diumenge, 22 de gener del 2012

Olesa de Bonesvalls - Avenc de l'Esquerrà - Santa Susanna

Accés: A Olesa de Bonesvalls s'hi arriba per la BV-2411 tant si veniu d'Avinyó Nou o de Begues. L'excursió comença al Carrer de l'Hospital

Notes: La tornada a Olesa es fa per dins mateix de la riera, no feu aquesta ruta si ha plogut els últims dies o hi ha previsions de pluges. Atenció també al tram de GR 5 que passa per la llera de la riera, en època de caça hi solen fer batudes.

Sortiu del carrer de l'Hospital i aneu en direcció al carrer del Fitó, allà veureu les marques de GR, aneu-les seguint, travesseu un pont i arribeu a l'entrada de l'antic hospital. Aquí seguiu el carrer que marxa a la dreta, arran de muralla i arribeu a una plaça, veureu un pal indicador. A partir d'aquí heu d'anar seguint les marques de (GR 5). Obvieu tots els trencalls que trobeu.

***L'esglèsia parroquial de Sant Joan Baptista és d'estil neoclàssic (1777) i es va edificar d'amunt d'un antic temple romànic, documentat el 1143.
L'hospital d'Olesa es va fundar l'any 1262 pel noble Guillem de Cervelló perquè acollis els vianants i pelegrins que passaven pel camí ral de Barcelona a Vilafranca. L'any 1285 el rei Pere II " El Gran" i va fer estada malalt, i pocs dies desprès va ser traslladat al seu palau de Vilafranca on va morir. Tot i que entre els segles XVI i XVII s'hi van fer diverses reformes, es considera un dels pocs hospitals medievals que s'ha conservat íntegrament.***

El GR 5 en poc es converteix en un corriol, passeu en algun moment per dins la llera de la riera i poc més amunt sortireu a una pista més ample. Seguiu-la recte, més avall enmig de la corba trobeu els senyals que us indiquen l'Avenc de l'Esquerrà, enfileu-vos per un corriol a l'esquerra.

Aneu seguint les marques del GR 5, trobeu una altra pista, aneu a l'esquerra i amb una esplanada a la vostra dreta i sota d'una alzina veureu la gran boca de l'Avenc de l'Esquerrà. Un dels més importants de Catalunya.

***L'Avenc de l'esquerrà és un dels avencs més importants de tot Catalunya. El pou d'entrada fa 5 metres de diàmetre i uns 70m de fondària. S'hi han fet nombroses expedicions subterrànies iniciades el 1908.
Actualment hi explorades les vies La-marca-Torras (-193), Anna M.Pallejà (-204), i Rat-Penat (-209) amb un total de 1335 metres de recorregut.

L'Avenc de l'esquerrà ostenta 2 marques històriques. L'any de la primera exploració (1908), Providència Mitjans va baixar fins el final de primer pou, que ara porta el seu nom (replà de Providència), i es va convertir en la primera dona catalana a baixar a un avenc.

El 1955, Maria Puig, del Grup d'Exploracions Subterrànies, va assolir el fons de la via Rat-penat, i va aconseguir el record estatal de profunditat.

A tots aquest records s'ha de dir que actualment s'hi haurien d'afegir-ne 3 mes. El primer es el record de fondària de l'avenc, concretament de la via Rat-penat, i s'ha quedat amb -336 metres i que ja no es superarà , ja que també han trobat el fons d'aquesta via.

L'altre record es el que ha fet la Judit Parès, una noia de tan sols 16 anys, i que ha baixat fins als esmentats -336 metres, i convertint-se així amb la primera dona, i alhora la mes jove en baixar a mes de 300 metres de profunditat.

L'ultim rècord ès de de l'avenc, es situa l’avenc de l’Esquerrà com a segona cavitat més fonda de Catalunya, superant a la Cova Cuberes (cova de més recorregut de Catalunya, amb un desnivell de 328m i un recorregut de 13km) i a la Cigalera de l’Obaga de Baleràn (-320m), quedant només per darrere de l’aranés Sistema de la Bargadèra (-571m).***

Seguiu per la pista de cara amunt, i quant travesseu la riera per un tros cimentat heu d'abandonar la pista i seguir per un corriol a mà esquerra. Més amunt sortireu arran de les runes del Corral de l'esquerrà. Continueu pujant pel corriol que surt a la vostra esquerra.

Més amunt i ja fora de la bosquina arribareu a un trencall, vosaltres aneu seguint les indicacions per anar al Puig de la Mola, coronada per una torre de vigilància forestal. Un cop vist, torneu enrere fins el trencall de camins i aquí seguiu les indicacions en direcció Santa Susanna. Sortireu a una altre pista, seguiu-la amunt i al mig d'una corba i sempre seguint indicacions seguiu el corriol que marxa a la dreta, cap a Santa Susanna.

El corriol recorre primer el coll de Llaureda, el torrent de Santa Susanna i arriba a la riera de Begues, on segurament haureu de fer filigranes per superar-la. Seguiu el camí que puja pel marge esquerra de la riera, de cara a la Quadra de Santa Susanna. Passareu arran d'un pou d'aigua i arribareu a Santa Susanna.

Envolteu-la per l'esquerra, deixeu un camí a l'esquerra, continueu arran de vinyes i pugeu fins dalt pel camí de la dreta. Un cop a dalt segurament no podreu entrar enlloc, estarà tot tancat. Torneu pel camí d'accés a Santa Susanna, per on heu pujat. Un cop a baix, seguiu a la dreta, arran de vinya i a l'altra banda aneu seguint el camí fins que arribeu a la riera de Begues.

Un cop aquí heu d'abandonar el camí i seguir la riera a la l'esquerra, per dins. Aneu buscant el millor pas, saltant de roca en roca i anau gaudint de la solitud. Quant trobeu un camí que travessa la riera, seguiu-lo a mà dreta. Passareu per alguns camps de conreus abandonats, una barraca de pedra seca i poc més endavant sortireu a una pista forestal.

Seguiu-la a mà esquerra, passeu pel costat d'una barraca i just abans d'arribar al poble, per una depuradora. Entreu al poble pel carrer de Fitó, arran d'un restaurant. Més endavant travesseu la riera i ja estareu al carrer on teniu el cotxe.