dimarts, 15 de gener del 2019

Vilaplana - Grau de la Trencanous - Avencs de la Febró - Les Tosques

Distància: 19,5km

Accés: Agafeu la T-11 direcció cap a Falset i agafeu la sortida de Reus Nord - Maspujols. Un cop a la rotonda agafeu la sortida cap a Vilaplana. Quant arribeu a Vilaplana aneu cap el C/Sant Isidre, on al costat hi ha un gran aparcament al costat d'un dipòsit d'aigua.

Notes: Ruta força fàcil, majoritàriament transcorre per bons camins i ben senyalitzats.

Als Avencs de la Febró nosaltres varem fer la petita ferrada que hi ha al final dels avencs, (10 metres). Tot i ser un pas molt curt, l'equipació per ferrada és recomanable, ja que hi ha una bona caiguda.

Aquest pas és opcional, així que si no es vol es pot tornar enrere i tant tranquils.

Ferrada Grau dels Avencs (K2)

Sortiu de Vilaplana des del carrer de Sant Isidre i agafeu un camí cimentat. Arribeu a una riera, aquí hi ha el petit Pont de l'Olla, aneu amunt, pel mig de la riera. Pocs metres enllà sortiu a la carretera i aneu amunt, per anar a buscar una pista a mà dreta, agafeu aquesta pista direcció a la Font del Llop. Seguiu aquesta pista cimentada força estona fins arribar a un trencall a mà esquerra, ara abandoneu la pista i agafeu un corriol.

Més amunt el corriol arriba a la carretera, traspasseu-la i seguiu fites. Més enllà arribeu a la Font del Llop. Un cop vista, agafeu el corriol que se'n va amunt, direcció cap a la Font del Roure. Heu de seguir aquest corriol, amb bones vistes a la Serra de la Mussara, força estona i passar per un petit tram d'esglaons per salvar un petit estrep rocallós. Més amunt el corriol surt a un corriol transversal, seguiu-lo uns metres a la dreta i arribeu a la Font del Roure.

Ara abandoneu el GR 172 que se'n va amunt i torneu enrere pel corriol per on heu vingut, tot seguint marques blaves i grogues, en direcció cap el Camí dels Cingles. Aquest corriol passa just per sota de les parets, per on transcorre la Via Ferrada dels Patacons. Passada l’inici de la via ferrada, heu de parar atenció a trobar un corriol a mà dreta senyalitzat amb pintura verda, agafeu-lo i arribeu en pocs metres a l'inici del Grau de la Trencanous.

El Grau de la Trencanous està equipat amb cable de vida, tipus via ferrada, i és que de fet, és la sortida de la via ferrada dels Patacons. No patiu, hi podeu pujar sense equipament, és un grau on s'ha de fer 2 grimpades sense cap mena de problemes. Un cop a dalt arribeu a la Cova dels Patacons, que va servir de refugi a la Guerra Civil.

Continueu pel corriol que fa un tomb a la dreta i puja d'alt la cinglera. Aquí a la dreta heu de veure un forat, que sembla un simple avenc, però és la sorprenent sortida de la via ferrada si no vols fer el ràpel final, si voleu passar-hi de cara avall endavant. Bé continueu, passeu per darrere l'agulla i el pont de la via ferrada i poc més amunt sortiu a un trencall de corriols. Obvieu les 2 opcions senyalitzades i agafeu el de l'esquerra, de cara avall.

Més avall agafeu una pista, que heu de seguir fins a trobar una torre elèctrica, on esta indicat Les Tosques, aneu per aquest camí que és transforma en un corriol. Aquest corriol comença a baixar fins arribar a baix el torrent, on està una mica més tapat. Força estona avall arribeu a un trencall senyalitzat, vosaltres amunt, cap el Grau dels Racons. Passeu pel costat de la ruïnes del Maset de les Tosques i aneu tirant amunt, ara el camí puja de valent. Ja quasi bé a dalt de tot i sota d'una balma arribeu a La Cova dels Carlins o Hospital dels Carlins, conegut així per haver-se refugiat un general Carlí. També és el inici - final de la Via Ferrada de la Trona.

Un cop vist torneu enrere, pugeu amunt i seguiu tot recte fins arribar a la carretera. Traspasseu-la i pugeu amunt, per un corriol força desfet. Més amunt sortiu a una pista, el GR 7, aquí aneu a l'esquerra, en direcció a l'Arbolí. Heu de seguir aquesta pista força estona, obviant altres trencalls que anireu trobant. Quant arribeu a una gran esplanada, heu de seguir indicacions cap a La Febró, seguint marques del PR-C 87.

Aneu seguint la pista per desprès agafar un corriol a mà dreta fins arribar als Avencs de la Febró. Hi veureu una gran escletxa i al costat d'un punt de ràpel hi ha l'accés als avencs, (si estigues gelat o podeu fer una mica més avall més còmodament). Bé, baixeu avall i poseu-vos dins de l'escletxa, ben bé un indret de pel·lícula. Al fons de tot hi ha l'entrada pròpiament dita dels avencs, on justa al costat de l'entrada hi ha una gran sala. Si us voleu endinsar més ja us haureu d'embrutar.

Sortiu de l'avenc i ara seguiu l'escletxa fins al final, just on hi ha uns grans blocs de pedra, aquí hi ha la via ferrada, o pas equipat donada la seva longitud. Es podria passar sense equipació, però una relliscada a la part de dalt pot ser fatal, jo me'l posaria. Un cop passat, seguiu el corriol, traspasseu l'avenc per dalt per una petita escala i ja esteu un altre cop a l'inici.

Ara torneu enrere fins a la gran esplanada on hi ha el GR. Un cop allà seguiu indicacions del PR cap a La Mussara. Passeu pel costat d'una bassa, traspasseu la carretera i amb poca estona sortiu al davant del Refugi de la Mussara. Aquí aneu carretera amunt fins al poble abandonat de La Mussara, amb una de les millor vistes que es poden tenir vers el Mar Mediterrani i el camp de Tarragona.

Feu una volta per les cases en ruïnes del poble, val la pena imaginar-se com devia ser veure els veïns anant amunt i avall per aquests carrers empedrats. Bé, just a l'entrada de La Mussara agafeu el camí de Vilaplana per les Tosques. Passeu pel davant del refugi i uns metres més enllà, abandoneu el GR i agafeu un corriol a mà dreta, senyalitzat amb Groc i Blau.

Ara esteu ja a l'antic camí de Vilaplana a la Mussara, molt ben empedrat i on es conserven molt metres de murs i camí ben arranjat, testimoni de la importància que devia tenir aquest camí en el seu dia. Aneu baixant i arribeu a les Tosques, un bonic salt d'aigua amb diferents tolls d'aigua cristal·lina.

Heu d'anar seguint aquest camí avall sense pèrdua, passant per camps d'oliveres, traspassant la riera per un gual i arribant un altre cop a Vilaplana.