diumenge, 24 de juny del 2018

Pic del Collado de la Rimaya (Canal N-O)

Distància: 18'5km

Accés: Heu d'arribar fins a la població de Benasque, aquí seguiu carretera amunt amb direcció a Los Llanos del Hospital i continuar per aquesta pista fins a La Besurta, on veureu un petit refugi i aparcament de sobres per deixar el vehicle.

En el nostre cas ens vam trobar l'accés inundat degut al gran desglaç que s'estava produint aquells dies. Per tant, varem tingué que deixar el cotxe al primer aparcament, sumant-li a la ruta 2 hores més i uns 8-9 quilòmetres més.

Notes: La ruta pot variar molt en funció de la neu que encara quedi, però els grampons i el piolet jo els portaria a la motxilla de totes maneres.

Es tracte d'una excursió d'alta muntanya, tingueu en compte la previsió meteorològica i l'equip a portar ( jaqueta, guants, botes, frontal...)

La pujada a la Canal Nord-Oest del Pico de la Rimaya és força dreta, entre 55º i 65º. Si hi ha la neu suficient i està en bon estat es pot pujar sense encordar-se, tot i que la corda s'ha de portar igual per baixar rapelant i estalviar-se algun ensurt a la baixada. No ha de ser fàcil frenar en cas de caiguda.

La Canal del Pico de la Rimaya té 2 variants, heu de mirar d'agafar la de més a l'esquerra, més fàcil i amb menys blocs de pedra que la que puja recte amunt.

Vigileu amb l'esquerda que sobre a la glacera, sobretot a la part alta, entre paret i neu. Mireu de no acostar-vos massa la base de la paret i agafar la canal com més encarada recte millor.

Us deixo informació dels apartaments on vam allotjar-nos a la mateixa població de Benasque, relació-qualitat preu són perfectes. Des de Benasque a l'aparcament de La Besurta teniu uns 30 minuts, així que si dormiu a Benasque tingue-ho amb compte.

Apartaments Benasque

Canal Nord-Oest del Pico de la Rimaya

Panoràmica des del Pico de la Rimaya

Si us trobeu la carretera d'accés a la Besurta tallada, haureu d'aparcar al primer aparcament i seguir per la pista amunt. Quant arribeu al estanys desbordats, els heu de vorejar per la seva dreta, i ja més endavant trobareu un corriol amb marques de GR, seguiu-lo a la dreta i desprès d'una petit grimpada arribeu a La Besurta. Aquí ara, continueu seguint marques de GR i comenceu a pujar en direcció al Refugi de la Renclusa. Desprès d'un parell d'hores d'haver sortit de l'aparcament arribeu al refugi.

Refugi amunt, ja podria ser que hageu de fer servir els grampons. Sigui el cas que sigui, heu d'anar seguint fites, i alguna que altre marca vermella, i si hi ha força neu com va ser el nostre cas, pugeu per on vulgueu, sempre amunt, i amb paral·lel a la cresta dels Portillons. Desprès de passar el primer tram més pedregós i confús arribeu a una gran pala de neu. Aquí continueu tot recte, seguint les diferents traces que de ben segur trobareu.

Ja a dalt de tot d'aquesta pujada arribeu a un coll, aquí, els que van a fer l'Aneto se'n van cap a l'esquerra, vosaltres seguiu recte, en direcció cap el Pic de la Rimaya, que ja teniu molt a prop i amb la seva canal ben visible. En aquest punt ja podreu veure si la canal està en bones condicions o no. Desprès de planejar una mica, comença una forta pujada, que després d'una estona us deixa ben a prop de l'inici de la Canal del Collado la Rimaya, canal que es fa servir per pujar cap al Maladeta, a la vostre esquerra.

Vosaltres però, no cal que aneu fins tant amunt, aneu decantant-vos cap a la dreta mica en mica, intentant anar en direcció a l'inici de la Canal del Pico de la Rimaya, la que voleu pujar. Abans de que la cosa s'emparri massa, pareu i equipeu-vos amb casc i arnés, desprès fins a dalt de tot ja no ho podreu fer, o si més no, es farà més complicat. Vigileu a l'inici de la canal, en funció de com estigui d'oberta l'esquerda, si és que ho està.

Un cop a la canal veureu que és molt empinada des de bon inici, tot i ser curta, puja de valent, i la sensació de pujar per una canal força dreta queda ben palesa si gires el cap i mires avall. Un cop a dalt, les vistes són impressionants.

Per baixar veureu un cinta plana i uns cordinos a un gran bloc, Des d'aquí surt el primer ràpel, d'uns 15-20 metres. Us deixarà al mig de la canal, al costat d'una roca, on hi han uns altres cordinos. Aquí hi ha el segon ràpel, tot i que si voleu baixar “a pelo” per la canal, en aquest punt potser ja es pot baixar més fàcil.

Un cop a baix de la canal, us queda el més dur, retornar fins el cotxe, per una llarga i feixuga baixada. Per tornar un cop arribats a la Besurta, nosaltres vam agafar el corriol senyalitzat amb GR, sense abandonar-lo, i així estalviar-nos rodejar l'estany desbordat. Un cop arribeu a l'Hospital de Benasque, seguiu seguint el corriol, que traspassa un parell de pont de fusta i amb poca estona arriba un altre cop a on teniu el cotxe.