dilluns, 29 d’abril del 2024

Pic de Fontfreda per la Canal Central

Accés: Heu d'anar fins a l'estació d'esquí de Porte - Puymorens, i aparcar a l'aparcament de la Vignole.

Notes: La cara nord del Pic de Font Freda és de les més rapides i accessibles d'arribar de la zona, tot i que si trobem molta neu a la part baixa, pot ser bastant penós tant l'aproximació com la tornada.

La canal en si, si hi han els ressalts tapats és fàcil, tot i que ens hi vam trobar gel al tram més dret de la canal.

La tornada és fa per un tram molt dret i costerut. Nosaltres vam baixar per on bonament vam poder, ja que no hi havia cap lloc fàcil per on fer-ho.

Hi ha la possibilitat de baixar per la cara est, però tampoc es veia molt fàcil.

Sortiu de l'aparcament i pugueu pel marge dret de la pista que teniu al davant, cap a oest. Desprès d'una bona pujada arribeu al final del remuntador, allà heu de traspassar un petit torrent i abandonar les pistes. En principi si no hi ha molta neu podreu identificar el corriol (transcorre pel marge esquerra de la Bassa de l'Orri), si està tapat, haureu d'anar avançant com bonament pugueu.

Nosaltres vam anar seguint la traça feta, fins que ens vam desviar per anar a peu de canals. No tardareu massa a veure la cara nord del Pic de Fontfreda i les seves canals (la central és la que serpenteja pel mig). Situats al con de dejecció, equipeu-vos i aneu a buscar l'entrada de la canal.

Vam anar avançant molt bé, neu força dura això si, que ens fa fer treballar de valent bessons i puntes dels peus, però que clavava perfectament tant grampons com piolet. El primer ressalt estava molt tapat, amb una mica de gel però esquivable.

Ja més amunt i desprès de deixar una possible variant a la dreta força interessant ( no tenim ni dades ni ressenya) vam arribar al punt més dret i estret de la canal. Aquí hi vam trobar força gel, a més a més de tenir que fer un tram de 3-4 metres una mica exposat degut a la inclinació, però el bon estat de la neu ens el va deixar passar fàcilment.

Ja quasi bé a dalt de tot, vam tornar a fer un petit tram amb gel molt curt, però ja menys inclinat, i desprès de fer la última rampa de neu vam sortir al final de la canal. Un cop a dalt, aneu a l'esquerra i en poca estona arribeu el cim del Pic de Fontfreda.

Ara torneu enrere per on heu sortit i seguiu avall, intentant seguir la carena. Arribeu a un tram molt dret i herbós, on sembla difícil baixar-hi, però poc a poc i amb paciència es pot anar desfent el camí. Al mapa sortia com si hagués un camí en aquest punt, però ni rastre de ell. Ja a baix tot és més fàcil i us dic el mateix que a l'anada. Si no hi ha neu, podreu seguir fites i tornar ràpid, si està molt nevat, doncs tocarà anar buscant el millor lloc per passar i retornar pel mateix camí per on heu vingut.