts pocs metres arribeu a aquest salt, d'uns 30 metres, situat en un indret tranquil i ombrívol.

Un cop vist continueu pel camí principal, que continua pujant. Desprès de força estona pujant arribeu a La Pradella, un petit pla on heu de traspassar el Riu Freser per una petita passarel·la metàl·lica i continuar el camí, ara ja, per l'altre costat del riu. A partir d'aquí el camí ja puja més decidit, allunyant-se cada cop més del riu. Arribeu a una llaçades força pedregoses i ja més endavant comenceu a entrar a la Coma de l'Orri, una meravella!!!. Desprès de baixar seguint un petit torrent i traspassar el Riu Freser per una passarel·la arribeu al Refugi de Coma de Vaca, enclavat en un indret privilegiat.

A partir d'aquí agafeu el GR que surt del costat del refugi i comenceu a remuntar corriol amunt, pel que es coneix com a Camí dels Enginyers. Aquest camí no té pèrdua, ja que aquí només hi ha aquest, i es pot anar seguint molt bé. Les vistes són impressionants, amb tota la Vall del Freser a la vostre esquerra en tot moment, i els contraforts del Torreneules a la dreta.

Hi ha algun pas equipat amb passamans i escaletes, però són per ajudar, no pas imprescindibles. Desprès de força estona avançant per aquest impressionant sender arribeu les Pedrisses, on ara el camí ja és molt planer. Després per anar per aquest sender una estona més arribeu ja a Núria, mític indret del Pirineu Català.

***Sant Gil és una ermita dedicada a sant Gil l'Eremita, que es troba al santuari de Núria, en la vall de Núria. Segons la tradició, es va construir l'any 1615 al lloc on va ser trobada la imatge de la Mare de Déu, recordant l'estada de sant Gil a la Vall de Núria al voltant de l'any 700. El 1951 es va refer i el 1999 es féu l'última restauració.
Arran d'aquests restauracions s'hi van incorporar la porta adovellada i la reixa de l'antiga església del santuari de Núria, l'anterior a l'actual

Cada 1 de setembre, l'ermita de sant Gil és al centre de la celebració de la festa d'aquest sant, presidida pel Bisbe d'Urgell
A l'interior s'hi troba una icona de Sant Gil, obra de F. Roca Bon. També s'hi troben, folrant les parets, les anomenades "rajoles de les Núries", ofrenes votives de les persones que es diuen Núria
Els vitralls dels tres òculs de la façana representen l'olla, la campana i la creu, els objectes relacionats amb Sant Gil que han esdevingut símbols de Núria.
Al seu costat s'hi troba, també, una font dedicada al Dr. Pere Tarrés.***

Un cop gaudit d'aquest paratge únic anau a l'extrem dret de l'estany i allà agafeu el GR 11 en direcció a Queralbs. Aquest camí és l'habitual de pujada a Núria, i molt transitat. Heu d'anar seguint indicacions cap a Queralbs (pel Pont del Cremal) i desprès d'una llarga i feixuga baixada arribeu un altre cop a Queralbs.