dimarts, 7 de febrer del 2017

Alcover - Les Virtuts - l'Albiol

Distància: 20'5km

Accés: Heu d'anar fins a la població d'Alcover i aparcar a l'Avinguda de Miquel Martí i Pol, al davant de l'escola.

Notes: Cap d'especial, ruta principalment fàcil, poc senyalitzada això si, però es pot anar seguint força bé tret d'algun tram una mica confús.

Si voleu estalviar-vos el tram des d'Alcover a l'aparcament de Mas Forès podeu pujar-hi amb cotxe, però heu de contar que haureu d'abonar 5€ i que l'aparcament no s'obre fins les 8 del matí.

Panoràmica des de la Serra del Pou

Sortiu del poble d'Alcover pel camí asfaltat que surt del costat de la piscina municipal. Aquest camí està senyalitzat com a PR-C 20. Aneu seguint aquest camí, que passa pel costat d'un antic molí (El molí Nou) i més amunt surt a la carretera que puja fins a l'Ermita del Remei i a l'aparcament de Mas de Forès. Aneu un tros camí amunt fins a trobar un trencall senyalitzat a mà esquerra, agafeu-lo.

Desprès de traspassar el Riu d'Albiol arribeu a l'impressionant fortificació de Mas Monravà, una important i grandiosa masia, la més important de tota la contrada, catalogada com a "Bé cultural d'interès nacional". Tireu pista amunt i enmig d'un revolt a l'esquerra veureu una pista a mà dreta, abandoneu la pista principal (per on baixareu més tard) i agafeu la pista de la dreta. Més amunt, just al davant d'una torre elèctrica hi ha un corriol a mà dreta que s'enfila pel marge, abandoneu la pista i agafeu aquest corriol.

Aneu seguint aquest corriol de cara amunt, pareu atenció a no agafar algun que altre corriol secundari, vosaltres sempre seguint el corriol més fressat, sempre de cara amunt. Desprès d'un tram per un corriol planer, aquest comença a fer alguna que altre llaçada i s'enfila amunt. Més amunt sortiu a un petit mirador, on podreu veure el poble de Mont-Ral a dalt de tot de la serra, la Vall del Riu Glorieta, al fons, i l'Ermita de les Virtuts, en un petit penya-segat a mà esquerra. Seguiu el corriol i en pocs metres trobeu el corriol a mà dreta que d'ona accés a l'Ermita de les Virtuts, agafeu-lo.

***L’ermita de les Virtuts és un monument protegit com a bé cultural d'interès local del municipi d'Alcover (Alt Camp). Edifici en ruïnes, de planta rectangular. Obra de paredat, amb reforços i reconstruccions de carreuó. Sobre la façana, quasi perpendicular a la porta principal una espadanya de carreuó. Damunt de la porta, amb llindar, una petita fornícula de pedram buida. Restes d'arcs de tipus gòtic català. El sostre havia tingut una coberta de dues vessants. El santuari es troba sobre una llenca de roca que sobresurt de la serra, penjada damunt de la vall del riu Glorieta.
Ja el 1334 es parla d'uns "ermitaneis vallis de Rascaç", i el 1356 de l'"heremita cellule termini Samuntam sive Rascaç" (el Rescàs era part de l'antic terme de Samuntà, pertanyent al segle XIII al comtat de Prades, ara repartit entre l'Albiol i, majoritàriament, Alcover). El 1358, l'arquebisbe Claresquí expedí unes lletres en favor de dos frares, membres de la comunitat d'ermitans Beguins que vivien a la Roca de la Virtut. El 1359 hi havia ja una capell capaç per a les principals funcions litúrgiques. El primer terç del segle XV fou construït el santuari. L'advocació a la Mare de Déu està documentada almenys per la desamortització de 1835. El 1894 foren duts a l'església parroquial de l'Albiol (a la qual pertany) la imatge de la Verge i el retaule, que foren cremats el 1936.***

L'Ermita de les Virtuts està situada en un lloc estratègic, d'es d'on es controla tota la Vall del Riu Glorieta. Bé, un cop vista seguiu ara per un corriol que s'enfila bosc endins senyalitzat amb marques verdes, Seguint aquest corriol, que passa pel costat d'uns camps d'ametllers, acabeu sortint a una pista, seguiu-la a l'esquerra. Seguiu la pista uns metres fins que trobeu un camí que s'enfila amunt a la dreta, agafeu-lo. Seguiu aquest camí, que més endavant es converteix en un corriol i desprès de fer un gir a l'esquerra es troba amb un trencall, aquí aneu fort amunt, per un corriol que puja fort i passa per un grau per pujar a dalt de la Serra del Pou.

Des de dalt la cinglera de la Serra del Pou, es tenen unes magnífiques. Seguiu el corriol, passeu pel costat d'un pou natural (que li dona nom a la serra) i seguint fites agafeu un corriol a mà esquerra on desprès de transitar-hi força estona acaba sortint a un camí transversal, aquest seguiu-lo a l'esquerra. Aquest camí, més fressat que l’anterior transcorre de punta a punta de la Serra del Pou. Desprès de poc més d'un quilòmetre trobeu un corriol a mà esquerra, aquí abandoneu el camí i agafeu aquest corriol, que baixa pel Grau de l'Estelada i desprès de baixar per una sèrie de ziga-zagues acaba sortint a un camí asfaltat, ara aneu a la dreta i amb poca estona sortiu a la carretera d'entrada al poble de l'Albiol.

Aquí agafeu el camí a l'esquerra que puja cap el Castell d'Albiol, situat en un turó a dalt de tot de la petita població. Segurament us el trobareu tancat, però donant un tomb pel perímetre trobareu més d'un lloc per pujar-hi, ja a dalt i destaquen les restes de la torre de defensa i un tram de mur amb unes quantes espitlleres ben conservades. Un cop vist retorneu a la carretera i entreu a la petita població de l'Albiol. Situats davant de l’església de Sant Miquel veieu un pal indicador on hi figura Alcover.

***El castell sarraí fou pres per Guillem de Claramunt poc abans de la presa de Siurana. Segurament era bastit sobre una torre d'observació romana. El 1158 el lloc fou cedit pel comte Ramon Berenguer IV a Joan de Martorell, amb l'encàrrec de reconstruir el castell i amb l'obligació de tenir-lo per l'església de Tarragona. Martorell va cedir els seus drets a l'arquebisbe de Tarragona el 1164 i el bisbe Hug de Cervelló el va cedir a Guerau d'Avinyó que va agafar el nom de Guerau de l'Albiol. El castell fou construït o restaurat el mateix 1164. El 1209, Dalmau de l'Albiol va vendre els seus drets al paborde Ramon de Sant Llorenç, senyor de la Selva del Camp que fou senyor del castell i del terme de l'Albiol fins al segle XVIII.
A la Guerra dels Segadors es va ordenar, el 1654, pels castellans la seva demolició, que van fer els selvatans, i només se'n conserva una petita part. D'aleshores data probablement la construcció de l'actual església parroquial de Sant Miquel.

Sant Miquel és una església protegida com a bé cultural d'interès local al nucli de l'Albiol (Baix Camp). Es va construir a finals del segle XVIII i va ser executada amb una sola nau amb capelles obertes entre els contraforts. Es diu que l'altar major procedia del convent de Sant Francesc de Reus i actualment té una talla de Sant Miquel Arcàngel que podria ser del segle XVIII.Església probablement de l'època de l'enderrocament del castell el 1654. Algunes esteles decorades, procedents de l'antic fossar, es troben decorant les tàpies de l'actual cementiri.
Edifici d'una nau amb capelles laterals i capçalera plana. L'església és formada per tres trams més el presbiteri. Coberta amb volta de canó amb llunetes i teulada a dues vessants. La torre del campanar està situada als peus, en el costat de l'epístola. Construcció bastida amb paredat i arrebossada. El portal major és una arcada adovellada de mig punt suportada per pilastres amb capitells clàssics.***

Bé, des d'aquest punt i fins Alcover haureu de seguir tota l'estona el PR-C 20, senyalitzat en tot moment. El camí transcorre en un primer tram per un corriol força pedregós i descendint cap a al fons del barranc amb claredat. Ja a baix de tot del barranc, passeu pel costat d'un parell de fonts i més avall torneu a passar per Mas Monravà. Aquí ja només heu de desfer el camí conegut un altre cop cap a Alcover.