dimecres, 6 de febrer del 2013

El Centre del Massís

Accés: Heu d'anar a la urbanització de la Plana Novella, a la qual s'hi excedeix per la carretera interior del Parc. I podeu arribar des de varies poblacions: Olivella, Gavà, Sitges, Begues.....Un cop a la urbanització, seguiu indicacions per anar al Monestir Budista ( Plana Novella ), l'excursió surt des de l'aparcament.

Notes: Tot el recorregut està marcat per GR i PR, no té pèrdua.

Sortiu de l'aparcament de davant de Plana Novella per on heu vingut, cap a la urbanització. Aneu recte, carrer avall sortireu a la carretera principal, gireu a l'esquerra i uns metres més avall agafeu la pista que surt a la dreta ( PR C-37 ), tancada per una cadena i en direcció cap a Vallgrassa. El camí és ample i amb poca estona arribareu a la masia de Vallgrassa, antiga Casa del Parc. Continueu per la pista, de cara amunt, fins la Collada de Vallgrassa, travesseu la carretera i continueu per la pista, de cara al mar.

Passeu per pel costat de camps de conreu, i per la Bassa de la Casa Vella, única bassa natural de tot el parc. Aquí sortiu a una altre pista, gireu a la dreta, cap a Can Planes, on hi arribeu amb poca estona. Passeu pel costat d'uns camps de vinya i més endavant trobeu el trencall per anar a la Casa Nova, actualment en ruïnes, un cop vista torneu enrere i continueu per la pista, ara passeu pel costat del Xalet de la Casa Nova i sortiu a una altre pista, gireu a l'esquerra, direcció Sitges.

Aquesta pista us portarà al Coll de la Fita, i després d'anar un bon rato avall, i ja amb Sitges als vostres peus, arribeu a un trencall de pistes, aquí heu de deixar la pista principal i agafar el GR-5, just a la vostra dreta i en direcció Olesa de Bonesvalls. En poca estona més, el camí es converteix en corriol i passa pel costat de la Masia d'Entreforc. Per aquest corriol estareu força estona, passant per zones de matolls i zones de pi jove, un camí maco i distret.

Arribareu a la llera de la riera de Jafre, travesseu i aneu a la dreta, seguint el camí que va per sobre del marge esquerra de la riera. Pocs metres enllà arribeu a una pista amb uns quants trencalls de camins, vosaltres heu de agafar el camí de davant vostre, cap a Jafre, que desprès d'una estona i arribeu. Jafre és un poble abandonat a causa de la plaga de la fil·loxera als voltants del segle XIX, hi han vararies cases i una església.

***Jafre (o Jafra segons les grafies) és un antic llogarret, actualment abandonat, en el Parc Natural del Garraf, al terme municipal d'Olivella. En un turó alt de 189 m. es conserven les restes de la casa del baró de Jafra, la dels masovers i l'església de Santa Maria de Jafre amb la rectoria (el rector de Jafre ja és esmentat al 1305).
El lloc apareix documentat ja des del 1139. El 1143 Ramon Guillem llega el loco de Jafre al seu fill Pere i el 1332 s'esmenta un "Castell de Jafre". En un poblament del segle XIV s'hi recull un sol foc (o habitatge) i al 1413 s'indica que l'església de Santa Maria ja no té raó de ser perquè al poble no hi queda ningú amb vida. Al 21 d'agost del 1432 es va establir la unió perpètua de l'església de Jafre amb la de Sant Fèlix d'Olivella: actualment, la parròquia d'Olivella porta el nom de "Sant Pere i Sant Fèlix d'Olivella i Jafre".
Al segle XVII, els barons de Jafra decideixen donar nou impuls al poble i hi nomenen un batlle (Francesc Mercer, el 1683) i en restauren l'església, dedicada a Santa Maria (1688). Al 1819 Jafre perd el darrer batlle i s'incorpora definitivament al poble d'Olivella, segurament a causa dels vincles parroquials esmentats més amunt.
El progressiu conreu de la vinya a partir de la repoblació esmentada del segle XVII fa que els habitants també s'incrementin: 83 habitants el 1820. A l'any 1850 es restaura altra vegada l'església. La fil·loxera (1879-1880), però, causarà el progressiu abandonament de les terres. Jafre encara tenia 19 habitants el 1960.***

Continueu per la pista, en direcció a la Plana Novella i en clar ascens. Ara ja només us queda continuar per aquesta pista que us portarà a la urbanització de la Plana Novella.