dimecres, 16 d’agost del 2017

Besiberri Nord des de Cavallers

Accés: Heu d'anar fins a la població de Caldes de Boí i agafar la pista que dona accés a l'Embassament de Cavallers. Aneu fins al final de la pista i aparqueu al peu de la presa

Notes: En general la ruta és fàcil fins a l’Estanyet de Malavesina on a partir d’aquí el camí ja és més pedregós, més dret i també hi ha un tram on s’ha de passar per grans blocs de pedra, tot i que les múltiples fites ajudant a anar seguint la traçada correcte.

La pujada al Besiberri Nord no comporta cap tipus de problema si s’està habituat a aquest tipus de terrenys. Hi ha un pas d’uns 4 metres on no hi han tantes bones preses per agafar-se, però aprofitant l’escletxa que hi ha al mig d’aquesta petita canal es pot posar bé el peu i superar aquest tram sense problemes. Més endavant hi ha un tram una mica exposat on el patí és considerable, però tampoc és un tram que sigui massa complicat.

Recomanable portar casc per la grimpada final al Besiberri Nord

Hi ha gent que recomana portar arnès, corda i algun tascó per afrontar la pujada final al Besiberri Nord,  jo considero que si les condicions són normals, és a dir, no hi ha neu, ni gel ni la roca està mullada, aquesta grimpada es pot fer sense cap equipament, tret del casc. Si en tot cas algú necessités d’aquest equipament per pujar al Besiberri, considero que el millor és agafar una mica d’experiència i deixar-ho per més endavant, ja que hauria de ser un cim, que si es decideix pujar, s’hauria de poder fer sense tot aquest equipament, però això és només una opinió personal.

Veureu que a les fotos de pujada, que haurien d’haver sigut de nit son de dia…ho faig perquè així us pugueu fer-vos una millor idea del paisatge que trobareu

Sortiu de la base de la presa i seguiu indicacions per anar fins a l’embassament. Un cop a l’embassament seguiu el camí que el ressegueix per la seva dreta. Desprès de força estona arribeu al final de l’embassament, aquí heu de seguir marques de color groc fins arribar a un pal indicador, vosaltres direcció cap al Besiberri. Traspasseu un primer pont, i aneu a buscar un altre més cap a l’esquerra. A partir del segon pont el camí deix de ser tan evident i ara us haureu de fixar amb les fites per anar-lo seguint, i si aneu de nit, ja us dic que no és feina fàcil.

Bé, el camí comença a enfilar-se poc a poc, just pel marge dret del Barranc de Riumalo. Més amunt sortiu del bosc i continueu pujant enmig d’herba i petits prats. Traspasseu el riu, i ara progresseu pel marge esquerra, on el camí continua pujant sense parar. Ja ben amunt arribeu a l’Estanyet de Malavesina, enclavat a sota de les parets dels Besiberris, que ja veieu imponents al fons de la vall.

Ara rodegeu el petit estanyet per la dreta, seguint en tot moment fites i aneu a buscar el corriol que s’enfila fort amunt. Nosaltres al pujar ho vam fer per una canal evident que queda a la dreta, però està molt descomposta i és millor pujar just per sobre d’aquesta canal, és a dir, per la seva esquerra, feu per on ho feu anireu a petar al mateix lloc. Ja a dalt d’aquest tram força dret arribeu al tram de grans blocs, on ara el camí es fa més difícil de seguir.

Aneu seguint fites i saltant de bloc en bloc per anar avançant per aquest caos de roques per ja més amunt, retrobar un camí més evident i començar a remuntar pel marge dret de la vall, les vistes sobre les parets dels Besiberris són impressionants, al igual que el vostre objectiu, el Besiberri Nord, on la seva paret sembla infranquejable.

Continueu pujant i amb poca estona arribeu a la base de la paret del Besiberri Nord, on aquí ja us podeu posar el casc. Ara simplement és anar pujant seguint fites, buscant els millors llocs on posar peus i mans i assegurant molt bé tots els passos, ja que una relliscada en depèn quin punt pot ser fatal. La grimpada tret del tram de 4 metres amb poques preses i el petit pas exposat al buit és fàcil, sense problemes i amb 15 minuts estareu al cim del Besiberri Nord, sense dubte, el 3000 més entretingut de Catalunya.

Per baixar pareu molta atenció i no us confieu, recordeu que no s’acaba l’excursió fins que no s’és baix, i baixar del Besiberri Nord requereix parar atenció i no anar amb presses. Un cop a baix, només us queda seguir el camí que heu fet servir per pujar i ja tornareu a estar al cotxe.