dilluns, 4 de desembre del 2017

Castellfollit - Tossal de la Baltasana - La Mola d'Estat

Accés: Heu d'anar fins a l'Espluga de Francolí i anar direcció cap el Monestir de Poblet. Un cop al davant de l'entrada del monestir, agafar la carretera en direcció a Prades i al cap de 2 quilòmetres veureu un trencall a mà esquerra, on una pista asfaltada us portarà fins a la Casa Forestal de Castellfollit, allà aparqueu el cotxe.

Notes: Ruta fàcil, amb camins fàcils i sense cap detall a destacar.

Com veureu, les fotos no seran representatives del que segurament us trobareu. Nosaltres ens hi vam trobar força neu de manera inesperada.

VIDEOS

Panoràmica des del Tossal de la Baltasana

Panoràmica des de la Roca del Gringol

Panoràmica des de la Mola d'Estat

Sortiu de la Casa Forestal de Castellfollit pista amunt, passant pel costat d'una bassa i seguint el Itinerari Nº4, el Micològic. Poc més amunt arribeu a un dipòsit, aquí i surt un corriol que és el que vam agafar nosaltres, si voleu seguir l'itinerari Nº4 i veure algun tram del bosc pintat tireu uns metres més amunt i trobareu el trencall. Agafeu el que agafeu acabareu sortint a una pista, traspasseu-la i seguiu el Nº4. Pocs metres més i torneu a sortir a una altre pista, ara aneu lleugerament a la dreta i seguint indicacions agafeu un corriol a l’esquerra, cap al Nº4.

Aneu seguint l'itinerari sense pèrdua, passant pel costat del bolet pintat Fredolic i continueu pujant per dins el bosc. Desprès de força estona pujant sortiu a una clariana, seguiu cap a l'esquerra i amb pocs metres trobeu ja el GR 171. Ara seguiu el GR cap a la dreta, direcció cap el Tossal de la Baltasana. Durant el recorregut del GR podreu veure a mà esquerra el Pou de Gel de la Nevera, on només i queda el forat i una paret.

No abandoneu el GR i seguiu indicacions cap el Tossal de la Baltassana, passeu pel costat de la Font del Mas d'en Pagès i més endavant pel trencall de les Coves d'en Pere (desprès tornareu per aquí). Ara continueu i pugeu fins al Tossal de la Baltassana, sostre comarcal del Baix Camp i la Conca de Barbarà, d'es d'on es tenen unes magnífiques vistes de la plana de Prades. Un cop gaudit, torneu enrere fins el trencall de les Coves d'en Pere i gireu cap a la dreta.

Desprès de poca estona per la pista arribeu a Les Coves d'en Pere, balma obrada, on encara hi queda un arc de pedra i les marques a la roca del que devien ser les bigues per aguantar el sostre de la edificació. Un cop vist continueu per la pista fins arribar a un panell on indica la prohibició de la circulació de vehicles motoritzats, aquí pareu atenció i agafeu un petit corriol senyalitzat amb fites que s'enfila amunt, just pel costat del panell, pocs metres més amunt sortiu a una gran clariana. D'es d'aquí aneu lleugerament a la dreta, i podreu veure l'antic Pou de Gel del Mas d'en Pagès, on encara si pot observar part de la columna que devia aguantar el sostre del pou.

Torneu enrere fins a la clariana i ara aneu en direcció cap a la Roca del Gringol, que s’albira al davant vostre. Seguiu bonament per on pugueu per dins el bosc, i un cop situats a sota del monòlit, pugeu fins dalt de tot per unes petites escales fetes a la roca, hi han unes bones vistes des d'aquest petit mirador. Un cop vist baixeu i ara dirigiu-vos ara en la direcció oposada de per on heu vingut, per un tram sense bosc, camp a través, i amb pocs metres sortireu un altre cop al GR 171, per on heu passat abans, segui-lo tot recte, ara direcció cap als Quatre Termes.

Ara heu d'anar seguint el GR durant molta estona, resseguint tot la Serra del Bosc i obviant qualsevol trencall que no sigui el d’anar seguint el GR. Desprès de molta estona arribeu a un trencall, on a la dreta, hi ha una bona rampa, la que puja fins pràcticament dalt de la Mola de l'Estat. Enfileu-vos-hi, superada aquesta primera rampa arribeu al Coll de la Cova Fumada, ara si voleu, podeu anar per un corriol a mà dreta que guanyant una mica d'alçada porta fins a La Cova Fumada, que no és més que una balma. Torneu enrere fins el coll i continueu seguint el GR, que ara, salvant un petit grau rocós us porta fins la Mola de l'Estat.

Des d'aquest mirador podeu veure magnifiques vistes de la Vall de Castellfollit, la vall per on heu pujat vosaltres i si aneu cap a la dreta anireu a l'altre mirador, el famós mirador de les 3 creus, on s'hi poden gaudir d'unes magnífiques vistes. Un cop vist, continueu pel GR, que s'endinsa dins el bosc. Pocs metres enllà sortiu a una pista, vosaltres seguiu el GR. Més endavant passeu pel costat de la Taula dels Quatre Batlles, on es diu que antigament es reunien els batlles feudals de Rojals, Vimbodí, Mont-Ral i Prades per decidir sobre les tales d'arbres que s'havien de dur a terme als boscos de la zona.

Un cop vista, continueu per la pista, passeu pel costat de la Mola dels Quatre Termes fins que arribeu al Coll del Llop, on hi ha un pal indicador amb la Verge de la Misericòrdia de Reus, posada aquí el 1959. Ara, seguint indicacions aneu cap a l'esquerra, direcció cap a Prades. Aneu avançant per aquesta pista secundaria parant atenció a trobar un corriol senyalitzat amb fites a mà dreta. No està massa ben senyalitzat, així que pareu atenció, un cop trobat el trencall agafeu-lo i comenceu a baixar de forma clara.

El camí baixa amb força i tampoc està massa net que diguem, però no té pèrdua, es pot anar seguint bé. Desprès de força estona baixant sortiu a una pista, aquesta seguiu-la a la dreta, de cara avall. Passeu per damunt d'un pont i pista més avall tornareu a passar pel mateix trencall per on heu passat a l'inici de la ruta. Continueu seguint la pista i amb poca estona arribeu un altre cap a on teniu el cotxe.