dilluns, 7 de gener del 2013

Gelida - Montcau

Distància: 13,5km

Accés: Agafeu la carretera C-243 que va de Sant Sadurní d'Anoia a Martorell i aneu fins el poble de Gelida. L'excursió comença davant de la Font de Cantillepa.

Notes: Vigilar amb la baixada  just desprès del cim del Montcau, encara que tota la ruta transcorre per pista forestal.

Situats davant de la Font de Cantillepa, heu de pujar pel carrer que va fins el Castell de Gelida, un cop a dalt podeu donar una volta pel recinte, tot i que bastant reduït, encara manté força parts d'en peu. Torneu cap a l'entrada del Castell, a baix les escales, i seguiu el carrer que marxa a la vostra dreta, que amb pocs metres es converteix amb pista. Quant aquesta gira a la dreta, vosaltres heu de continuar recte, per un camí més estret.

***El castell apareix documentat a mitjans del segle X. L'any 945, en un document de donacions fetes per Riquilda, comtessa de Barcelona i muller de Sunyer I, per afermar el monestir de Santa Cecília de Montserrat, s'hi esmenta per primera vegada el terme del castell de Gelida. El monestir aviat tingué alous al terme. El castell fou senyorejat pel llinatge dels Cervelló. Després de la ràtzia d'Almansor, Ènnyec Bonfill, senyor de Cervelló i besnebot de Guifré el Pilós, adquirí per permuta el castell de Gelida amb l'església, els delmes i altres pertinences. El terme continuà en mans d'aquesta família fins al segle XIII.
A començament del segle XII el castell sofrí la invasió almoràvit que assolà el Penedès. Està documentat que els invasors arribaren fins a les muralles de la fortalesa on, segurament foren aturats. El desenvolupament de la baronia assolí un dels seus punts mes àlgids l'any 1267. Guerau de Cervelló, atorgà privilegis a la universitat del terme establint que aquests fossin respectats pels seus descendents. L'any 1297, Guerau VII de Cervelló va vendre el castell i d'altres que posseïa la família al rei Jaume II. Més tard, la corona ho vengué als comtes de Pallars. D'aquests passà als Arborea i finalment als Bertran (1367).
Al segle XV el senyor de Gelida va participar en la guerra civil catalana contra Joan II. Se sap que l'any 1465 hi feu estada el rei Pere el Conestable. Per aquestes circumstàncies els Bertran perderen temporalment el seu domini fins que juraren fidelitat novament a Joan II.
Al segle XVI, el castell passà als Erill que hi realitzaren obres menors i reparacions. És probable (no està documentat) que Felip V fes enderrocar el castell de Gelida després de la guerra de Successió espanyola. Durant el segle XVIII la pedra començà a ser usada en altres obres. Així, el 1780, el rector de Sant Pere, va demanar permís per agafar pedra per poder construir el campanar.
L'Associació d'Amics del Castell de Gelida es va fundar l'any 1965 per gestionar i recuperar el patrimoni de la zona del castell, que el 1968 va passar a ser propietat de l'Ajuntament de Gelida. L'última intervenció realitzada es basà en la construcció d'un espai per a la gestió i interpretació del castell i per altra banda, una actuació d'assentament i consolidació d'elements arquitectònics, així com la construcció de passarel•les i baranes.***

Sortireu a la mateixa pista d'on veníeu, continueu cap a l'esquerra, en suau ascens. Aneu seguint la pista principal, deixant camins a dreta i esquerra fins que al cap d'una bona estona arribareu a la urbanització Safari Park, on passareu pel costat d'una hípica. Al primer trencall aneu a la dreta, i arribats a un transformador d'electricitat agafareu el camí de l'esquerra. Passareu pel mig d'un carrer de cases i quant arribeu a una bifurcació aneu a la dreta, cap avall.

Sortireu a una altre pista, gireu a la dreta. Continueu recte per aquesta pista, que amb poca estona s'encara cap el Roc de Forellac. Just a sota de la xarxa elèctrica i enmig d'una corba heu de deixar la pista i agafar un corriol marcat com a PR. Sortireu a una altre pista que heu de seguir a l'esquerra i amb pocs metres arribareu al Coll del Montcau. Aquí heu d'anar a la dreta, per la pista que puja i que al cap d'una bona estona us portarà al cim del Montcau, coronat per una petita muntanya de pedres.

Continueu per la pista avall i arribats a un trencall heu d'anar a la dreta, avall i seguint el GR-5. Aquí tindreu una magnífica vista de tota la plana del Penedès i de la Muntanya de Montserrat. Ara la pista baixa molt fort, s'ha d'anar amb compte de no relliscar ja que està bastant deteriorada. Passareu pel costat del Corral de Ginebreda, i de la Font del Noguer, curiosament sota d'uns plataners.

Metres més avall, sortireu a una altre pista, aquí podeu anar a veure la Font Freda, senyalitzada i a pocs metres. Continueu avall, passareu pel costat d'una popular zona d'escalada i poc abans de sortir a la carretera heu d'agafar un camí a la dreta, que us pujarà per darrere del castell, obsequiant-vos d'unes magnífiques vistes d'aquest indret. Quant arribeu a la pista seguiu-la a l'esquerra, just pel costat de la paret del castell. Ara amb terreny conegut només us queda tornar fins el cotxe.