diumenge, 6 de gener del 2013

Carena de l'Espluga - Hospital de Sang

Accés: Agafeu la carretera BV-1221, que va de Terrassa a Talamanca. Passat el quilòmetre 11 i enmig d'una corba, a l'esquerra tindreu un aparcament ( Alzina del Sal.lari ), inici de nombroses excursions.

Notes: Mirar de no anar-hi a hores de molta calor. Si voleu arribar fins la Font del Rossinyol, situada a dins de la Cova de la Cort Fosca (25m), tindreu que portar un lot.

Situats a l'aparcament de l'Alzina del Sal.lari pugeu pel carrer asfaltat fins al trencall, gireu a l'esquerra i al següent trencall gireu a la dreta, per una forta i llarga pujada. Un cop a dalt i ja sense asfalt aneu per la pista de l'esquerra. Obvieu tots els trencall que aneu trobant fins que arribeu al Coll de les Tres Creus. Un cop aquí seguiu el corriol que marxa a l'esquerra, cap a la Font de la Pola.

El corriol us portarà fins a la Balma de la Porquerissa, on s'hi han trobat restes arqueològiques. Seguiu pel corriol que s'endinsa dins l'alzinar i arribats a un trencall agafeu el corriol de la dreta, que en pocs minuts us portarà a l'acollidor indret de la Font de la Pola.

Un cop vista marxeu a la vostre esquerra i recupereu el corriol per on veníeu. Desprès de 2 minuts agafeu el corriol que marxa a l'esquerra i recorre un ombrívol alzinar. Més endavant trobareu un corriol a la dreta que baixa del Quarto de Reixa, deixeu-lo, continueu a l'esquerra, seguint el corriol. El camí us portarà a passar pel costat d'una gran torre, el Quarto de Reixa, aquí heu d'anar a la cua de la torre, és a dir, la punta que teniu més a la dreta, allà veureu una canal que us permetrà pujar a dalt de la torre, les vistes des d'allà són espectaculars.

Un cop vist baixeu i aneu a la dreta, a recuperar el corriol per on veníeu, un cop trobat seguiu-lo a la dreta fins que arribeu a un coll rocallós. Aquí ha un camí que baixa a la dreta, vosaltres agafeu el que teniu just el davant. Aquest corriol ressegueix la carena de l'Espluga. Poc més endavant trobareu un trencall, aneu cap a l'esquerra, de cara avall. Aquest camí més endavant fa un clar gir cap el nord, i més enllà es bifurca, vosaltres aquí aneu cap a la dreta, encarant ja el pròxim Turó de l'Espluga. Un cop vista la Balma obrada d'aquest turó dirigiu-vos a l'extrem dret d'aquest, busqueu un camí, que amb una petita grimpada us portarà al cim del turó.

Baixeu i recupereu la pista a l'esquerra. L'haureu de seguir força estona, resseguint la cinglera del Quarto de Reixa, però, per l'altre banda. Obvieu tots els trencalls que us aneu trobant fins que trobeu una pista que puja a mà dreta, agafeu-la. Aneu pujant per una forta pujada fins que trobeu un petit corriol a mà esquerra, agafeu-lo i amb pocs metres estareu davant de la Font del Racó Gran. Torneu enrere per recuperar la pista per on estàveu pujant, poc més amunt i enmig d'una corba pugeu per unes escales que marxen a la dreta i desprès de caminar uns minuts per un corriol arribareu a la Cova d'en Tinet o del Racó Gran.

Desfeu el camí fins a trobar un altre cop la pista, pugeu uns metres més, i enmig d'una altre corba, heu d'agafar un camí que marxa a l'esquerra, senyalitzat amb marques blaves. Aneu-les seguint i arribareu amb pocs minuts a l'insòlit indret de l'Hospital de Sang i la Cova de la Cort Fosca. Dins la cova i uns 25 metres endins, hi ha la Font del Rossinyol, un dipòsit amb amb una aixeta que recull les aigües que cauen per la paret, proveu-la, l'aigua és molt bona. Un cop visitada la cova, baixeu uns metres i us trobareu la les restes d'un antic assentament sota d'una balma.

***L'anomenat Hospital de Sang és un gran esvoranc triangular que travessa pel mig (com si fos un túnel natural) un extrem rocós del Turó de la Fosca. El seu nom actual prové del segle XIX, quan aquesta cavitat va ser utilitzada per l'exercit carlí com a hospital per atendre els seus ferits. Posteriorment va ser refugi de llenyataires i carboners, però ha perdurat el seu nom d'origen carlí.***

Travesseu la balma i seguiu per un corriol que desprès de baixar, tornar a remuntar per anar a parar a un trencall, vosaltres seguiu a l'esquerra fins que arribeu a un collet, el Coll del Sentinella de Mata-Rodona. A la vostra esquerra teniu l'inici del Turó del Pujol, enfileu-vos-hi, sempre buscant el millor pas. A vagades el rastre és perd una mica, però continueu obrint-vos pas fins que arribeu al cim. Un cop arribeu us podeu dirigir a una petita agulla que teniu davant vostre, parant atenció de no fer un mal pas, el precipici és imponent. Un cop vist desfeu l'ascensió i baixeu fins el coll.

Aneu cap a la dreta i quant trobeu el trencall per on abans havíeu vingut aneu a l'esquerra, en clar ascens. Resseguireu la Carena de la Fosca i al cap d'uns minuts sortireu a una pista. Aquí i amb varis camins que triar, heu d'agafar el segon camí començant per l'esquerra, amb unes petites escales de fusta. Desprès d'una lleugera pujada i passats pocs minuts arribareu a trobar el GR 5. Seguiu-lo a la dreta i aneu baixant suaument fins arribar al Coll de les Tres Creus. A partir d'aquest punt només heu de seguir el camí de baixada que ja coneixeu.