dimarts, 25 de novembre del 2014

Aiguafreda - El Brull - Aiguafreda

Distància: 23'5km

Accés: Des de Barcelona agafar la C-17 direcció Vic. Heu de sortir a Aiguafreda i aparcar a la via principal del poble, a la Carretera de Ribes. És indiferent on aparqueu, sortireu i arribareu al mateix lloc.

Notes: Ruta bastant confusa, molt recomanable seguir ruta wikiloc amb GPS, tot i que si es porta mapa i es segueix les indicacions de més avall es pot arribar a seguir.

Sortiu de la Carretera de Ribes cap a l'extrem nord de la població, en direcció al polígon industrial. Passareu pel costat de la Font del Pontasco i més avall, al final del polígon, heu de girar a la dreta, en direcció cap a la Font dels Enamorats, a partir d'aquest punt heu de seguir el camí que surt a l'esquerra de la font, en direcció al Gorg de la Sort. Desprès de deixar alguns trencalls, seguiu les indicacions fins arribar al Gorg de la Sort, un petit salt d'aigua situat en un idíl·lic raconet.

Traspasseu el pont de fusta i seguiu un corriol que puja fins que sortiu a una pista, seguiu-la a la dreta. Passareu per la masia de l'Afrau, amb un peculiar jardí. Traspasseu el riu per uns punts de formigó i seguiu pista amunt fins arribar a l'ermita de l'Aiguafreda de Dalt. Aquí heu d'agafar la pista que puja, en direcció contraria pràcticament de la que heu arribat. Pujareu força estona per la pista fins que arribeu a un trencall a la vostre esquerra barrat amb una cadena, aquí heu d'abandonar la pista i agafar aquest trencall.

Un cop agafat aquest trencall de seguida heu d'agafar un corriol a mà dreta, sembla un corriol una mica precari, però tranquils que es pot anar seguint. Arribats a un petit replà una mica més clar, veureu unes fites a mà esquerra que indiquen un corriol que se'n va de cara avall, agafeu-lo i baixeu. A partir d'aquí us anireu trobant diversos trencalls però vosaltres sempre agafeu de la dreta. Arribareu a un punt que agafareu un corriol que puja de valent, aneu-lo seguint, i podreu anar trobant algunes fites. Resseguireu una petita paret de roca i el corriol més endavant s'esmuny fort de cara avall, fins al torrent, Un cop arribats al torrent aneu cap a la dreta i amb pocs metres arribareu a la Font del Empoadors.

Font amunt, trobareu un corriol que travessa el torrent i puja fort cap a l'altre banda, Sortireu davant la Muralla del Montgròs, tancada amb una tanca, però que si busqueu bé potser trobareu algun forat per on entrar. Un cop vista seguiu per la pista de cara amunt, arribats a un petit camp de conreu a la vostre esquerra, heu de trobar un petit corriol poc definit una mica més cap a l'extrem dret del camp. Aquest corriol és poc definit, i a vagades costa seguir, per això recomanava portar el GPS.

***Les muralles de Montgròs, o muralles del Brull, són unes construccions defensives dels ibers ausetans que tanquen l'estret del Montgròs al municipi del Brull (Osona).

Van ser descobertes l’any 1974, i encara estan en curs d’excavació i de restauració per part del Servei del Patrimoni Arquitectònic de la Diputació de Barcelona. Segons es desprèn dels informes de les excavacions, van ser construïdes entre els segles IV i III aC amb importants reformes a l’època romana. Actualment s’ha consolidat un tram de muralla i dues de les seves torres.

La muralla té uns vuitanta metres de llargada que clou tot l’estret anomenat de Montgròs. Els seus murs estan formats per carreus de pedra, tallats de forma irregular, disposats en filades poc homogènies i sense cap mena de material per lligar-los. Hi podem veure amb claredat dues grans torres a l’interior de les quals s'ha trobat ceràmiques àtiques. Al seu interior s'hi trobaven cases de l'edat mitjana, aprofitant el gran mur, el gruix del qual oscil·la segons els trams entre un metre i un metre vint centímetres. No sembla que en època íbera fos un poblat ja que no s'han trobat dependències domèstiques, mes aviat es tracta d'una fortalesa per guarir bens i habitants dels voltants en cas de perill. Hi ha un sostrat amb restes d'incendi generalitzat que es correspon a l'època de la invasió romana. Sota de les restes calcinades del portaló d'accés es va trobar una valuosa peça d'or.***

Seguin aquest corriol sortireu al davant d'un cable per evitar que el bestiar s'escapi. Passeu per sota i ara seguiu aquest mateix cable cap a l'esquerra. Més endavant heu de buscar un camí una mica confús que baixa cap a sota el torrent, sempre amb tendència a anar a la vostre esquerra. Haureu de tornar a passar per sota un cable, i seguir un corriol que sembla que no porti enlloc, metres més avall arribareu al Torrent del Sot de les Bigues, aquí travesseu el torrent i pugeu per un camí més ample. A dalt de tot sortireu a un cablejat elèctric, segui-lo a la dreta i arribeu al davant del Club de Golf Muntanyà. Aquí, i resseguint el camp, aneu cap a la dreta, per la pista, travesseu un petit torrent i arribeu a un trencall. Aquí seguiu la pista de la dreta que, puja durant una bona estona.

Desprès de seguir aquesta pista força estona i deixar trencalls a dreta i esquerra passareu pel costat d'una casa de fusta a la vostra dreta i arribareu a una nova pista, aquí dirigiu-vos cap a una petita esplanada que teniu al davant i seguiu la pista que teniu just al davant, tot recte. Poca estona endavant us heu de dirigir cap una altre casa, aquí i travessant just pel davant de la casa, heu de seguir la pista, que més endavant està asfaltada, fins arribar a una carretera. Aquí aneu a l'esquerra i amb pocs minuts arribareu al bonic poble del Brull on podreu veure l'església de Sant Martí del Brull ( S-XI ) i les restes del Castell del Brull.

***L'església de Sant Martí del Brull va ser possessió dels vescomtes d'Osona-Cardona. En 1265 el vescomte Ramon de Cardona va vendre la baronia del Brull al bisbat de Vic. Apareix documentada l'any 1018. A mitjans del segle XI es va construir un nou temple; va ser consagrat pel bisbe de Vic Guillem de Balsareny, al voltant de l'any 1064.***

Torneu enrere, cap a la carretera per on heu vingut i seguiu-la de cara avall, poc desprès de deixar una masia a la vostra esquerra (diria que es diu Cal Solà) heu d'estar atents i agafar un corriol que surt a l'esquerra, amb pocs metres veureu un forn de calç a la dreta i el corriol seguirà endavant resseguint la cinglera. Més endavant sortireu a una pista però poc desprès heu d'agafar un altre corriol a l'esquerra, però primer n'heu de deixar un, és a dir, deixeu el primer corriol que trobeu que se'n va avall i agafeu el segon (petites marques de color verd). Més endavant tornareu a sortir a la pista un altre cop.

Tornareu a trobar un altre cop un corriol a la vostre esquerra, passareu per sota d'una torre de guaita i més endavant tornareu a sortir a la pista un altre cop, aquí veureu a la vostre dreta unes restes d'un petit dolmen. Ara, i sense gaires complicacions heu d'anar seguint el llarg camí fins a Aiguafreda tot seguint sempre les marques del GR 2.