dimarts, 27 de febrer del 2018

Canal Occidental Gra de Fajol Petit - Gra de Fajol

Accés: Heu d'anar fins a la població de Setcases, al Ripollès. Un cop en aquesta població seguiu carretera amunt direcció a l'estació d'esquí de Vallter 2000. Ja a l'última corba abans d'arribar a l'estació heu d'aparcar el cotxe just al costat de la carretera.

Notes: La Canal Occidental del Gra de Fajol Petit és una canal de nivell fàcil, curta, ideal per iniciació.

Nosaltres la vam fer servir per practicar, però en condicions normals es pot pujar amb uns simples grampons i un piolet de travessa.

Evidentment amb poca neu potser us podríeu trobar algun que altre tram amb gel, però fàcilment esquivable, ja que la canal no està massa encaixonada.

Si aneu per feina i no voleu practicar, podeu restar tranquil.lament una hora al temps total de marxa.

Panoràmica des del Gra de Fajol Petit

Panoràmica des del Gra de Fajol

Sortiu de l'aparcament i traspasseu la carretera direcció cap a la corba, allà i surt el GR 11 direcció cap el Refugi d'Ulldeter. Aneu seguint sense pèrdua el GR, ja que està infinitament trepitjat. Arribeu a un punt on hi ha un petit pal indicador, aquí abandoneu el tram més trepitjat que s'enfila per un petit turó, on a dalt hi ha el refugi, i aneu recte, en direcció cap a una pista d’esquí que passa uns metres més avall. Baixeu fins la pista, seguiu uns metres amunt pel lateral de la pista amb compte si ja està oberta. Quant la pista fa un petit gir a la dreta, abandoneu-la pel seu marge esquerra.

Un cop heu abandonat la pista, aneu-vos dirigint cap a les parets del Gra de Fajol Petit. Des d'aquí podeu veure algunes de les canals més concorregudes de la zona, com la Canal Estreta o la Canal Central. Aneu avançant decantant-vos cap a la dreta, direcció cap el Gra de Fajol. Quant estigueu situats entre el Gra de Fajol Petit i el Gra de Fajol, (més o menys) heu de buscar la vostre canal. Heu de pensar que és la més a la dreta del Gra de Fajol Petit, i si tot i així us costa identificar-la, seguiu la traça d'altres alpinistes i segur que la trobeu. És una canal molt concorreguda, estrany seria no trobar cap traçada.

La canal en si no té cap compilació, al principi potser us trobeu una mica de gel, però el podeu esquivar per la seva dreta. Tema reunions us aniran molt bé cintes planes de varies mides, per aprofitar els sortints de roca. La canal es farà curta i amb res sortiu a dalt la carena, ara seguiu-la cap a l'esquerra per anar fins el cim del Gra de Fajol Petit. Un cop gaudit d'aquest cim torneu enrere i aneu cap al Coll dels Isards, just abans d'enfilar la pujada fins el Gra de Fajol.

Situats en aquest coll teniu 2 opcions, o continueu seguint la carena i pugeu fins el Gra de Fajol, o busqueu la canal de baixada pel Pas dels Isards, a la vostre dreta. Segurament també hi haurà força traça, així que només haureu de seguir-la de cara avall i retornar cap el cotxe pel camí per on heu vingut. Si voleu seguir, com va ser el nostre cas, seguiu la carena amunt. La carena no té cap mena de pèrdua, encara que no hi hagi traça, vosaltres aneu seguint la carena sense desviar-se, fins arribar a dalt del cim del Gra de Fajol, d'es d'on es tenen magnífiques vistes en totes les direccions.

Un cop a dalt, seguiu en direcció nord, de cara cap al Bastiments, imponent a l'altre costat del Coll de la Marrana. Baixeu amb compte fins el coll on de ben segur ja trobareu força més gent que fins ara. Des del coll aneu avall, seguint la traçada que se'n va més cap a la dreta. Aneu baixant, ja entre esquiadors i pistes d'esquí. Passeu pel costat del Refugi d'Ulldeter i torneu a seguir les marques del GR 11, marques i traça que ja només us queda seguir fins el cotxe.