dimarts, 22 d’agost del 2017

Comapedrosa - Pic de Baiau - Roca Entravessada - Medacorba

Distància: 14'5km

Accés: Heu d'anar fins a Andorra, un cop a dins aneu direcció a La Massana i pugeu fins a Arinsal. Arribats a Arinsal seguiu recte i aneu a buscar el túnel a mà dreta direcció Urbanització Prat Sobirans. Passat el túnel aneu el primer carrer a la dreta i aparqueu a l'aparcament habil·litat.

Notes: Fins el Pic de Baiau és una excursió ben normaleta, del Pic de Baiau fins a la Collada dels estanys Forcats ja es necessita una mica d'habil·litat en progressar per crestes i terreny pedregós.

La cresta del Pic de Baiau a la Roca Entravessada no és molt complicada però necessita parar-hi atenció, no hi ha cap pas rellevant però té algun pas amb una mica de patí.

Hi ha gent que ho ha fet encordat o que recomana encordar-se, jo crec que no és necessari. Jo la catalogaria com a cresta de IIº o IIº+, potser algun pas de IIIº però ni molt menys necessari encordar-se, però això ja va a gust del consumidor o en les condicions en que es trobi la cresta.

Sortiu de l'aparcament i aneu carrer amunt, enllaçant amb una pista pel costat esquerra d'un petit torrent. Ja més amunt trobeu una barrera, vosaltres seguiu pel GR 11, pista amunt. Més amunt abandoneu la pista que se'n va cap a la dreta i seguiu el GR, ara per corriol. Traspasseu ja algun que altre torrent i comenceu a pujar sense pèrdua. Desprès de pujar per dins el bosc arribeu a un petit replà on heu de traspassar el Riu Comapedrosa. Pugeu una mica més i arribeu al trencall per anar cap el Refugi de Comapedrosa i l'Estany de les Truites, cap a l'esquerra, o cap el Comapedrosa i l'Estany Negre a la dreta, vosaltres cap a la dreta cap a les planures de més avall.

Traspasseu aquest tram més planer que transcorre pel costat del riu fins que l'acabeu traspassant, ara comenceu a pujar fent un canvi de direcció cap a la dreta, amb forta inclinació. Superat aquesta primera pendent arribeu a les Basses de l'Estany Negre i posteriorment a l'Estany Negre. Just en aquest estany i ha el trencall dels 2 camins per pujar al Comepedrosa. Tot recte pugeu per la via normal, la que rodeja l'Estany Negre per la dreta i acaba pujant al cim, l'altre se'n va a la dreta i puja per la carena directament al cim, nosaltres vam anar per aquesta segona opció, més directe però més pedregosa.

Agafeu la que agafeu arribeu el cim del Comapedrosa, cim més alt d'Andorra amb 2939m. Un cop gaudit de les magnífiques vistes que us ofereix aquest cim baixeu pel corriol en direcció a la Collada del Forat dels Malhiverns, que separa el Comapedrosa del Pic de Baiau, pic al que un cop a la collada heu de pujar amb 5 minuts de res.

A partir de Pic de Baiau comença la diversió, la cresta que uneix el Pic de Baiau i la Roca Entravessada. Una cresta de IIº+ amb algun pas de IIIº màxim. Està ben senyalitzada amb fites i alguna que altre marca de pintura però a poc a poc es pot anar buscant el millor pas per anar avançant. Desprès de força estona arribeu al final de la cresta, ara heu de baixar uns metres per la dreta de la carena per tornar a pujar fort per una petita canal a l’esquerra i tornar a posar-se a dalt de la carena, on ja només us queda seguir-la per arribar al cim de la Roca Entravessada, que tot i ser un cim poc conegut no és tant fàcil pujar-hi.

Des del cim aneu a buscar fites que baixen per un tram molt descompost i que costa de seguir, mireu d'anar amb tendència a l'esquerra i amb paciència i a poc a poc arribeu a la Collada dels Estanys Forcats, magnífics a la vostre dreta i per on transcorre el GR 11.1. Ara ja, com a opció final podeu pujar fins al Medacorba, cim que pràcticament fa frontera entre Catalunya - Andorra - França, a nosaltres ens va fer gràcia i el vàrem fer. Només heu de anar en direcció nord i anar seguint fites per pujar a aquest cim.

Un cop a dalt torneu per on heu vingut i ara seguiu aquest GR en direcció cap els Estanys Forcats. Heu de seguir aquest GR durant força estona, passant pels Estants Forcats i baixant per la magnífica vall del Pla de l'Estany fins arribar al seu refugi, el Refugi del Pla de l'Estany. Des d'aquest punt continueu pel GR sense abandonar-lo que poc més avall es transforma en pista forestal, molt empinada i molt malmesa. Ja força avall veureu un corriol a mà esquerra que passa per sobre d'un pas canadenc pel ramat i que és el que heu d'agafar per ja més avall acabar sortint un altre cop a la pista de l'inici i amb 5 minuts torneu a estar a l'aparcament.